50x optische zoom vanaf 24mm | 4.5 stop beeldstabilisatie | 12 megapixels | ISO 6400 | DIGIC 5 HS | kantel-draai lcd-scherm 7,1 cm | flitsschoen | RAW | P, A, T, M | Full-HD 1080p/24fps | 0 cm macro | motordrive 10 fps | beeldverhouding 1:1 tot 16:9! en dat allemaal voor amper 450 euro! Dat is de Canon PowerShot SX50 HS en we vragen ons in deze review af of dit dan eindelijk dé perfecte (reis)camera is.
Ontwerp en uitvoering
De PowerShot SX50 is een compactcamera met het uiterlijk van een systeemcamera. Het is een heel handzaam formaat (12x9x11cm) en weegt nog geen 600 gram (incl. accu/sd-kaart). Omdat hij een ‘all-in-one’ 50x optische zoomlens (f=24 - 1200mm), een oogzoeker én ingebouwde flitser heeft, hoef je behalve deze camera (en een reserve-accu/sd-kaart) niets anders in je koffer of tas mee te nemen. En dat is een groot voordeel ten opzichte van spiegelloze systeemcamera’s, waarbij je uiteindelijk voor ‘slechts’ 10x zoombereik toch weer veel accessoires in de vorm van extra lenzen, losse flitsers en zelfs oogzoekers mee moet nemen.
Hoewel de camera van kunststof is, oogt hij heel degelijk en voelt hij ook prettig aan. Ondanks zijn kleine formaat ligt hij prettig in de hand met een goede grip en is hij goed in balans met de lens. Je kunt er zonder moeite een hele dag mee in je hand of om je nek rondlopen.
De lens is niet overdreven zwaar gezien het optische zoombereik van 24 naar 1200mm en komt slechts 5 cm naar voor als geheel wordt ingezoomd. Zijn maximale lichtsterkte is f/3.4 bij 24mm en neemt af tot f/6.5 bij 1200mm. Aan de linkerzijde van de lens zitten twee knopjes om het kaderen bij ver inzoomen te vereenvoudigen.
De achterzijde wordt grotendeels gevuld door een handig draai- en kantelbaar lcd-scherm (7,1 cm, 461k). Kaderen kan ook gebeuren met de oogzoeker (type EVF 2.0, 202K), wat handig is voor de stabiliteit bij opname en tevens van pas komt bij fel zonlicht. De compactheid van de oogzoeker laat nog ruimte voor een interne opklapflitser en - belangrijker - een flitsschoen die compatibel is met nagenoeg alle actuele Speedlites.
Boven en rechts van het lcd-scherm zijn de knopjes redelijk goed verdeeld. De vierwegnavigator is gecombineerd met een instelwiel en in het midden een Functie/Set-knop. Deze combinatie geeft snel toegang tot de meest gebruikte parameters en laat de verschillende opties snel instellen. De bediening kan bovendien gepersonaliseerd worden met een speciale S-knop en met twee Custom-settings op het Programmakeuzewiel. Hierop zijn behalve de P, A, T en M stand ook nog programma’s te vinden voor Sport, Scenes, HDR, effect- en kleurfilters en video. Deze laatste functie kan overigens vanuit elk programma gestart worden met de speciale video start/stop-knop rechtsboven op de achterzijde.
Aan de zijkant bevinden zich aansluitingen voor HDMI, USB en afstandsbediening. Aan de onderzijde van de camera zit een statiefdraad en bevindt zich het compartiment voor accu en geheugenkaart. Werk je met een snelkoppeling voor je statief, dan is het klepje van dit compartiment helaas niet te openen.
|
|
Praktijk
De eerste indruk na even ‘spelen’ in de studio is zeker positief en vol verwachting zijn we met de PowerShot SX50 HS een paar dagen op pad gegaan om zijn kwaliteiten in de praktijk te ervaren.
Bediening
Als je een camera in de hand hebt die 50x optisch kan zoomen naar 1200mm, dan is dat het eerste wat je doet als je in het veld staat. Niemand zal het wow-gevoel kunnen onderdrukken als je van 24 naar 1200mm gaat. Niet alleen omdat je iets van veraf heel dichtbij kunt halen, maar ook omdat de 24mm op deze compactcamera een fantastische weidsheid laat zien. Het zoomen gaat elektronisch en verloopt heel soepel met het bekende hendeltje. Als je tot 600mm of verder ingezoomd bent, kun je even je onderwerp kwijt zijn en daarom heeft Canon een knopje naast de lens geplaatst om kort even uit te zoomen om te kunnen herkaderen. Handig. Ook de stabilisatie werkt goed, want het zoekerbeeld bij 1200mm is redelijk stabiel. De stabilisatie laat het kader soms wel verspringen, waardoor exact kaderen moeilijk is. Een tweede knopje op de lens lost dat probleem tijdelijk op. Wederom handig. De bediening van de camera is verder lekker vlot en het instelwiel en de vierwegnavigator brengen je snel waar je moet zijn in de menu’s en instellingen.
