Als het om (moderne) architectuur gaat is Rotterdam mijn speeltuin. Ik concentreer me vooral op de Kop van Zuid waar nogal wat indrukwekkende gebouwen staan, zoals de Maastoren, Montevideo en New Orleans woontorens en de Zalmhaventoren als nieuwkomer, die met 215 meter de hoogste van het land is. Maar elders in de stad vind je meer opzienbarende gebouwen zoals de kubuswoningen, Markthal, het Depot en Centraal Station. En over de laatste gaan we het nu hebben.
Het staat er alweer zo’n tien jaar en is ontworpen door het vermaard Nederlands architectenbureau Benthem Crouwel. Het sprak van meet af aan tot mijn verbeelding, maar duurde toch een tijd voordat ik besloot het te gaan fotograferen. Meestal wacht ik tot de hype een beetje over is, zodat ik er rustig m’n gang kan gaan. Ongeveer een jaar geleden heb ik er mijn eerste shoot gedaan en ik kwam er al snel achter dat het een lastig te fotograferen onderwerp is. Waarom zal ik uitleggen.
Vanwege de drukke perifere bebouwing zijn de ideale invalshoeken minimaal. Ook staat er op het uit de kluiten gewassen plein een flinke mast met verlichting die je liever niet in beeld hebt. Ik heb die eerste keer behoorlijk staan schuiven met het statief totdat ik het gebouw in z’n totaliteit kon framen. Daarnaast heb ik toen enkele close shots gemaakt van de enorme glazen gevel, maar daar bleef het bij. Na die shoot en editing had ik wel het voornemen om terug te gaan voor meer.
Enkele weken geleden was het dan zover, ik besloot op een doordeweekse avond een tweede keer het Centraal Station te fotograferen. En ik had me al voorgenomen me niet stuk te bijten op foto’s met het gebouw volledig in beeld maar juist op zoek te gaan naar invalshoeken die spannende foto’s opleveren met een intrigerend lijnenspel. Voorafgaand aan de shoot heb ik er twee uur rondgelopen en intensief gezocht naar een aantal invalshoeken die zulke foto’s mogelijk maken.
Deze locatie scouting was nog bij daglicht en op het moment dat het schemer inviel, ben ik werkelijk aan de slag gegaan. Zoals gebruikelijk schiet ik zulke foto’s met mijn Canon TS-E 17 f/4L en TS-E 24 f/3.5L MKII wat het juiste gereedschap is voor architectuurfotografie. Onverwachts heb ik de totale shoot geklaard met de TS-E 17 f/4L die vanwege zijn extreme groothoek soms ‘n bepaalde exageratie teweeg brengt, wat ik in deze beeldenreeks juist als een meerwaarde ervaar.
Na de shoot had ik al het gevoel dat er een aantal treffers tussen zaten en dat was ook het geval. Ik moet zeggen dat de editing ook een fikse klus was, omdat ik hou van snaarstrakke, cleane foto’s. De framing van de foto’s was prima, daar hoefde ik weinig of niets aan te doen, maar ik heb vooral rust gebracht in de achtergrond. En dan bedoel ik de hel verlichtte stationshal waar lichtjes, reflecties en ongewenste objecten voor onrust zorgen. Daar zijn aardig wat uurtjes ingekropen.
Nu moet ik zeggen dat de AI (artificial Intelligence) functie van Photoshop een welkome tool is en uitermate geschikt voor opschoning en verwijdering van ongewenste elementen. Daarbij heb ik de werkelijkheid geen geweld aangedaan, want alles staat gewoon op z’n plaats hoor. En om de ideale lichtbalans te verkrijgen in het beeld, edit ik de RAW’s zoals altijd met Luminosity Masks. Doorgaans schiet ik drie verschillende belichtingen die ik dan samenvoeg tot één beeld.
Het is tot nu toe een van de meest geslaagde shootings van dit jaar geweest, helemaal als ik de moeilijkheidsgraad van dit bijzondere gebouw in ogenschouw neem. Maar ja, wil je in fotografie groeien dan moet je worden uitgedaagd om je grenzen te verleggen. En de ene shoot is de andere niet. Ik kom ook wel eens thuis met de gedachte dat het helemaal niks was, dat onderbuikgevoel kennen de meeste fotografen wel. Des te leuker is het dan als je een serie voltreffers hebt!
Ik hoop dat ik jullie hiermee geïnspireerd heb om ook eens een dergelijk gebouw te fotograferen.
Een tip: Voorbereiding is het halve werk, besteed vooral tijd aan locatiescouting, zodat je weet welke invalshoeken de beste resultaten geven. Wees ook niet bang voor een paar uurtjes editing voor een strakke afwerking van je foto’s. Happy shooting!
Tony Vingerhoets
19-09-2024 Weelde, België