Enkele weken geleden zijn we op pad geweest met de EOS R5, het nieuwe vlaggenschip van Canon in het segment full-frame spiegelloos. Conclusie van onze bevindingen was dat deze camera de hooggespannen verwachtingen meer dan waar maakt en het op dit moment één van de beste EOS-camera’s ooit is (review).
Met dat gegeven zijn we dan ook heel benieuwd naar de prestaties van zijn ‘kleine’ broertje, de EOS R6. Deze is nagenoeg een eeneiige tweeling van de EOS R5, maar dan met 20 Mp in plaats van 45 Mp (en ontbreken van 8K-video). Is de EOS R6 de perfecte camera voor de gevorderde vrijetijdsfotograaf, zoals de EOS R5 dat is voor de pro? Hierbij onze fotografie-bevindingen (geen videobespreking).
Klik hier om direct naar de samenvatting te gaan en ons 'overstap'-overzicht te bekijken.
Ontwerp en bediening
Qua ontwerp zijn er kleine verschillen tussen de EOS R6 en EOS R5. De meest opvallende is dat op de EOS R6 het lcd-scherm aan de bovenkant ontbreekt en op die plaats een fysiek programmakeuzewiel zit. Je moet de instellingen van de camera dus altijd aflezen op het lcd-scherm aan de achterzijde of in de EVF. Dit is prima te doen, maar een top-LCD is in sommige gevallen toch wel heel handig.
Een ander verschilpunt is de resolutie van zowel de EVF als van het lcd-scherm. Deze is lager dan van de EOS R5 (EVF: 3,7 Mp vs. 5,8 Mp). Dat valt zonder vergelijking naast elkaar niet echt op, maar kijk je eerst door de zoeker van een EOS R5 en daarna meteen door de zoeker van de EOS R6, dan is de EVF van de EOS R5 toch duidelijk beter. Het is echter zeker geen ‘dealbreaker’, want de EOS R6 heeft een heldere, snelle en scherpe zoeker, waar je als DSLR-fotograaf snel aan gewend zult zijn.
Afdichting Zowel de EOS R5 als EOS R6 zijn afgedicht tegen stof en spatwater. Dus een druppeltje regen of vlokje sneeuw zal geen problemen geven, maar worden de omstandigheden iets extremer, dan vraagt de afdichting toch ondersteuning van een goede regenhoes. |
Net zoals de EOS R5 is de bediening van de EOS R6 een echte EOS-ervaring en dus gebruiksvriendelijk en snel gewend. Het aantal mogelijkheden om instellingen, menu’s en knoppen te personaliseren is haast oneindig. Dat zorgt dat je heel intuïtief kunt werken met alle aandacht voor het onderwerp, maar ook dat je goed moet onthouden waar een bepaalde optie aan toegekend is en moet kijken of een optie goed ingesteld is. Zeker als je werkt met Persoonlijke instellingen (C1-C3) en regelmatig wisselt naar de P-, Av-, Tv- of M-stand, dan kan er verwarring optreden over welke instelling nu precies actief is. Dus check bijvoorbeeld altijd even de exacte AF-instellingen.
