In september 2012 presenteerde Canon de EOS 6D. Een lichtgewicht EOS met een full-frame sensor voor ruim onder de 2000 euro. Sinds die tijd heeft deze camera veel fotografen blij gemaakt met een fantastische beeldkwaliteit, waarbij de geringe hoeveelheid ruis bij hoge ISO’s nog steeds een ‘benchmark’ is voor veel full-frame camera’s in de gehele markt. De aankondiging van zijn opvolger, de EOS 6D mark II, in juli 2017 zorgt dan ook voor hooggespannen verwachtingen. Wij zijn met deze camera op pad gegaan om dat in de praktijk te onderzoeken.
Ontwerp en uitvoering
Het ontwerp en de uitvoering van de klassieke DSLR EOS-camera is een beproefd concept en de behuizing van de EOS 6D mark II sluit hier naadloos bij aan. Je pakt die camera op en je weet dat het een EOS is. Een degelijke camera, die als gegoten in de hand ligt. Alles aan de EOS 6D mark II voelt vertrouwd aan, welke EOS je ook eerder gehad hebt.
Eenvoudig gesteld kun je zeggen dat een EOS 6D mark II een EOS 80D is (review), maar dan met een full-frame sensor (36x24mm) in plaats van een APS-C (22,5x15mm). Door die grote sensor is de EOS 6D mark II wel een fractie groter en ietsje zwaarder (765g vs. 730g). Die gelijkenis maakt de EOS 6D mark II echter wel bijzonder, want het is de enige full-frame camera ter wereld met een variangle lcd-scherm met aanraakfunctionaliteit. En dat moet niet onderschat worden, omdat je nu met het beeldkarakter van een volbeeldcamera vanuit ongeëvenaarde creatieve standpunten onderscheidende foto’s kunt maken. En dat willen we toch allemaal. Bovendien kun je scherpstellen met een tip van je vinger op het scherm, waarbij eventueel direct de foto genomen wordt (touch shutter). Want dat is natuurlijk een ander Unique Selling Point van deze camera, een sensor met Dual Pixel technologie, zodat je in live view en tijdens filmen een supersnelle en nauwkeurige autofocus ter beschikking hebt.
Een belangrijk voordeel van een volbeeldcamera ten opzichte van een APS-C camera is dat het zoekerbeeld door de oogzoeker groter is, omdat het matglas groter moet zijn vanwege de grotere sensor. Je hebt bij de EOS 6D mark II dus een groter en helderder overzicht van het onderwerp, dan bijvoorbeeld bij een EOS 80D. Daarom is ook de ‘bobbel’ bovenop de camera groter en is er niet voldoende ruimte voor een opklapflitser, die bij de EOS 6D mark II dan ook ontbreekt.
Bescherming Een vaak vergeten voordeel van een variangle scherm is dat je het schermpje naar binnen kunt dichtklappen, zodat bij transport het ‘kwetsbare’ oppervlak van het beeldscherm beschermd is tegen krassen en vuil. Een geruststellende gedachte. |
Mogelijkheden en bediening
Zoals gezegd hebben de EOS 6D mark II en de EOS 80D uiterlijk veel overeenkomsten. Dat geldt ook voor de beschikbare functionaliteit en bediening. Neem daarvoor eens een kijkje bij de review van de EOS 80D (klik hier) om te zien dat ook de EOS 6D mark II een ‘alleskunner’ is. Bovendien heeft deze full-frame de beschikking over ingebouwde GPS, ben je met Bluetooth altijd verbonden met je telefoon en kun je zelfs automatisch timelapse opnemen in 4K (3840 x 2160px: klik hier).
Over de bediening kunnen we kort zijn: super. Alle knopjes zijn goed bereikbaar en hun functie is duidelijk. Ze kunnen in een zekere mate zelfs gepersonaliseerd worden. Dat geldt ook voor de aanwezigheid van twee C-standen op het Programmakeuzewiel en My Menu, waarbij het zelfs mogelijk is meerdere tabs aan te maken.
Als je dat combineert met het fameuze touchscreen en de intuïtieve werking van het Quick-menu dan zijn er weinig camera’s waarmee je sneller uit de voeten kunt, dan met de EOS 6D mark II. Dankzij de vanzelfsprekendheid van de bediening, heb je meer tijd voor je onderwerp en zul je door een betere timing betere foto’s maken.
