De PowerShot GX-serie combineert dankzij zijn 1-inch sensor een hoge beeldkwaliteit met een compacte vormfactor. Samen met een lichtsterke lens en RAW is het voor de meer-eisende fotograaf de ideale ‘zak’-camera voor onderweg, zoals dagtrips en vakanties. In juli 2019 zijn de PowerShot G5X mark II en GX7 mark III aangekondigd en wij zijn er mee op pad geweest.
Sensorformaten
Wil je meer weten over de verschillende sensorformaten, lees dan dit artikel op EOSzine (klik hier). Wil je een indruk krijgen van de beeldkwaliteit van een 1-inch sensor, bekijk dan de foto’s in de review van de PowerShot G7X (klik hier). De RAW-beeldkwaliteit van de PowerShot G7X is namelijk gelijk aan alle GX-modellen die na deze camera verschenen zijn.
PowerShot G7X mark III
De PowerShot G7X mark III wijkt qua uitvoering niet veel af van zijn voorganger en dat is prima, want de vormfactor van deze camera was prima: pocketable, maar toch een goede grip en de knopjes op de juiste plaats voor een vanzelfsprekende bediening. Het grote verschil met de PowerShot G7X mark II is dat de mark III dankzij de DIGIC8-processor aanzienlijk meer snelheid onder de motorkap heeft. En dat zie je terug in de video- en ‘burst’-mogelijkheden van de camera:
• 4K video met 30 fps (NTSC)
• 1080p met 120 fps, 4x slow motion (NTSC)
• ‘motordrive’ met AF-tracking: 8 fps (20 fps zonder AF)
• RAW-burst met 30 fps (geen AF, e-sluiter)
Wil je zien hoe deze aspecten in de praktijk werken, bekijk dan de onderstaande videoclips:
Al die rekenkracht levert wel een forse datastroom op en je hebt op de PowerShot G7X mark III dan ook een snelle (en bij voorkeur ook grote) SD-kaart nodig (Sandisk Pro 64/128GB, 300 MB/s SDXC USH II V10).
Live stream Met de PowerShot G7X mark III is het mogelijk om video direct op YouTube te streamen. Na een redelijk ondoorzichtige procedure zijn we er uiteindelijk inderdaad in geslaagd een stream op YouTube actief te krijgen. Vanwege deze moeilijke setup en de vereiste van een wifi-netwerk, zijn er ons inziens momenteel echter handiger manieren om direct video te streamen dan met de PowerShot G7X mark III. |
Om losse foto's uit een RAW-burst te halen, heb je DPP 4.10 (zip, 280MB, klik hier) nodig en een serienummer van een Canon-camera.
Een belangrijk verschil is ook dat het nieuwste model uitgevoerd is met een ingang voor een externe microfoon, zodat je de geluidskwaliteit kunt laten aansluiten bij de videokwaliteiten van de PowerShot G7X mark III. Dit is goed nieuws voor vloggers, al zul je wel op zoek moeten naar een L-bracket, omdat de G7X mark III geen hotshoe heeft om de microfoon rechtstreeks op de camera te zetten.
4K-kwaliteit Met de nieuwe PowerShots kan in 4K (3840 x 2160) gefilmd worden en - als eerste Canon-camera’s - zonder video-crop. De kwaliteit van de 4K is acceptabel, maar we hebben gemerkt dat het vooral de kwaliteit van de lens en van de toegepaste compressie zijn die bij 4K-video ‘beeldbepalend’ zijn. Zo is de 4K-kwaliteit uit de EOS RP met de RF 24-105mm 4L IS of van de EOS M50 met de EF-M 32mm 1.4 (of EF-M 22mm f/2) duidelijk een stapje hoger. |
PowerShot G5X mark II
Is het uiterlijk van de PowerShot G7X mark III nauwelijks veranderd, de uitvoering van de PowerShot G5X mark II is wel behoorlijk op de schop gegaan. Was de oorspronkelijke PowerShot G5X nog een soort kleine DSLR, de mark II is nagenoeg identiek aan het ontwerp van de PowerShot G7X mark III en dat is een behoorlijke metamorfose. De vaste EFV is verdwenen en vervangen door een uitschuifbare EVF. Hiermee is ook de hotshoe verdwenen voor een opzetflitser of video-accessoire. Tevens is het lcd-scherm niet meer variangle, maar alleen verticaal naar boven en onder kantelbaar. Zou je upgraden van je PowerShot G5X, dan kan dat een behoorlijke gewenning vragen. De aanpassing van de vormfactor van de PowerShot G5X mark II heeft er wel voor gezorgd dat je de camera gemakkelijker in een ruime broekzak, een jaszak of een handtasje kunt meenemen.
Verder heeft de PowerShot G5X mark II alle mogelijkheden van de PowerShot G7X mark III, mede dankzij de DIGIC8-processor. Het zoombereik is iets groter (24-120mm) dan bij de G7X (24-100mm) , maar helaas ontbreekt bij de G5X een microfooningang.
Wil je de PowerShot G5X mark II en de PowerShot G7X mark III naast elkaar zien, bekijk dan de onderstaande clip:
Scherpstelling
Hoewel de scherpstelling met de autofocus op beide camera’s voldoende snel is voor alledaagse onderwerpen, is het gemis van de snelle Dual Pixel Autofocus (DPAF) zoals op de systeemcamera’s van Canon, toch wel merkbaar bij tracking met burst-fotografie en bij video. Wat ons betreft mag DPAF bij de volgende generatie GX-camera’s niet ontbreken. Ook zou dan de macrofunctie een upgrade gekregen mogen hebben. De GX-serie is prima voor close-ups van voedsel en bloemen, maar voor insecten is de vergroting te klein.
Samenvatting
Met de PowerShot G5X mark II en de PowerShot G7X mark III heeft Canon weer twee prima all-round camera’s in zakformaat ontwikkeld, die zullen zorgen dat menig reislustige fotograaf met prachtige foto’s en video’s thuis zal komen. Wij hebben dat in 2015 zelf al mogen ervaren (klik hier).
De Powershot G5X mark II is ons inziens vooral gericht op fotografie, waarbij je profiteert van de EVF. De PowerShot G7X mark III is meer aansprekend voor de filmende reiziger of vlogger, waarbij 4K-video en de microfoonaansluiting van meerwaarde zijn.
Wil je de specificaties van deze twee camera's vergelijken met al hun voorgangers, kijk dan op dpReview: klik hier.
Specificaties PowerShot G5X mark II: klik hier
Specificaties PowerShot G7X mark III: klik hier