Met het ontwerp van de nieuwe RF 28-70mm f/2L hebben de engineers van Canon al laten zien waar ze anno 2018 toe in staat zijn als het gaat om ‘standaard’-zoomlenzen. De RF 28-70mm 2L is haarscherp en nagenoeg foutloos (review). Dat ‘kunstje’ hebben ze ook voor elkaar gekregen met de 50mm-vastbrandpunt standaardlens, resulterend in de RF 50mm f/1.2L. Wat ons betreft de nieuwe benchmark in beeldkwaliteit.
RF 50mm f/1.2L
Eigenlijk kan dit de kortste lensreview ooit worden in de geschiedenis van EOSzine en misschien wel van Canon, want de optica van de RF 50mm f/1.2L is voor 99% perfect. Beter hebben we niet eerder gezien bij deze lenzen met een zo hoge lichtsterkte. De RF 50mm is van hoek te hoek scherp, zelfs bij f/1.2. Die scherpte wordt maximaal bij f/5.6 en beter dan welke lens ook. Onze EF 100mm f/2.8L IS en EF 85mm f/1.4L IS zijn bij dat diafragma ook haarscherp, maar zijn in de hoeken dan toch iets minder. Ook vervorming, vignettering en chromatische aberratie zijn van deze RF 50mm f/1.2L minimaal en de kleuren en het contrast zijn zo goed dat bij het maximale diafragma elk detail tot in de puntjes wordt geregistreerd.
De autofocus is snel, maar startend bij de kortste scherpstelafstand tot oneindig heeft de USM-motor toch even tijd nodig om al dat glas te verplaatsen. De lens heeft dan ook een focus limiter van 0,8m tot oneindig, zodat deze ‘vertraging’ op reportage met relatief kleine afstandsverschillen niet merkbaar is. Samen met de lichtgevoelige AF van de EOS R, heb je dan elk onderwerp snel scherp in beeld.
Vergrotingsfactor en bokeh De kortste scherpstelafstand van de RF 50mm f/1.2L is 40 cm en dan heb je bij die 50mm een vergroting van 1:5. Perfect voor close-ups, zoals bij food. De voor- en achtergrondonscherpte bij de grote diafragma’s van deze lens met maar liefst lamellen is heel smeuïg en dat geeft een prachtig bokeh.
|
De bouwkwaliteit van de RF 50mm 1.2L is heel hoogwaardig. De grip en slag van de ringen is goed en nergens voel je enige speling. De filtermaat van 77mm sluit prima aan bij die van andere L-lenzen. Net als op de RF 28-70mm missen we beeldstabilisatie, maar dat zou zeker afbreuk gedaan hebben aan de hoge beeldkwaliteit én zou de lens nog groter gemaakt hebben. Met 11cm en 950 gram is het namelijk al geen ