Pieter Dhaeze

  • Vakantie zonder RAW (deel 1) geplaatst op dinsdag 10 mei 2016 13:52:46 door pjcdhaeze

    Elk jaar wil ik mijn zomervakantie tot een foto-uitdaging te maken. Vroeger betekende dat dat ik het mezelf elke keer moeilijker probeerde te maken, met een steeds grotere fototas als gevolg. Vorig jaar heb ik die trend een halt toegeroepen om na ampel beraad ‘alleen’ een PowerShot G7X mee te nemen (klik hier). Lekker lichtbepakt gewoon in mijn jaszak of ruime broekzak.
    Mijn ervaringen waren positief en ook mijn foto’s konden de toets der kritiek prima doorstaan (klik hier). Stiekem wist ik dat bij vertrek al wel, want de PowerShot G7X is een schitterende camera met een fantastische lichtsterke lens, veel controle over de instellingen, uitstekende video en - niet te vergeten - RAW. En bij dat laatste ligt de uitdaging van dit jaar: een vakantie zonder RAW.

    PowerShot superzooms
    Je zult je afvragen hoe ik als trouwe, verstokte EOS-RAW-fotograaf op zo’n idee kom: een compactcamera mee op vakantie zonder RAW met alleen JPEG. Belangrijkste reden is dat ik tijdens de reviews van de laatste serie superzoomcamera’s in de PowerShot SX-serie (SX420, SX540 en SX720) behoorlijk onder de indruk ben geraakt van de prestaties van deze alleskunnertjes. Met een brandpuntbereik van 24 tot circa 1000mm (met macro en full-HD) kun je echt alle onderwerpen bijzonder in beeld brengen, wat soms zelfs niet lukt met bijvoorbeeld een EOS 1D X mark II met een EF 800m f/5.6. En dat allemaal in handtas- of broekzakformaat en voor nog geen 350 euro. Als je kijkt naar de foto’s die ik met deze camera’s gemaakt hebt tijdens deze reviews, dan maak je met goede lichtomstandigheden foto’s, die met de ‘regel van ¼’ (klik hier) vaak niet te onderscheiden zijn van een EOS-opname.

    Dus toen de vakantie naar Italië besproken was en de vraag rees welke camera er in de koffer mee moest, stak het idee van de superzoomcompact de kop op. En het verdween ook niet meer uit mijn hoofd. Zou ik op vakantie kunnen zonder dat ik met RAW-foto’s thuiskom? Hoe zit het dan met het overbruggen van hoog contrast (dynamisch bereik) en met het finetunen van de juiste witbalans? Daarin blinkt RAW toch uit? Als ik eerlijk ben, heb ik vorig jaar met de RAW-foto’s van de PowerShot G7X eigenlijk niet echt veel hoeven optimaliseren in Lightroom. Compactcamera’s ‘zien’ tegenwoordig steeds beter de belichting, die ik desgewenst kan corrigeren en kiezen ook de kleurtemperatuur heel nauwkeurig. Vaak is het aanpassen van een foto niet meer dan het bijsnijden van het kader, het wegpoetsen van een paaltje of takje, het iets verhelderen van een schaduw en het naar smaak maken van de kleuren. In al die gevallen lukt dat prima zonder RAW. En kom ik ter plekke echt in de ‘problemen’ door hoog contrast of weinig licht, dan kan ik met een belichtingtrapje of lange sluitertijd vanaf een tafelstatief toch nog veel schade voorkomen. Dus het moet er maar van komen. Dit jaar gaat de PowerShot SX720 (USP: broekzakformaat) als enige fotogereedschap mee naar Italië. Spannend.

    PowerShot SX60
    In het rijtje van superzooms ontbreekt de PowerShot SX60 uit 2014 (klik hier). Met een zoombereik van 21 naar 1265mm, kantel-draaischerm én RAW is dit op papier een nog betere keuze dan de SX720. Bovendien kost hij momenteel nog maar 390 euro. Ik heb de camera nog een keer in de studio gehad en gemerkt dat het formaat richting een EOS 1300D gaat en - belangrijker - dat RAW niet veel toevoegt in beeldkwaliteit van zo’n kleine sensor (lees: kleine pixels). De verschillen tussen een JPEG direct uit de camera en een opgepoetste RAW uit Lightroom zijn slechts in 5% van de gevallen significant. Een marge die niet opweegt tegen het grote formaat. Ook is de SX720 een stuk ‘alerter’ dan zijn oude, grotere broer en dat is niet onbelangrijk als je op 'reis'-reportage bent.