20Mp versus 45Mp De grootste twijfel die aspirant kopers zullen hebben bij de keuze tussen de EOS R6 en EOS R5 is behalve het prijsverschil, vooral het verschil in megapixels, zijnde 20 Mp versus 45 MP. Of in pixelformaat 5472 x 3648 pixels versus 8192 x 5464 pixels. Hoewel 20 Mp weinig lijkt ten opzichte van 45 Mp moet elke fotograaf zich afvragen wat zijn maximale publicatieformaat op papier en op een beeldscherm is. Voor veel vrijetijdsfotografen zal dit 45 bij 30 cm zijn als print en 3840 x 2160 pixels (=4K) op een beeldscherm of beamer. • Print Bij 200 dpi zal een afdruk van 45 bij 30 cm van 1 kijkmeter afstand haarscherp zijn en dat betekent dat er 3600 x 2400 pixels benodigd zijn, zijnde 8,64 Mp. Dus met 20 Mp is er nog genoeg ‘ruimte’ om bij te snijden (1,4x). Op volle resolutie is een spread in een trouwalbum 300 dpi, dus haarscherp. Het maximale printformaat voor 20 Mp bij ca. 100 dpi is 150 bij 100 cm, prima geschikt dus als vergroting boven de bank in de woonkamer. • Beeldscherm De meest praktische maximale resolutie voor monitoren, beeldschermen en beamers is 4K (3840 x 2160 pixels) en dat is dus 8,3 Mp. Die 20 Mp zelfs nog toereikend voor een beeldscherm van 6K! Kies je toch voor de EOS R5, dan zul je rekening moeten houden met een grote 'gewichtstoename' van je workflow: bestandsgrootte, downloadtijden, werkgeheugen, processor, opslagcapaciteit. In RAW (50 MB) met 20 fps schiet je ruim 1 GB per seconde!! En omdat de sluiter zo stil is, maak je ook in Enkelbeeld veeeeel foto’s. Je moet misschien zelfs wel een nieuwe computer aanschaffen. Dus ‘bezint eer je – aan de EOS R5 – begint’. |
Mogelijkheden
Net zoals de EOS R5 zit de EOS R6 boordevol mogelijkheden. We gaan daar de komende maanden nog uitgebreid op in, maar wil je nu alvast de belangrijkste opties zien, kijk dan op de productpagina van Canon (klik hier). Hier kun je ook alle specificaties vinden. Als je de specificaties van de EOS R6 wilt vergelijken met de EOS 6D mark II, EOS R, EOS 5D mark IV en EOS R, kijk dan op de ‘side-by-side’ van dpreview (klik hier). Wil je echt alles weten van de EOS R6, dan kun je hier een PDF downloaden van de ruim 900 pagina’s tellende handleiding (18 MB, NL).
Er is veel functionaliteit van de EOS R6 te bespreken en de komende weken zullen we de onderstaande onderwerpen in afzonderlijke artikelen nader toelichten:
• Scherpstel bracketing (klik hier)
• Werken met twee geheugenkaarten (klik hier)
• Beeldverhouding en 1,6x crop (klik hier)
• Snellere en betere bediening (klik hier)
• Huidstinten in Lightroom en met ColorChecker (klik hier)
• Gevoeligheid AF en AF-hulplicht (klik hier)
• Werken in de Fv-stand (klik hier)
• Tracking meerdere gezichten (klik hier)
• Rendement van IS en IBIS (artikel volgt)
• Micro-contrast (artikel volgt)
• Voor- en nadelen van de elektronische sluiter (artikel volgt)
• HEIF en C-RAW in de praktijk (artikel volgt)
Klik hier voor een spec-vergelijking van de EOS 6D2, EOS 5D4, EOS R, EOS R6 en EOS R5
|
Geluid Voor wat betreft geluid vallen twee zaken op bij de EOS R6. Ten eerste is het geluid van de mechanische sluiter veel stiller dan bij een DSLR en je bent eigenlijk altijd in ‘stealth’-modus. Ten tweede hoor je zowel bij het aan- als afzetten van de camera een soort ‘ratelgeluid’. Niet storend maar wel opvallend. Dit is het geluid van open/dicht gaan van de sluiter en van het activeren en het uitzetten van de interne beeldstabilisatie, dus geen probleem. Zorg wel dat de camera na uitzetten geheel stil is voordat je een lens gaat wisselen. |
We noemen hier wel twee belangrijke nieuwe functies van de EOS R6 en dat zijn de autofocus met Gezichts- en oogherkenning bij mens en dier en de beeldstabilisatie op de sensor in de camera. De trefzekerheid bij het scherp fotograferen van mensen en dieren wordt dankzij beide opties een stuk hoger. Gecombineerd met de snelle ‘motordrive’ zal fotografie van alle onderwerpen waarin mensen en/of dieren de hoofdrol spelen veel meer ‘keepers’ opleveren (90%) en heb je als fotograaf achteraf meer keuze in het selecteren van het ‘beslissend moment’. Ideaal dus voor reportage-, sport-, wildlife en bruidsfotografen.