Macro Een bijzonder punt bij compactcamera’s is het gebruik van de macro-functie. Als je de camera op ‘het tulpje’ zet, dan kun je alleen dichtbij het onderwerp komen als je ver uitgezoomd bent. Een voorwerpsafstand van 0 cm lijkt leuk, maar als je dan met je lens tegen het onderwerp aanzit, dan neemt de camera al het licht weg. Ook heb je in die groothoekstand relatief veel vervorming en veel scherptediepte. Niet echt mooi, dus. Voordeel van de PowerShot SX50 is daarom dat de kortste scherpstelafstand 130 cm is en dat je dan vanaf die afstand bij 1200 mm een voorwerp van 6 cm breed beeldvullend kunt kaderen. Dat is in kleinbeeldtermen een vergroting van 0,6 (1:1,7) en dat is een heel behoorlijke macro. Bovendien kun je bij dat brandpunt en die kortste afstand enige achtergrondonscherpte verwachten. |
Beeldstabilisatie
Canon claimt 4,5 stop voordeel bij gebruik van beeldstabilisatie, hetgeen betekent dat je bij 1200mm met een sluitertijd van 1/50s nog een scherpe foto uit de hand zou kunnen maken. In onze praktijk is gebleken dat 1/160s een meer reële waarde is. Dit is echter toch nog heel indrukwekkend.
Wat een groter aandachtspunt is bij 1200mm, is de geringe lichtsterkte. Is het iets betrokken weer of sta je in de schemering van ochtend of avond, dan worden de sluitertijden bij f/6.3 zodanig lang, dat de ISO omhoog moet om die 1/160s te halen. Omdat de PowerShot een kleine sensor heeft, is bij ISO 800 snel het praktisch ruisplafond bereikt. Die 1200mm gebruiken met lage ISO en kortere sluitertijden is dus vooral voorbestemd in zonnige situaties, zoals op vakantie waarschijnlijk vaak het geval is.
AF-snelheid
Als er voldoende licht is en je bent niet te ver ingezoomd, dan reageert de autofocus adequaat en weet hij snel het scherpstelpunt vast te grijpen. Zoom je echter ver in, dan gaat het allemaal wat minder snel en bestaat de kans dat de autofocus merkbaar moet zoeken om houvast te krijgen. Dat wordt nog versterkt als er minder licht is. Onderwerpen als een vogeltje op een tak of eekhoorntje in een boom kun je daardoor missen. Als je de AF-snelheid van een EOS gewend bent, dan kan de ‘langzame’ autofocus in genoemde situatie als storend worden ervaren.
1200 mm Inzoomen tot 1200 mm lijkt leuk - en dat is het in veel gevallen ook -, maar stelt hoge eisen aan beeldstabilisatie, lichtsterkte, autofocussnelheid en beeldcontrast/scherpte. En de PowerShot SX50 kan daar maar net aan voldoen. Wordt het licht minder, dan moet je bij 1200mm geen hoge kwaliteit meer verwachten en zijn de foto’s niet meer geschikt voor forse bewerking of sterke vergroting. |
Filmen
Elke camera kan tegenwoordig in HD-kwaliteit film opnemen. Zo ook de PowerSot SX50. Hij doet dit met 1080p en 24 bps. Hij heeft een speciale Start/Stop-knop voor video en je kunt zoomen tijdens het filmen. Ook blijft de beeldstabilisatie werken voor zowel de beweging van de camera als die van de cameraman als deze gaat lopen. Dat zorgt zonder statief toch voor een rustig beeld. Hierin bewijst ook het kantel-draai lcd-scherm zijn nut, waarmee je ontspannen vanuit heuphoogte kunt filmen. De interne microfoon (mono, met windfilter) pakt geen geluid op van de beeldstabilisatie of de zoommotor. Scherpstellen verloopt - mede dankzij de grote scherptediepte - heel natuurlijk en ook belichting en witbalans worden tijdens het filmen automatisch aangepast. Een elektronisch waterpasje helpt je horizontaal te blijven. Dit maakt de PowerShot SX50 tot een volwaardige camcorder voor de vakantiefilmer. Met de SX50 in je koffer, hoef je je videocamera eigenlijk niet meer mee te nemen.
