De toenemende welvaart heeft het straatbeeld in China volkomen verandert. Wat vooral opvalt in de grote steden is de verwestering: glanzende wolkenkrabbers en luxueuze shopping malls bepalen het straatbeeld. Maar ook wat het wagenpark betreft, laten Chinezen het graag breed hangen. Want als je succesvol bent, moet je dat ook uitstralen; een contrast met de bescheidenheid die mensen sierde in oude Chinese tradities. Maar veranderingen moet je niet in de weg staan.
Als fotograaf ben ik best verlekkerd op dat mooie blik en heb ik heel wat high end cars gefotografeerd. Ondanks dat het vaak fraai gevormde objecten (van begeerte) zijn, is dat nog niet zo simpel. Alles valt of staat in fotografie bij de factor licht en dat is hier al niet anders. Doorgaans grijp ik bij autofotografie bijna automatisch naar een groothoek, omdat dat in mijn beleving dynamiek aan het beeld toevoegt. Bij een rijdende auto gaat dat niet op, omdat je dan te weinig afstand hebt.
In een showroom werk ik bij voorkeur met een statief, zodat je meer tijd hebt om de juiste invalshoek te vinden. Doorgaans zijn daar veel storende lichtbronnen aanwezig, zoals spotjes die lichtvlekken in de lak en ramen van de auto’s creeren. Het is vaak monnikenwerk, maar in de nabewerking verwijder ik die allemaal wat een heel strak resultaat oplevert. In het beeld moet de omgeving zo rustig mogelijk zijn om de vloeiende, aerodynamische lijnen goed tot z’n recht te laten komen.
In een showroom kun je ongewenste objecten, zoals displays (met technische gegevens) even verzetten, maar hinderlijke reflecties in een etalageraam voorkomen lukt niet. Hoe dan ook zijn het foto’s die vaak behoorlijk wat nabewerking kosten. OK, het wordt wat anders als je zo’n auto een studio in kunt rijden met een batterij lampen voor uitgebalanceerde uitlichting. Maar voor een stockfotograaf die nog steeds Economy class vliegt, zit er die luxe (in mijn geval) doorgaans niet in.
De bijgaande Audi’s, BMW’s en de Mercedes heb ik gefotografeerd in Experience Centers in Beijing en Shanghai, de Bentley bij de Beijing-dealer. De Range Rover Evoque is in een straatbeeld geschoten met een park op de achtergrond voor dynamiek. Panningfotografie valt of staat bij optimaal licht. Alhoewel, tijdens het blauwe halfuurtje of ’s avonds kun je ook schitterende platen schieten, maar met onvermijdelijke hoge ISO waardes en ruis, wat de foto’s ongeschikt maakt voor stock.
Overigens heb ik met al mijn teleprimes panningervaring opgedaan maar de EF 100 f/2.8L IS is en blijft mijn favoriete lens voor zo’n klus, of het nu fietsers, e-bikes of auto’s zijn. Op de een of andere manier is de afstand tot bewegende objecten perrfect en de lens qua beweging prima te synchroniseren voor een ideale tracking (AI SERVO, Continous Shooting, 1/40 sec.). In een van mijn vorige blogs (klik hier) heb ik uitgelegd hoe panningfotografie werkt; het is vooral een kwestie van veel oefenen!
Maar dat geldt voor fotografie in het algemeen; oefening baart kunst! Ondanks dat gewenste resultaten niet direct haalbaar zijn, is het een kwestie van je erin vastbijten en niet los laten.
Tony Vingerhoets
22 augustus 2015
Beijing