TV of YT?

door pjcdhaeze op maandag 30 juni 2014

Deze blog is een vervolg op mijn gedachten over een fotografie-programma op de Nederlandse televisie (klik hier). Maar eerst mijn dank aan iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren op mijn vorige blog (klik hier) of die meegedaan heeft aan de poll (klik hier). Het is duidelijk dat ik geen ‘schreeuwende in de woestijn’ ben, maar dat mijn behoefte wordt gedeeld.

TV-status
Het idee van een leuk tv-programma over fotografie zit al een paar jaar in mijn ‘gedachtenkoker’, maar is in die tijd nooit tot wasdom gekomen omdat de deuren van Hilversum gesloten blijven. Talpa, Endemol, IDtv, Eyeworks, de publieke omroepen. Ze hebben allemaal een soort autoresponder om ideeën van kijkers - hun broodnodige doelgroep - ongezien naar de prullenbak te verwijzen. Niemand lijkt daar geïnteresseerd in inhoud, alles draait om geld.
Bij Omroep Max heb ik me niet af laten schrikken door een dergelijke onpersoonlijke afwijzing en na vele pogingen werd me vriendelijk doch dringend duidelijk gemaakt dat er - voortkomend uit een redactieoverleg - geen interesse is en dat nieuwe programma-ideeën pas ergens ver in 2015 en zelfs 2016 ter sprake zouden komen. Met gefronste wenkbrauwen hoor je dat aan, want dan is er in Hilversum dus blijkbaar geen enkele ruimte voor actuele ontwikkelingen in de maatschappij. In een laatste vertwijfelde poging heb ik daarom de dame bij Omroep Max gevraagd of de heer Jan Slagter in zijn drukke agenda tijdens een korte koffiepauze misschien tien minuutjes tijd zou hebben om mijn gloedvolle toelichting aan te horen. Dan zou ik hem wel over de streep trekken. Maar helaas, uiteindelijk kun je beter op audiëntie gaan bij de Paus of een onderhoud aanvragen met de minister-president, want in zijn status als directeur van een Hilversumse omroep heeft hij blijkbaar geen tijd voor goede ideeën. Mocht je dit lezen en denken “Wat een onzin. Hilversum staat open voor iedereen.”, dan hoor ik het graag, want ik sta te popelen om het idee over een leuk tv-programma over fotografie te komen presenteren.

YouTube
In alle communicatie rondom een leuk tv-programma over fotografie werd de laatste maanden echter steeds vaker YouTube genoemd. Eerst als mogelijkheid om een demo te maken, later om een tv-serie te vervangen door een YouTube-kanaal over fotografie. En als je de voor- en nadelen even op een rijtje zet, dan is het YouTube-idee eigenlijk helemaal niet zo’n verkeerd alternatief.
Voordelen
• Productie kan voordeliger, omdat geen hoge NPO-standaard verplicht is, maar goede HD-kwaliteit volstaat.
• Productie kan sneller, dus actueler.
• De lengte van de YT-‘uitzending’ kan meer variëren dan op tv.
• YT-‘uitzending’ altijd en overal (ook wereldwijd) met computer, smart-tv, tablet en smartphone terug te kijken, wanneer de kijker dat wil. Dus ook automatisch ‘Uitzending gemist’.
• Kijker kan eigen kijklijst maken van aparte programma-onderdelen.
• Kijker hoeft huisgenoten niet te storen.
• Minder problemen met het noemen/aantrekken van sponsors.
• Geen storende en lange reclameblokken tijdens en voor/na YT-uitzending.
• Mogelijkheid tot interactie en tot directe kijkersreacties en -inbreng.
Nadelen
• YouTube kijken is (momenteel nog) minder ingeburgerd en minder ‘gezellig’.
• Verdienmodellen zijn minder traditioneel en dus minder ‘lucratief’.
• Minder controle op uitzendrechten.


Met dit lijstje in gedachten is besloten om samen met studenten van het Grafisch Lyceum Utrecht een demo te maken van hoe zo’n YT-programma over fotografie eruit zou moeten komen zien. Gewoon voor de ‘look and feel’, voor de algemene beleving en ook als ‘praatplaatje’ voor de vrijetijdsfotografen van EOSzine. Want uiteindelijk zijn zij de ultieme doelgroep en moet een leuk programma over fotografie vooral aan hun wensen voldoen!
We houden je op de hoogte, ‘so stay tuned’ en doe ondertussen mee aan de polls in de rechterkolom.

Fijne vakantie en tot eind augustus.

Pieter Dhaeze

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.