Gezichts- en oogherkenning De gezichts- en oogherkenning op de EOS R5/R6 is voor Canon baanbrekend en misschien zelfs wel koploper op het gebied van autofocus. Houd er echter wel rekening mee dat deze herkenningstechnologie niet feilloos is. Ze kan op het verkeerde been gezet worden door gezichtsgelijkende patronen in het onderwerp en tevens kunnen hoog contrast, weinig licht en bijvoorbeeld tralies de snelheid van herkenning behoorlijk beïnvloeden. Overschakelen naar Enkelpunts-AF is dan de oplossing. |
Prestaties en beeldkwaliteit
De EOS R6 laat nooit op zich wachten. Opstarten, bedienen of scherpstellen, de camera reageert altijd alert. Als je zorgt voor de juiste geheugenkaart (klik hier), dan kun je zelfs bij 20 foto’s per seconde in JPEG of C-RAW een nagenoeg onbeperkte tijd doorschieten.
De beeldstabilisatie werkt met alle Canon-lenzen (met en zonder IS) en geeft gelegenheid om met langere sluitertijden te werken ten gunste van bijvoorbeeld een lagere ISO. Bij een brandpunt van 400mm is het mogelijk om bij 1/50s scherpe foto's uit de hand te maken. Bij korte brandpunten (<24mm) kun je met een redelijk rendement scherpe foto's maken bij 1/10s of langer. We hebben de indruk dat het rendement van de beeldstabilisatie hoger is bij lang brandpunten dan met groothoek. Bij een brandpunt van 16mm een haarscherpe foto uit de hand maken bij 1 seconde (4 stops) is - voor ons - een toevalstreffer.
Werken in de studio Zet bij flitsen (in studio) de optie Belichting simuleren uit, zodat je altijd goed zicht hebt op je model ongeacht de flitsinstellingen of de ruimteverlichting/instellampen. Flitsen in de studio met een spiegelloze full-frame is dan - na enige gewenning - niet veel anders dan met een DSLR. |
Sinds de EOS 5D mark IV hoeven we bij reviews eigenlijk weinig woorden meer vuil te maken aan de beeldkwaliteit van een full-frame camera van Canon, want die is heel erg goed. Dat geldt ook voor de EOS R6, die door zijn grotere pixels (minder megapixels) nog iets minder ruis heeft dan de EOS 5D mark IV en ook een nog beter dynamisch bereik bij ISO 100. Vergelijk je de EOS R6 met de EOS 6D mark II, dan zijn de verschillen groter en presteert de EOS R6 op het gebied van hoge ISO-ruis bijna een stopje beter en in dynamisch bereik zelfs twee stops beter.
Wil je dit allemaal met eigen ogen zien, download dan het ZIP-bestand met DNG’s van de drie hier genoemde camera’s (klik hier, ZIP, 270 MB).
Ruisbeleving Ruis is een onderwerp dat veel fotografen bezighoudt, maar waarbij ook (te) veel factoren een rol spelen om het te eenduidig te kunnen kwantificeren. Denk bij die factoren aan de aard van de lichtbron en het spectrum, de hoeveelheid licht, de belichtingstijd, de aard van het onderwerp (structuur, helderheid, kleur), de grootte van de pixels en bij JPEG tevens aan camera-instellingen als helderheidsoptimalisatie, ruisonderdrukking, verscherping, micro-contrast. Ook RAW zal bij ontwikkelen in DPP (met camera-instellingen) en in Lightroom of Luminar andere ruisgradaties opleveren. Zelfs bij foto’s van dezelfde camera ‘zie’ je (op 100% of soms ook beeldvullend) bij ISO 6400 de ene keer meer ruis dan de andere keer. Bovendien zal de zichtbaarheid van de ruis ook nog afhangen van de beeldcorrecties die je achteraf nog in Photoshop of Lightroom zult gaan doen. Een schaduw sterk verhelderen zal bij ISO 6400 - afhankelijk van het dynamische bereik van de sensor - tot veel ruis leiden. |
Natuurlijk waren we ook benieuwd naar de detailregistratie van de 20 Mp-sensor van de EOS R6 en die is erg goed. Breng je testbestanden van de EOS 5D mark IV en EOS 6D mark II terug naar de 20 Mp van de EOS R6, dan moet je bij ISO 100 echt goed ‘pixelpeepen’ op 100%. De EOS 5D mark IV en EOS R6 presteren gelijk, de EOS 6D mark II blijft verrassend genoeg iets achter. Overigens is scherpte net zoiets als ruis. Eigenlijk kun je het alleen goed beoordelen op 100% in Photoshop en bovendien speelt de ‘scherpte’ van de lens ook een belangrijke rol. Om verder nog maar te zwijgen over de invloed van verscherping en ruisonderdrukking bij de beeldvorming of in Photoshop. Maar goed, de 20 Mp van de EOS R6 is prima in staat om ruim voldoende detail vast te leggen voor de meeste publicatiedoeleinden. Wil je een JPEG-vergelijking (export vanuit Lightroom) zien van de EOS R6 en de EOS 5D mark IV, beide op 20 Mp, klik hier voor het ZIP-bestand.