We zijn met de EOS 6D mark II te gast geweest op de Historic Grand Prix op Zandvoort en dan is het met deze camera mogelijk om onderstaande meetrekkers te maken, dankzij zijn snelle AF, 7 fps en grote buffer (ook RAW).
|
|
Een aparte vermelding verdient het AF-systeem van de EOS 6D mark II, wat overgenomen is van de EOS 80D. Het aantal AF-punten is ten opzichte van de EOS 6D toegenomen van 11 naar 45 en alle punten zijn kruistype en dus extra gevoelig. De dekking van het zoekerbeeld is iets kleiner dan van de EOS 6D, maar toch prima geschikt om herkaderen van een portret (grotendeels) te voorkomen. Voor een head-shot zit het uiterste punt net onder het oog. Voor een half-body moet je iets herkaderen, maar dat is bij heel kleine scherptedieptes minder kritisch. Wil je met AF-zone van de EOS 6D mark II sport of rennende kinderen volgen, dan is het groot genoeg. Voor een snelvliegende vogel is het AF-gebied aan de kleine kant.
Video De EOS 6D mark II is prima geschikt om te filmen op 1080p met 50 fps. Dankzij de Dual Pixel-autofocus kun je er uitstekend reportagewerk mee doen. De beeldstabilisatie van de lens wordt aangevuld met video-stabilisatie, zodat je vloeiend video uit de hand kunt opnemen (klik hier). Er is een aansluiting voor een externe microfoon. Helaas ontbreekt een koptelefoonuitgang. |
Prestaties en beeldkwaliteit
Dankzij zijn Digic7 processor is de EOS 6D mark II een snelle en responsieve camera. We zijn niet anders gewend van een DSLR EOS. Het AF-systeem is snel en ook de buffer is zo groot, dat de camera zelden op zich laat wachten. Met een snelle geheugenkaart kun je zonder problemen onafgebroken 20 RAW-opnamen maken met 6,5 beelden per seconde. In JPEG kan de camera die snelheid volhouden tot de kaart vol is.
Voor wat betreft de beeldkwaliteit hebben we hier te maken met een echt volbeeldcamera en dat zie je terug in de geringe ruis bij hoge ISO. Dat scheelt meer dan één stop met de EOS 80D. Dus de ruis die je bij de EOS 80D ziet bij ISO 1250, zie je bij de EOS 6D mark II pas terug bij ISO 3200. En dat is hetzelfde ruisniveau dan bij de EOS 5D mark IV. De EOS 6D vertoont weliswaar 1/3 stop minder ruis, maar de sensor van die camera beschikt slechts over 20 Mp en dat verklaart het ruisverschil met de EOS 6D mark II (26 Mp) en de EOS 5D mark IV (30 Mp). Zou je foto’s van die drie camera’s bij ISO 3200 beeldvullend op een scherm tonen of afdrukken op A4, dan zul je geen verschil in ruis zien. Een prima prestatie dus van de EOS 6D mark II.
Op internet zijn twijfels gerezen over het dynamische bereik van de sensor van de EOS 6D mark II. Deze zijn echter allemaal gebaseerd op extreme contrastsituaties waar de klassieke fotograaf gebruik zou maken van (1) een grijsverloopfilter, (2) een invulflits of (3) een belichtingstrapje (met HDR-montage). Blijkbaar wil men tegenwoordig dergelijk hoog contrast echter alleen overbruggen door van één enkele RAW-opname in Lightroom de schaduw open te trekken en dat dan zonder kwaliteitsverlies. Dat kan handig zijn, maar zal kwalitatief altijd minder zijn dan de eerder genoemde drie technieken. Theoretisch kan het dynamisch bereik van de EOS 6D mark II misschien beter, maar nemen we veelvoorkomende praktische onderwerpen zoals een vroege ochtendlucht met een voorgrond of een gebouw met tegenlicht, dan zijn de resultaten gewoon heel acceptabel (klik hier voor video). De EOS 5D mark IV geeft hier weliswaar betere resultaten, maar die camera zit dan ook in een andere prijsklasse.
