Canon heeft een aantal unieke objectieven in haar uitgebreide assortiment lenzen. Om er willekeurig maar een paar te noemen: de EF 400mm f/4L IS DO II (klik hier), de RF 85mm 1.2L DS (klik hier), de RF 1200mm f/8L IS (klik hier), de RF 100mm f/2.8L IS Macro 1:1.4 (klik hier), de EF 200-400mm f/4L IS 1.4x (klik hier), de EF 8-15mm f/4L fisheye (klik hier) en eigenlijk ook alle TS-E lenzen (klik hier).
Deze elite onder de lenzen heeft sinds oktober 2021 gezelschap gekregen van een dual fisheye lens voor VR180 speciaal voor op de EOS R5, zijnde de RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye VR180.In dit artikel een beknopte kennismaking. Dit is echter geen review, want die moet gemaakt worden door een professionele filmaker die gespecialiseerd is in virtual reality (klik hier). En dat zijn we bij EOSzine niet, zowel niet op de redactie als waarschijnlijk ook 99,9% van onze lezers niet.
Ontwerp
Toch zijn we als enthousiaste vrijetijdsfotografen altijd geïnteresseerd in bijzondere technologie. En dat is deze lens in alle opzichten: het ontwerp, de software, de presentatie.
Een fisheye lens kijkt met een beeldhoek van 180° naar de wereld. Bij een brandpunt van 15mm met de uitsnede van een full-frame sensor zie je die beeldhoek op de diagonaal. Bij 8 mm zie je het circulaire beeld met een diameter ter hoogte van het beeldkader. En met een nog korter brandpunt, zijnde 5.2mm, wordt het zelfs mogelijk twee circulaire beelden naast elkaar te zetten in de breedte van een 3:2- of 16:9-beeldkader.
En dat is wat de RF 5.2mm f/2.8L dus doet met twee naast elkaar gemonteerde fisheye-lenzen in één objectief. Zo ontstaat een exact gesynchroniseerd stereoscopisch beeld dat onder andere geschikt is voor eenvoudige opname en montage van perfecte virtual reality video. De afstand tussen de frontlenzen is 60mm en die komt daarmee overeen met de gemiddelde afstand tussen de ogen van de mens. Door deze plaatsing kijkt de lens dus met hetzelfde perspectief en ziet ze op dezelfde manier diepte in een onderwerp als wij doen.
Als je alle technische hoogstandjes van deze lens beschouwt, dan verwacht je een grote zware lens. Dit is echter geenszins het geval. Deze dual fisheye weegt slechts 350 gram en is ongeveer 12 bij 8 bij 5 cm (bxhxd) in afmetingen. De lens wordt in een klein tasje geleverd en past eenvoudig in elke videotas of -koffer.
De RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye VR180 is momenteel alleen te gebruiken op de EOS R5. Reden is dat deze camera met zijn 45 Mp in 8K kan filmen (8192 x 4320 pixels = 8K-D) en dat heb je nodig om op professioneel niveau VR-opnamen te maken en te presenteren. Er wordt bij de montage en editing namelijk flink getrokken aan de pixels om het beeld desgewenst rechthoekig te maken en tevens moet je in/uit kunnen zoomen met behoud van een zekere scherpte. Dus veel pixels zijn meer dan welkom.
Gebruik
Voor optimaal gebruik moet de firmware zowel de camera als de lens geactualiseerd zijn naar de nieuwste versie. Verder film je dan met de RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye VR180 hetzelfde als ware het een enkele, gewone lens. Je ziet in je zoeker of op het lcd-scherm het dubbele circulaire beeld. Scherpstellen doe je handmatig. Dat kan met beeldvergroting heel nauwkeurig, maar als je bijvoorbeeld met f/8 bij deze 5.2mm opnamen maakt, dan is de scherptediepte zo groot, dat je ook een bewegend onderwerp van en naar de camera scherp in beeld houdt. Bij een brandpunt van 5.2mm zijn de werkafstanden over het algemeen klein. Een persoon op een meter afstand staat al beeldvullend in beeld.
Software en publicatie
Canon heeft niet alleen een lens ontworpen om met een systeemcamera VR mee op te nemen, maar ook de benodigde software ontwikkeld (klik hier). Dit in vorm van het stand-alone EOS VR Utility en als plug-in voor Premiere Pro van Adobe.
Wij hebben voor een VR-opname EOS VR Utility gebruikt en zijn er eenvoudig in geslaagd het bestand met het stereoscopisch beeld om te zetten naar een VR180-bestand dat we zonder problemen konden publiceren op YouTube. Enige opvallende aspect – maar wel voor de hand liggend met vr én 8K – was de relatief lange rendertijd van het VR.MP4-bestand en van de conversie na upload naar YouTube. Die publicatie kun je hier zien. Kijk op zowel een dekstop/laptop als op een telefoon/tablet. Zorg voor een snelle verbinding, zodat je de 8K-kwaliteit goed kunt ervaren. De film is op geen enkele manier bewerkt: opgenomen, geconverteerd naar VR en geupload.
Lightroom Classic Zowel het opgenomen mp4-bestand direct uit de camera met de twee circulaire beelden als het geconverteerde vr.mp4-bestand uit EOS VR Utility kan geïmporteerd worden in Lightroom Classic. Je kunt ze met enige moeite eventueel afspelen, maar je kunt er ook frames uithalen. Onderstaand full-res: 8192 x 4320 pixels! |
|
|
Circulaire beeld. Let op: twee kijkhoeken. |
Rechthoekig beeld. Let op: twee kijkhoeken. |
Samenvatting
Hoewel je waarschijnlijk tientallen artikelen over de RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye VR180 kunt schrijven met minstens zo veel toepassingsmogelijkheden, blijft virtual reality anno 2022 voor veel mensen met een systeemcamera ‘een ver van mijn bed show’. Maar Canon heeft wel de deur flink opengezet om de stap naar VR kleiner en sneller te maken. Wie weet wordt virtual reality dankzij deze lens toch veel toegankelijker voor zowel makers als voor publiek.
Onderstaand nog enkele VR-voorbeelden en ‘behind the scenes’ (BTS)-films.
• Canon Europe: https://youtu.be/d7TzgjUN_q4
• Canon USA: https://youtu.be/OJAr7SbVGBg
• BTS Grandmaster: https://youtu.be/g4P01rxZkkg
• Review met Hugh Hoi: https://youtu.be/gS3hfBRqVpk
Specificaties: klik hier.
Software: klik hier.
Handleidingen: klik hier.