    P.S. Op moment van schrijven (begin mei 2016) is de onzekerheid van bovenstaande keuze nog behoorlijk groot. Over twee maanden hoef ik echter pas echt te beslissen en voor een goede nachtrust tot die tijd, houd ik mezelf voor dat ik een dik vest thuislaat en daarvoor in de plaats toch stiekem een EOS M3 met EF-M 11-22mm en EF-M 18-55mm in mijn koffer stop. Niet verder vertellen......


    • Ik ga op reis en neem mee... woensdag 11 mei 2016 20:52:17
      Geplaatst door: Donald
      De volgende vakantie binnenkort is aan de Cote d'Azure. Ik neem mee: EOS 600D, EOS 70D, EF-S 10-18mm, EF-S 18-55mm, EF-S 50-250mm, Sigma 105mm Macro en de Sigma 120-400mm
    • Toch eos zaterdag 14 mei 2016 20:35:23
      Geplaatst door: Geert
      Binnenkort op vakantie met eos 70 d in de bagage. Uiteraard met een aantal lenzen. Tja,...al met al toch weer 10 kg.
    • Durven dinsdag 17 mei 2016 10:18:02
      Geplaatst door: Pieter Dhaeze
      Bedankt voor jullie reacties. Natuurlijk zou ik ook mijn hele camera-set mee willen nemen en in RAW-fotograferen, maar als ik kijk naar wat ik met mijn vakantiefoto's doe (fotoboek, vergroting 45x30), dan is een JPEG eigenlijk al meer dan voldoende kwaliteit. Het is onwennig om met een compactje op pad te gaan, maar je kunt toch met mooie foto's thuiskomen. Probeer het maar eens door naast je EOS ook een kleine, maar goede compact in de koffer te doen. Succes.
    • Praktisch maandag 23 mei 2016 11:19:51
      Geplaatst door: Ina
      Mooi om hier eens een praktische visie tegen te komen op de jpg-RAW-discussie. Ik fotografeer zelf voor 95% in jpg: zoals Pieter in zijn reactie al aangeeft geeft dat veelal meer dan voldoende kwaliteit. Ik maak best veel foto's, zeker op vakantie en zeker voor het merendeel van de familiefotos is het resultaat in jpg gewoon goed. En zelfs al zit er 'per ongeluk' een topfoto tussen die het waard is flink uitvergroot te worden is jpg nog steeds prima! Ik moet er niet aan denken dat ik al die foto's in RAW zou hebben! Toch zijn veel serieuzere fotografen erg huiverig voor jpg merk ik. Laatst las ik een recensie van een systeemcamera waarbij de testende fotograaf in jpg had moeten schieten, hij was er stomverbaasd over dat het resultaat gewoon mooi was... Alleen als je weinig foto's maakt en je bent van plan die uitgebreid te gaan bewerken is RAW natuurlijk wel een aanrader. Maar verder? In discussies komen de 'tegenstanders' van jpg dan met technische argumenten over minder kleuren en artefacten en dynamisch bereik, maar in de praktijk vind je daar in de output (je print of afbeelding op website) weinig van terug. De camera's van tegenwoordig zijn over het algemeen gewoon heel erg goed, dus waarom dan heel erg moeilijk en ingewikkeld doen met RAW als je mooie camera prima jpg's levert? En inderdaad : zo'n compacte supercamera is erg fijn meenemen, het geeft meer vrijheid en is ook niet zo opvallend als je op pad bent! Waar in Italië ga je heen Pieter?
    • Geen zwart-wit dinsdag 24 mei 2016 12:46:08
      Geplaatst door: Pieter Dhaeze
      Het onderwerp RAW of JPEG valt in de categorie Ajax-Feyenoord en Mac-Windows en heeft dus geen winnaars. De discussie is namelijk niet zo zwart-wit in de grijze wereld van fotografie. Beide bestandsformaten hebben hun voor- en nadelen en het is belangrijk dat je die als fotograaf kent, zodat je voor elke fotosituatie zelf de beste keuze kunt maken. Verstard kiezen voor RAW of JPEG, omdat de buurman dat ook doet of omdat het professioneler lijkt, is de slechtste keuze. En zoals Ina al aangeeft, is de kwaliteit van een JPEG direct uit de camera tegenwoordig soms zo goed, dat het bijna niet te overtreffen is door RAW, zelfs niet na een lang ontwikkeltraject in Lightroom.

    Plaats uw reactie

    Velden met een * zijn verplicht.

Volgende camera?

Wat wordt je volgende camera?

Volgende lens?

Van welk merk wordt je volgende lens?

Laatste reacties

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.