Het dynamisch bereik van de EOS 6D mark II in de praktijk
|
Overstappen
Voor de meeste aspirant kopers van de EOS 6D mark II zal het niet de eerste EOS DSLR zijn. Het is dus een echte over- of doorstapcamera. Wij hebben een paar scenario’s op een rijtje gezet.
• EOS 70D/80D
De EOS 80D (en EOS 70D) is een uiterst complete DSLR, een echte allrounder. Gebruik je hem vooral bij lage ISO voor onderwerpen als natuur, macro, product, studiowerk en simpele buitenactie, dan is het de beste camera op dit moment en heeft de overstap naar de EOS 6D mark II geen echte meerwaarde. Werk je veel bij (weinig) bestaand licht (portret, reportage) en zie je vooral landschappen, architectuur en interieur voor je lens, dan zal de volbeeldsensor wel duidelijk iets toe kunnen voegen aan je fotografie en zul je versteld staan van het bijzondere beeldkarakter van een full-frame. Dat is een heel subjectieve beleving en is het resultaat van een mix van kleine scherptediepte, bokeh van lenzen, laag ruisniveau, pixeldetail. Soms is dat bijzondere beeldkarakter onvatbaar, maar je ziet het wel.
• EOS 5D mark II/III
Heb je momenteel een EOS 5D mark II, dan is de overstap naar de EOS 6D mark II een ‘no brainer’. Je krijgt meer pixels, een beter AF-systeem, Dual Pixel, ingebouwde GPS en Wifi en je beschikt dan tevens over het variangle touchscreen voor creatieve kadering en intuïtieve bediening. Je zult merken dat je daardoor veel alerter en slagvaardiger met je camera tegenover je onderwerp staat.
Overstappen vanaf de EOS 5D mark III is minder vanzelfsprekend. Je levert in op het AF-systeem en gaat enkele pro-functies missen, zoals een tweede kaartslot. Of de hogere resolutie, het variangle touchscreen, Dual Pixel, GPS en Wifi dit gemis kunnen compenseren is geheel afhankelijk van je persoonlijke wensen en de aard van je fotografie.
• EOS 6D
Met de toevoeging mark II lijkt de overstap vanaf de EOS 6D naar zijn opvolger vanzelfsprekend, maar dat is toch niet echt voor de hand liggend. Met de EOS 6D heb je al een waanzinnig schone hoge ISO-camera in de hand en de EOS 6D mark II gaat dat niet overtreffen. Natuurlijk krijg je wel als bonus de hogere resolutie, het variangle touchscreen en Dual Pixel, maar ben je echt een pixelpeeper, dan ga je geen kwaliteitsstap maken met de EOS 6D mark II. Voor ons is duidelijk dat de EOS 6D anno 2017 nog steeds een heel capabel gereedschap is en dat wanneer je nu tegen de grenzen van deze camera aanloopt, je toe bent aan een EOS 5D mark IV (review). En die overstap zal je zeker kippenvel bezorgen. In alle opzichten!
Samenvatting
Chris Froome heeft in de Tour de France van 2017 geen enkele individuele ritoverwinning behaald en toch was hij op de Champs-Élysées de beste van alle 198 gestarte renners. En zo is het eigenlijk ook met de EOS 6D mark II. Deze nieuwe camera is op geen enkel punt de absolute nummer één, maar tel je al zijn prestaties bij elkaar op, dan heb je toch een heel erg goede camera in de hand, die bij een breed scala van onderwerpen tot prachtige foto’s in staat is. Van landschap tot studio. Van (eenvoudige) actie tot macro.
Of je over moet stappen, bepaal je zelf, waarbij je niet gek moet laten maken door ‘klinische’ testjes op internet.
P.S. Eén echt winstpunt mogen we de EOS 6D mark II niet ontzeggen en dat is toch de combinatie van het variangle touchscreen in combinatie met Dual Pixel AF op een volbeeldcamera. Dat opent een wereld die voor andere camera’s veelal gesloten blijft.
Wil je de specs van de EOS 80D, EOS 5D mark II/III, EOS 6D mark I/II en de EOS 5D mark IV naast elkaar zien, bekijk dan deze vergelijking op dpReview: klik hier.
Natuurlijk heeft Bryan Carnathan van The Digital Picture de EOS 6D mark II grondig aan de tand gevoeld. Zijn review lees je hier.
De review van Bas Meelker lees je hier.
Met dank aan Johan van de Watering