Tony Vingerhoets

  • Fotomerging voor een hoog wow-gehalte! geplaatst op zondag 6 maart 2016 12:17:03 door pjcdhaeze

    Er zijn verschillende redenen waarom je beelden zou samenvoegen tot één foto: meer scherptediepte, vergroting van dynamisch bereik, vergroting van beeldhoek of gewoon omdat je een panorama voor ogen hebt. Mijn aanschaf van de Canon TS-E 24 f/3.5L mark II was vooral ingegeven door de mogelijkheid om middels het shiftmechanisme perspectief te corrigeren. Natuurlijk kan dat ook in de nabewerking, maar dan verlies je vaak veel van je file en scherpte op full size (100%).

    Middels een ingenieuze verstelling van de lens, kun je zowel horizontaal als verticaal shiften. Dat is mooi voor architectuur, maar ook ideaal voor panorama’s of naadloze samenvoeging om hierboven genoemde redenen. Na enkele try-outs heb ik de smaak te pakken gekregen en gebruik ik die techniek nu als vast onderdeel van mijn fotografie. En omdat bij het verschuiven van de tilt-shift lens de camerasensor niet verplaatst, krijg in je in Photoshop in een handomdraai perfecte resultaten!

    Het is bijna overbodig om te vermelden dat dit het domein is van statieffotografie. Overigens hoef je voor een maximale scherptediepte met de Canon TS-E geen beelden samen te voegen, want met de tilt functie kun je een ongekende scherptediepte creëren, zelfs met een relatief groot diafragma zoals f/5.6 (wat bij het gros van de lenzen ook de allerbeste beeldkwaliteit geeft). Maar daar kom ik een andere keer op terug, we blijven nu even bij het onderwerp photo merging.

    Bovenstaande foto van de wolkenkrabbers in Lujiazui, het financiële centrum van Shanghai, is een merge van twee verticale shift-shots omdat de beeldhoek van 24mm net niet toereikend was om de scene in één frame te vangen. Om het licht optimaal te balanceren heb ik ook meerdere belichtingen gemaakt. Samenvoeging van de RAW-files in Photoshop was kinderspel, maar daarna vergde het toch behoorlijk wat tijd om een perfecte lichtbalans in de foto te krijgen.

    Voor deze panorama in Nanjing tijdens de schemering (blauwe halfuur) had ik een park gevonden met een meer dat de gewenste spiegeling van de skyline gaf. Het zijn drie horizontale shift-shots. Daarbij heb ik niet de maximale shift-stand gekozen, omdat de beeldkwaliteit dan afneemt. De belichting en sluitertijden dien je handmatig in te stellen (M-stand) om te voorkomen dat je verschillend belichtte RAW’s krijgt, wat natuurlijk extra correctietijd vergt in de nabewerking.

    Het voormalig Chinese paviljoen van de Wereldtentoonstelling in Shanghai (thans een art museum) is een verdraaid lastig gebouw om goed te framen. Uiteindelijk had ik een invalshoek gevonden waar de beeldhoek van 24 mm niet voldoende was en heb ik drie horizontale shift shots gemaakt en die later in de nabewerking samengevoegd. Het uiteindelijke file had voldoende ruimte voor perspectiefcorrectie. Met het resultaat ben ik content, het bestand van 30 MB heeft veel detaillering!

    Het glossy interieur van de prestigieuze World Financial Center shopping Mall in Shanghai nodigt echt uit voor een panorama shot. Dit is ook een samenvoeging van drie horizontale shift-shots. Gelukkig was het tijdens de shoot niet erg druk want met veel bezoekers krijg je als gevolg van lange sluitertijden ook bewegingsonscherpte dat met samenvoeging problemen kan geven. Het is sowieso een van mijn meest succesvolle stockfoto’s, omdat het refereert aan het Chinese consumentisme.

    Tot slot deze foto van de monumentale Dionysius Heikese Kerk in mijn geboortestad Tilburg waar ik tijdens zonnige najaarsdagen in oktober vorig jaar stadsbeelden en architectuur heb gefotografeerd. Deze foto is het resultaat van een samenvoeging van twee verticale shift-shots waarmee ik voldoende beeldhoek kon creëren voor deze framing. Ook dit file van ruim 30MB heeft veel detail en scherpte. De beeldkwaliteit van de Canon TS-E 24 f/3.5L is zonder meer onovertroffen!

    Voor degene die niet direct zo’n dure lens denken aan te schaffen zijn er natuurlijk speciale panorama statiefkoppen, waarmee je ook prima resultaten kunt bereiken. Het mergen van foto’s geeft je enorme creatieve mogelijkheden, waarmee je panorama’s, architectuursfoto’s of stadsbeelden zonder meer een extra dimensie kunt geven. Het is geen makkelijke kost, maar met wat verdieping (youtube tutorials) en oefening kun je wel foto’s produceren met een enorm hoog wow-gehalte!

    Tony Vingerhoets
    Beijing, 4 maart, 2016


    • 24 of 17 mm. TS-E donderdag 10 maart 2016 18:50:00
      Geplaatst door: nldazuu
      Hoi, Lekker prettig lezend artikel met evenzo fraaie beelden. Ik vraag me af waarom u voor de 24 mm. heeft gekozen i.p.v. de 17 mm. Ik zou het vooral binnen interieurfotografie en idd. voor landschapspanoram's willen gebruiken i.c.m. filters... hoe ziet u dit? //Dave
    • 24 of 17mm TS-E vrijdag 11 maart 2016 10:08:24
      Geplaatst door: Tony Vingerhoets
      Beste Dave, Bedankt voor je reactie. Ik heb voor de 24 TS-E f/3.5L MKII gekozen omdat die een fractie betere beeldkwaliteit levert dan de TS-E 17 f/4L. Maar zo nu en dan heb ik behoefte aan een grotere beeldhoek dus overweeg ik ook de TS-E 17 f/4L aan te schaffen. De laatste werkt overigens prima i.c.m. de Canon extender EF 1.4X zodat je ook een TS-E 24 f/5.6L hebt met een minimum verlies aan beeldkwaliteit.
    • TS-E dinsdag 29 maart 2016 09:28:51
      Geplaatst door: Rob
      Goed artikel! Ik gebruik mijn TS-E eigenlijk zelden om te mergen maar je brengt mij wel op een idee. Vwb het lichtprobleem dat je beschrijft adviseer ik je je eens te verdiepen in de DRI-techniek. Foto's zien er veel beter uit dan met HDR en het biedt een veel natuurlijker contrastoverbrugging
    • Reactie op Rob dinsdag 29 maart 2016 22:59:30
      Geplaatst door: Tony Vingerhoets
      Beste Rob, bedankt voor je reactie. De TS-E kocht ik primair voor perspectiefcorrectie (architectuur) maar sinds ik de toegevoegde waarde van mergen ontdekte ben ik eraan verslingerd geraakt omdat het enorme creatieve mogelijkheden biedt! Met DRI ben ik bekend. Zoals jij aangeeft ziet het resultaat van die techniek er natuurlijker uit, waar ik de voorkeur aan geef.

    Plaats uw reactie

    Velden met een * zijn verplicht.

Laatste reacties

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.