Download voorbeeldfoto's (klik hier, ZIP, 25 MB)
|
Samenvatting
In de samenvatting van onze review van de EOS R5 (klik hier) hebben we superlatieven gebruikt en geconcludeerd dat het misschien wel de beste EOS-camera ooit is. En ook voor de EOS R6 schuwen we de overtreffende trap niet. Het is een supercomplete all-rounder met de best mogelijk mix van snelheid, beeldkwaliteit en mogelijkheden.
Wat ons betreft is de EOS R6 een geduchte concurrent voor de EOS 6D mark II, de EOS 7D mark II, de EOS R en zelfs de EOS 5D mark IV. Of je moet overstappen is natuurlijk afhankelijk van je budget, maar ook van de onderwerpen die je voor je lens krijgt. Daarom hebben we hieronder nog een apart overzicht gemaakt hoe geschikt wij de EOS R6 vinden voor de verschillende foto-onderwerpen.
Overstappen
De EOS R6 heeft een prijskaartje (body ca. 2700 euro) dat past bij de gevorderde vrijetijdsfotograaf en bij de professional. Als je nu een EOS 250D hebt, dan stap je dus niet zo maar eventjes over naar een camera als de EOS R6. Overigens is overstappen pas zinvol als je regelmatig tegen de beperkingen van je huidige camera aanloopt. Want een betere camera betekent niet altijd dat je ook betere foto’s gaat maken. Niet zelden kun je beter investeren in het bijschaven van je eigen fotovaardigheden, dan blindelings de nieuwste camera kopen. Heb je toch geld te besteden, dan kun je misschien beter de aanschaf van een nieuwe lens overwegen. Dat zorgt dankzij een andere beeldhoek, hogere lichtsterkte of grotere beeldscherpte vaker voor meer onderscheidende foto’s, dan een andere camera.
Accu Bedenk bij de aanschaf van een EOS R6, dat je budget vrijhoudt voor extra accu’s en geheugenkaartjes. Een spiegelloze full-frame camera gebruikt meer stroom dan zijn DSLR-soortgenootjes en de hoge opnamesnelheden van de EOS R6/R5 stellen ook hoge eisen aan de capaciteit en snelheid van de geheugenkaartjes. |
Heb je toch het idee dat de EOS R6 jouw fotografie naar het volgende niveau kan brengen, dan hebben we hieronder een overzicht gemaakt, waarin we de geschiktheid van de EOS R6 voor een bepaald onderwerp met een sterwaardering aanduiden (5 sterren: heel geschikt, 1 ster: er zijn betere alternatieven). Tevens daarbij een korte toelichting.
