Nog nooit was de maatschappij zó visueel ingesteld als nu, nog nooit was de dagelijkse productie van beeld zo groot. Een professionele architectuurfotograaf produceert een heel klein druppeltje op die gloeiende visuele plaat, maar wel een druppeltje waarvoor een opdrachtgever wil betalen. Oorspronkelijk opgeleid als econoom, ben ik ook altijd op zoek naar de economische waarde van het product van de architectuurfotograaf. Een econoom zoekt ook naar mogelijkheden tot waardevermeerdering. In dit geval: hoe kan de economische waarde van architectuurfotografie worden vergroot, zowel door de opdrachtgever als door de fotograaf?
De architectuurfotograaf werkt in het business-to-business segment en doorgaans met behoud van intellectueel eigendom van de beelden die hij/zij maakt. Een architectuurfotograaf ontwikkelt een eigen stijl en levert maatwerk met kwalitatief hoogstaande beelden die aan de wensen van de opdrachtgever voldoen (en liefst overtreffen). De opdrachtgever gebruikt de beelden vervolgens om de eigen marktpositie te verstevigen en uit te bouwen. Dit is cruciaal: architectuurfoto’s zijn een investering in verbetering van de marktpositie van de opdrachtgever.
Desondanks is de waarde van architectuurfotografie lastig te bepalen en zeker ook geen statisch gegeven. Wat me in de afgelopen jaren opviel, is dat opdrachtgevers zélf veel kunnen doen om de waarde van het werk van de fotograaf te vergroten. Maar ook de fotograaf is altijd bezig om de toegevoegde waarde van de fotografie te vergroten. En hoe werken fotograaf én opdrachtgever samen aan een win-win-situatie?
Daarover heb ik een nieuw eBook geschreven: 'De waarde van de Architectuurfotograaf. En hoe die verder te vergroten.' Het eBook is voor iedereen gratis te downloaden (klik hier), net als mijn eerdere eBook over 'Trends in Architectuurfotografie' (klik hier).
Rob van Esch