Rob van Esch

  • Snuffelen aan overstappen geplaatst op maandag 10 augustus 2015 08:20:45 door pjcdhaeze

    Sony A7R II: reden voor overstap voor een Canon-shooter?
    Begin augustus is de Sony A7R II gelanceerd met hoogwaardige technologie en prachtige beeldkwaliteit. En - niet onbelangrijk - op veel plaatsen lees je de belofte dat een Canon gebruiker zijn bestaande lenzenarsenaal kan blijven gebruiken door er een adapter van bijvoorbeeld Metabones bij te kopen. Daarover lees je op de sites van de grotere fotowinkels: "De Canon EF naar Sony E-Mount Smartadapter mark IV van Metabones zorgt ervoor dat u Canon EF-mount lenzen op een Sony E-Mount formaat camera kunt bevestigen. Metabones adapters zijn van top kwaliteit, met behulp van precisie-vervaardigde messing met chroom op zowel de camera-body en de lens kanten van de adapter om soepele montage, kwaliteit, esthetiek en duurzaamheid te garanderen. Het wordt aangeduid als een 'Smart Adapter' omdat het de elektronische communicatie tussen de camera en de lens behoudt. Het zorgt dus voor een automatische diafragma controle, EXIF-gegevens, beeldstabilisatie en autofocus.”

    Dat klinkt veelbelovend! Bij gelegenheid kon ik dit allemaal testen. Helaas voor de potentiële overstappers die hun lenzen willen blijven gebruiken, bleek ook nu weer: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het meestal ook niet waar. Ik zet mijn ervaringen kort op een rij.

    De voordelen van een Sony A7R II voor een Canon-gebruiker
    Beeldkwaliteit
    Je leest veel over een van de belangrijkste resultaten van de Sony A7R II: de beeldkwaliteit. Daar wordt geen woord teveel mee gezegd. Die is echt geweldig. Ik heb geen detailtesten gedaan in een studio, maar het dynamisch bereik is groot en de beelden messcherp. Geen twijfel over: als je voor deze camera zou gaan, dan is dat vanwege de beeldkwaliteit. Top! Hieronder een voorbeeld. Omdat er zo veel pixels zijn, kun je ook nog eens lekker croppen.

    Klapscherm
    Bij mijn eigen Canon camera’s zit het scherm ingebouwd in de camera. De Sony maakt het scherm opklapbaar. Heerlijk, als je zoals ik altijd ook naar boven kijkt en plafonds fotografeer. Of vanaf een laag standpunt wil werken. Geen stijve nek of vieze kleren meer! Zo’n klapscherm is echt een vooruitgang.

    4K video
    Een feature die ook nieuw is, is dat je 4K video kunt opnemen. Omdat ik zelf niet zo van de video ben, vind ik dat geen groot voordeel. Maar voor veel andere gebruikers kan dat natuurlijk wel het geval zijn.

    De nadelen bij een overstap
    Van merk fotocamera wisselen is iets wat je niet snel doet. De belangrijkste reden is dat je alle lenzen die je hebt gekocht in één keer op Marktplaats moet zetten. En erger nog, je moet ook een nieuwe verzameling aanleggen.

    Ik wil altijd de mooiste kwaliteit foto’s maken, dus als er een ‘new kid in town’ is die daaraan kan bijdragen, wil ik er - ondanks het lenzenaspect - zeker serieus naar kijken. En als die nieuwe camera, de Sony A7R II, ook nog eens de belofte lijkt te bevatten dat ik mijn Canon-lenzen gewoon kan blijven gebruiken, dan wordt het wel heel serieus.

    Maar oei, dat viel me heel erg tegen. Ik had geen enkele L-lens die soepel communiceerde met de Sony via de Metabones adapter. In het beste geval kon ik niet alle manieren van focussen gebruiken, maar nog vaker bleef een lens ‘hunten’ (jagen op een scherpstelpunt zonder er een te vinden) of deed helemaal niks. Nada. Ik had dus een relatief groot probleem, groter dan gemiddeld als je de fora op internet (of deze) mag geloven. Maar toch: als je een camera koopt van bijna €4000,- inclusief adapter, dan zou je je toch geen zorgen hoeven te maken of je lens het wel of niet doet?

    Er waren nog meer nadelen, zoals bediening, kleine accu en één kaartslot, maar die waren vast overbrugbaar als je de tijd zou nemen.

    Conclusie: kan een Canon-gebruiker overstappen naar Sony A7R II?
    Wat mij betreft niet, zonder echt in detail uit te testen of de lenzen die je hebt, goed werken. Snelle en precieze automatische scherpstelling (autofocus) is een 'must' en dat alle scherpstellingsmodi van de camera moeten het ook echt doen. Ikzelf ben er in ieder geval even klaar mee, ik blijf lekker in het Canon-kamp waar alles werkt en waar ik alles intuïtief kan bedienen met mijn ogen dicht!

    Rob van Esch is professioneel architectuurfotograaf, gespecialiseerd in het vastleggen van ruimtes: binnen, buiten en stedelijke ruimtes. Zijn werk wordt o.m. vertegenwoordigd door Offset ("a new, curated collection of extraordinary, engaging imagery from top artists and storytellers around the world") en Hollandse Hoogte.

    Als je geïnteresseerd bent in zijn werk en in updates van dit blog, dan is Rob te volgen via de social media als LinkedInFacebook en Twitter.


    Plaats uw reactie

    Velden met een * zijn verplicht.

Laatste reacties

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.