Onderwerpen |
Geschiktheid |
Toelichting |
Portret Reportage Straat |
|
De EOS R6 biedt gezichts- en oog-AF, gevoelige AF in het donker, goede tracking, heldere zoeker, uitstekende beeldstabilisatie, ruisarme hoge ISO’s, stille sluiter en snelle motordrive. Hét perfecte gereedschap dus voor elke bruids-, reportage- en familiefotograaf. Doen! |
Concert Evenementen |
|
Hierbij geldt hetzelfde als bij portret reportage werk en is overstappen op de EOS R6 door de bovengenoemde kwaliteiten eveneens een ‘no brainer’. |
Ceremonies Theater |
|
Ook bij plechtige ceremonies en in het theater staat mensenfotografie voorop, waarbij de EOS R6 dus kan excelleren. Nu vooral omdat hij naast alle andere kwaliteiten, ook een elektronische sluiter heeft die volledig stil is. Let daarbij wel op interferentie met kunstlicht, wat soms tot ‘banding’ kan leiden. |
Portret flits |
|
Voor flitsportretten binnen en in de studio van modellen of families/vrienden spelen ISO, IBIS, AF-gevoeligheid en snelle motordrive een minder belangrijke rol dan bij reportage werk bij bestaand licht. Een EOS 5D mark IV en EOS R presteren dan net zo goed als een EOS R6 en zelfs met een EOS 6D mark II kun je dan nog prima uit de voeten. |
Vakantie Dierentuin Reizen |
|
Bij deze onderwerpen krijg je een grote diversiteit van onderwerpen voor de lens. En dat vraagt een groot brandpuntbereik. Ook wil je de camera redelijk permanent bij de hand hebben, dus licht en compact. Veel zoom in een klein pakket zijn bij deze drie onderwerpen dus belangrijk. Dat vind je bij camera’s met een kleinere sensor, die toch in RAW kunnen fotograferen. Een PowerShot G1X mark III, G3X of zelfs een SX70 zijn dan goede keuzes. Wil je toch lenzen wisselen, denk dan eens aan een EOS M6 mark II met een EF-M 11-22mm en EF-M 18-150mm. Gaat beeldkwaliteit boven alles (dus full-frame), maar moet het toch compact blijven, dan is de EOS RP met de RF 24-240mm een uitstekend alternatief. Je zou de EOS RP ook kunnen vervangen door een EOS R6, maar dan wordt het toch weer iets minder compact (en ook een stuk duurder). |
Sport Actie |
|
Gezien zijn uitgebreide mogelijkheden met de autofocus en zijn snelle reeksopnames hoeft de EOS R6 op papier niet onder te doen voor de EOS 1DX mark III. Dus langs de lijn bij de voetbal van je zoon of binnen bij een dansoptreden van je dochter zal de EOS R6 zeker scherpe foto’s afleveren, mits goed ingesteld. We verwachten echter niet dat pro-sportfotografen de EOS R6 als hoofdcamera gaan gebruiken. Tip: Het is misschien niet onverstandig om gezien het stroomverbruik bij lange en veel serie-opnamen en het gebruik van lange lenzen om de batterij grip BG-R10 aan de EOS R6 te koppelen. |
Huisdieren Wildlife Vogels |
|
Hoewel fotografie van dieren zich vaak in geheel andere omstandigheden afspeelt dan van mensen, zal de EOS R6 toch ook hier van zich laten spreken. Oogherkenning bij dieren, gevoelige AF in het donker, goede tracking, ruisarme hoge ISO, IBIS en snelle motordrive laten dan hun toegevoegde waarde zien in het percentage ‘keepers’. Ook nu is de BG-R10 een nuttig accessoire. |
Architectuur Interieur Landschap |
|
Bij deze onderwerpen zijn een statief, handmatig scherpstellen, focus stack, belichtingstrapjes, lage ISO’s, grijs(verloop)filters onmisbare accessoires en technieken die zorgen voor de hoogste kwaliteit. Bovendien moet de detailregistratie maximaal zijn. Met een EOS R6 en zijn 20 Mp zul je zeker prima foto’s kunnen maken, maar met de EOS R5 (45 Mp) of de EOS 5DsR (50 Mp) kom je dan toch met betere foto’s thuis en – belangrijker – bij de klant. |
Macro Natuur |
|
Omdat de hoofdrol spelers bij macro- en natuurfotografie plantjes, bloemen en insecten zijn, hebben de AF-kwaliteiten van de EOS R6 hier een minder toegevoegde waarde. IBIS, gevoelige AF en ruisarme hoge ISO zijn natuurlijk wel van meerwaarde. Of je echter een EOS 90D of EOS M6 mark II (1.6x crop én hoge pixeldichtheid = sterke vergroting) moet inruilen voor een EOS R6 is twijfelachtig en heel persoonlijk. |
Low light Avond/nacht |
|
Voor onderwerpen bij weinig bestaand licht, waarbij je niet kunt flitsen, is de EOS R6 natuurlijk bijzonder geschikt. De EOS 5D mark IV en EOS R zullen vergelijkbare foto’s opleveren, maar bij ontbreken van IBIS in deze camera’s, zul je vaker een statief moeten gebruiken. |
Met dank aan Colorwood Bergschenhoek voor de snelle levering van de EOS R6.
Kijk ook op The Digital Picture voor een uitgebreide review: klik hier.