Het was nog best een lastige keuze: een blog over de première van mijn Masterclass Stock Photography of een vervolg op mijn tilt-shift-avontuur in de Antwerpse Havens. Tja, ik laat foto’s toch niet graag op de plank liggen, dus maak ik eerst het verhaal af over Port of Antwerp. En dan heb ik de volgende keer stof genoeg voor een verslag over m’n nieuwe Masterclass. In mijn vorige blog heb ik jullie al verteld dat ik enkele nachten heb gefotografeerd in het uitgestrekte Antwerpse havengebied.
Maar zoals je kunt zien zijn foto twee en vier nu tijdens het blauwe halfuurtje geschoten na een stevige plensbui en de laatste foto bij een strakke blauwe hemel met dramatische wolkenpartijen. Alle beelden zijn gemaakt met de Canon TS-E 24mm f/3.5L MKII, waarvan de eerste foto met een teleconverter. Tja, mijn favoriete Canon TS-E groothoeklens heeft aardig wat overuren heeft gemaakt voor de Port of Antwerp blogs! Met het resultaat ben ik tevreden, maar er is altijd ruimte voor progressie.
En ook nu was de TS-E 24mm f/3.5L MKII weer gemonteerd op m’n Canon EOS 5DsR en Manfrotto 055 statief plus Manfrotto 410 Geared Head. Tjonge, wat werkt dat lekker voor een fijnafstelling! De eerste foto van de hel verlichte olieraffinaderij met een prachtig wolkendek, gesitueerd boven de aangemeerde tanker, is geschoten in combinatie met 1.4x converter wat een brandpuntafstand van 33mm geeft. En dat was de framing die ik voor ogen had met de tanker rechts uit het midden.
Foto twee is om 21.54 uur gemaakt na een kortstondige regenbui. De hemel trok open en dat bracht het juiste licht voor dit heldere plaatje met sprekende kleuren en dramatische wolken als bonus. Eerder heb ik al opgemerkt dat de Canon TS-E lenzen een bijzonder fraaie kleurrendering hebben, wat hier natuurlijk goed uit de verf komt. En de glans op het nog natte beton van de kade draagt ook bij aan de entourage. Alle parameters stonden goed voor dit shot waar ik telkens met plezier naar kijk.
Tja, ik had ook een heus Heavy Industry shot voor ogen. In de middag had ik al wat foto’s gemaakt van een rangeerterrein onder de rook van een olieraffinaderij. Nu waren dat geen verkeerde plaatjes, maar ik had toch het gevoel dat er meer in zat bij duister met een verlichte industrie op de achtergrond. Deze foto heb om 00.34 gemaakt vanaf een laag standpunt waardoor de wagons iets meer dynamiek krijgen. Het contrast tussen de koele en warme kleurtemperatuur vind ik zelf geslaagd.
Foto vier is ook geschoten tijdens schemer. In deze verticale foto is de overspanning met pijpleidingen de eye catcher. Het creëert een niet alledaags lijnenspel wat door de groothoek wordt benadrukt. Hier zie je het onschatbare voordeel van de effectieve perspectiefcorrectie. Want door de afwezigheid van perspectivische vertekening is het toch een rustig beeld geworden. En ook in dit geval koos ik voor een relatief laag standpunt. Overigens frappant wat dat voor een effect heeft!
En ja, de laatste foto is het kantoorgebouw van het Antwerpse Havenschap (Port of Antwerp klinkt toch wat eigentijdser). Het kantoor is gesitueerd aan de rand van het havengebied aan het Zaha Hadidplein, vernoemd naar het beroemde architectenbureau dat dit opmerkelijke gebouw heeft ontworpen. Want je moet natuurlijk lef hebben om een diamantvormige sculptuur boven op ‘n oude brandweerkazerne te zetten. Onder Antwerpenaren wordt het gebouw minder gewaardeerd.
Het fotogenieke gebouw heb ik al vaak gefotografeerd, telkens op verschillende tijden met andere weersomstandigheden en licht. Je zou kunnen zeggen dat ik er een studieobject van heb gemaakt. In ieder geval verzamel ik er foto’s mee die ik in mijn aanstaande Masterclass Architecture Photography wil gebruiken om te illustreren op hoeveel verschillende manieren je een gebouw kunt fotograferen. Want dat moet vanzelfsprekend de kracht zijn van een architectuurfotograaf!
Tjonge, wat was het een feest daar in de havens! Goed, hier en daar moest ik aan security uitleggen wat ik aan het fotograferen was en kreeg dan te horen dat dat ‘niet gewenst’ is. Natuurlijk hoor ik liever wat anders, maar al bij al heb ik er een reeks kunnen schieten die opnieuw de kwaliteit en creatief potentieel laat zien van Canon TS-E tilt-shift lenzen. Zoals in het vorige blog vermeld, heb ik aan de visuele content van de Canon TS-E tilt-shift Masterclass ook een categorie Industrial toegevoegd.
Maar nu ben ik opgetogen om de Masterclass Stock Photography opnieuw te gaan draaien bij Foto de Vakman (15 december a.s.) en Cameratools (25 januari a.s., klik hier). En bovendien organiseert CameraNu een vrij toegankelijke lezing over Stock Photography in Urk (19 januari a.s.). Vanzelfsprekend is dat minder uitgebreid dan de Masterclass, maar geef inzichtelijke informatie over de stock industry en wat er voor nodig is om daar geld te maken met je foto’s. Doe er je voordeel mee!
Tony Vingerhoets
8 oktober 2018, Weelde, België