Dit artikel heeft als onderwerp een wijnfles fotograferen (met flits) en dat gaan we ook doen, maar het principe dat we daarbij gebruiken van de ‘zwarte foto’ en de flitser close-up met een snelle ‘lichtafval’ geldt ook voor andere glanzende voorwerpen, zoals sieraden, parfums en cosmetica.
Obstakels
Wat zijn zoal de problemen als je een sterk glanzend voorwerp (glas, metaal, bol, cilindrisch) fotografeert? Het belangrijkste obstakel is natuurlijk dat glanzende voorwerpen (ongewenste) spiegelingen kunnen bevatten van de omgeving waarin ze staan. Dat zie je misschien niet in een eerste oogopslag, maar kijk je beter (100% in Photoshop), dan kunnen reflecties veelzeggend zijn zoals duidelijk is bij onderstaande foto.
De grote vraag is daarom dan ook: hoe voorkom je spiegeling bij een glanzend voorwerp, zeker als dit rond of bol is? Het antwoord is simpel: dat kun je niet. Je kunt er echter wel voor zorgen dat reflecties niet zichtbaar zijn en dat heeft alles te maken met de weerkaatsing van licht op onderdelen van de ‘studioruimte’. Zo zullen zwarte voorwerpen niet als spiegeling zichtbaar zijn, want ook al zou er licht op vallen, dan wordt dat licht niet in de rondte gekaatst. Zorg dus dat de ruimte waarin je glanzende voorwerpen fotografeert donkere (zwarte) wanden, plafond en vloer heeft. Of in ieder geval geen sterk reflecterende ‘witte’ onderdelen. Zorg dan dus ook dat er geen felle lichtbronnen aanwezig zijn, zoals een vensterraam of spotverlichting. Met bijvoorbeeld matzwarte studiogordijnen kun je veel ‘spiegelleed’ voorkomen (klik hier).
De praktijk
Nu zul je denken. Tja, leuk dat alles zwart/donker moet zijn en dat er zonder licht geen reflecties zijn, maar dan kun je ook je glanzende voorwerp niet fotograferen, want je staat in de complete duisternis. En dat hoeft dus niet zo te zijn. Je moet alleen zorgen dat de lichtbron(nen) die je gaat gebruiken alleen het voorwerp belichten en een zo klein mogelijke lichtverstrooiing hebben in de ruimte. Flitslicht met een losse instellamp is dan het meest geschikt. Je zorgt met je camera-instellingen (in RAW) dat je zonder flits de bekende ‘zwarte foto’ maakt (M-stand: 1/200s, f/11 of f/16 en ISO 100). Dit hebben we eerder uitgelegd in deze video-tutorial (klik hier). Zorg dat de flitser voorzien is van een smalle verticale softbox (minimaal 60 cm). Dit kan een stripbox zijn of een vierkante/ronde softbox met stroken afgedekt, zodat de reflectie op de fles een streep is. Zet de flitser in de M-stand op een lage output zo dicht mogelijk bij het glanzende voorwerp. Bij voorkeur met een strak diffusiescherm (minimaal 80cm diameter) ertussen. Zo kanaliseer je het flitslicht, is het licht zacht en is de softbox niet als zodanig zichtbaar in de fles. Omdat de afstand zo klein is tussen lichtbron en voorwerp (en daarom de output zo laag kan zijn), zal licht dat onvermijdelijk toch de ruimte in verdwijnt, kwadratisch afzwakken en geen wanden of onderdelen van de ruimte bereiken. Lees in dat kader hoe de lichthoeveelheid verloopt met de afstand tot de lichtbron (klik hier).
Alternatieven Behalve dat je met flitslicht fysieke wijnflessen fotografeert kun je ook werken met zogeheten mock-up’s (3D renders) en Photoshop. Ook hebben we zelf ‘Apollo Tube’ bedacht, een lichtcapsule om op elke locatie met continu licht kleine glansvoorwerpen te fotograferen. Over beide onderwerpen kun je binnenkort artikelen verwachten. |
Met een flitser met stripbox en diffusiescherm ben je dus al een eind op de goede weg. Zet de camera op statief met een verticaal kader. Gebruik de zelfontspanner (of afstandsbediening/telefoon) en een brandpunt tussen 70 en 200mm. Zorg dat de hoogte van de lens op de helft van de fles staat. Ondergrond en achtergrond mogen gewoon wit zijn voor een goede separatie tussen fles en omgeving. Je kunt uiteraard ook zwart kiezen. Zorg wel dat het tableau waar de fles op staat smal is, zodat het aan de onderzijde zo min mogelijk de belichting door de flitser blokkeert. Wil je een glanzend voorwerp tweezijdig belichten, dan heb je een tweede set van de flitsopstelling nodig. Zet die tweede set dan op iets grotere afstand.
1. Geen diffusiescherm
2. Diffusiescherm halverwege > zachte brede streep
3. Diffusiescherm dichtbij fles > heel zachte streep
4. Diffusiescherm dichtbij flitser > minder zachte streep
5. Flitser verder van fles > zachte smalle streep
6. Diffusiescherm dichterbij flitser > hardere smalle streep
|
Met de variatie van het standpunt van de flitser/scherm kun je de glans op de fles variëren. Maak je de afstand groter, dan wordt de glansstreep kleiner en dus breder van dichtbij. Staat de softbox dicht tegen het scherm, dan is de lichtstreep hard en maak je die onderlinge afstand groter, dan wordt de streep zachter. Hoe dat in zijn werk gaat zie je in onderstaande video.
Recht en schoon Als je producten gaat fotograferen, zoals een wijnfles, dan zul je ook aandacht moeten geven aan de stand van het product (rechts en haaks) en of het product vrij is van stof en vlakken. Uiteraard kun je dat allemaal achteraf in Photoshop herstellen, maar je wordt niet blij als je van alle flessen je eigen vingerafdrukken moet verwijderen. |
Samenvatting
Als je de fotoruimte goed hebt ingericht ten aanzien van ongewenste reflecties, de camera goed hebt ingesteld en de flitser en het reflectiescherm op de gewenste positie hebt gezet, dan kun je snel veel flessen fotograferen die amper nabewerking nodig hebben in Photoshop. Vrijstaand maken gaat tegenwoordig met één muisklik.
Photoshop Photoshop kan een onmisbaar onderdeel zijn van productfotografie. Als je daar meer van wil weten, laat het dan in onderstaande reacties weten. Hier alvast een video-tutorial om twee wijnflesfoto’s met een enkelzijdige belichting samen te stellen tot een dubbelzijdig belicht beeld. |
|