Beeldkwaliteit
Belangrijk bij de beoordeling van een camera is zijn beeldkwaliteit. We zijn daarbij altijd geneigd om foto’s op 1 op 1 (100%) in Photoshop te kijken. Dat is theoretisch ook de enig juiste manier, maar sluit niet altijd aan bij de praktijk. Deze wordt namelijk bepaald door het publicatiemedium. Je kunt bij 100% in Photoshop veel ruis en verscherping van jpeg-artefacten zien, maar als je een foto vervolgens afdrukt op 18 bij 12 cm (1800 bij 1200 pixels, 2 Mp), dan zie je daarvan op kijkafstand niets meer van. Hetzelfde geldt voor het vertonen van foto’s op internet, waarbij Full-HD de hoogste kwaliteit is, maar toch niet meer dan 1920 bij 1080 pixels (2 Mp) is.
Hoge ISO | Zouden we de beelden uit de PowerShot SX50 uitsluitend waarderen op hun 1 op 1 beoordeling, dan word je daar op het punt van detail en ruis niet echt blij van. Bij ISO 80 is al ruisonderdrukking in de JPEG’s te zien en de standaard verscherping maakt het beeld met de reeds aanwezige artefacten, niet mooier. Bij ISO 3200 lijken de foto’s op 100% in Photoshop behandeld met een waterverffilter. Drukken we dit beeld echter af op 15 bij 10 cm, dan geeft dat toch een heel acceptabel resultaat. Voor in een fotoboek is zo’n foto dan toch nog bruikbaar. Dus praktisch gezien valt het allemaal wel mee wat betreft ruis en verscherping, al hadden we daar als fotografen wel meer controle over willen hebben. Wil je ruisonderdrukking en verscherping wel 100% in eigen hand hebben, stap dan over op RAW. Je hebt dan bij hoge ISO geen versmering van pixels, maar alleen duidelijke korrels. Ook kun je in RAW (met Lightroom) de verscherping aanpassen, kun je de witbalans nog straffeloos veranderen én heb je een groter contrastbereik. Witte wolken zullen nog detail bevatten en schaduwen zijn niet dichtgelopen. Iets wat in JPEG met de PowerShot SX50 wel het geval kan zijn.
|
|
|
|
ISO 80, JPEG |
ISO 800, JPEG |
ISO 3200, JPEG |
ISO 3200, LR4 |
Lensafwijkingen | Een belangrijk aspect in de beeldkwaliteit is niet alleen de hoeveelheid ruis, maar ook de beeldvorming door de lens. Hoe is het gesteld met de lensafwijkingen van een objectief dat 50x optisch kan zoomen? Wij zijn er blij door verrast bij de PowerShot SX50. Ton- en kussenvervorming zijn gezien de extreme brandpunten minimaal en ook hoekonscherpte, vignettering en chromatische aberratie zijn eigenlijk nooit storend aanwezig en dat is toch een prestatie van formaat. Enige minderpuntje is het beeldcontrast van de zoomlens bij zijn uiterste brandpunten. Vooral bij 1200 mm is het lokaal contrast laag en dat vermindert de visuele scherptebeleving en maakt de foto ‘vlak’.
|
|
|
|
f=24mm |
f=135mm |
f=600mm |
f=1200mm |
Minderpuntjes We missen op de PowerShot SX50 toch eigenlijk wel een ingebouwde GPS en ook Wifi zou welkom geweest zijn. De EVF heeft een lage resolutie en dat vermindert het gebruiksplezier. Ondanks dat we in RAW kunnen opnemen, zouden we toch meer parameters beschikbaar gehad willen hebben om de JPEG’s te optimaliseren in contrastbereik, ruisonderdrukking en verscherping. |
Conclusie
Over het antwoord op de vraag of de PowerShot SX50 HS dé perfecte (reis)camera is, kunnen we kort zijn: Nee, want geen enkele camera is perfect en dan toch zeker niet voor 450 euro.
Gezien zijn uitvoering en specificaties komt de PowerShot SX50 echter al dicht in de buurt van een redelijk complete camera. Hij is bijzonder veelzijdig en lekker compact en gezien zijn prijsklasse is hij ook behoorlijk snel. Bovendien heeft hij tot ISO 1600 een aansprekende beeldkwaliteit in kleur en belichting, die geschikt is voor kleinformaat print (A5) en beeldvullend op een HD-scherm. Voor de reizende vrijetijdsfotograaf is dit in de praktijk voldoende. Je mag van een camera van 450 euro immers geen IQ (Image Quality) verwachten van een EOS 5D mark III van 3000 euro.
Al met al is de PowerShot SX50 HS een heel interessante reiscamera, die je een vakantie na thuiskomst van dichtbij en van veraf in foto én video, prima kan laten herbeleven. Zijn opvolger mag wat ons betreft ingebouwde GPS hebben, wat eigenlijk onmisbaar is voor een reiscamera. Wifi en een touchscreen zouden dan ook welkome nieuwe ‘features’ zijn.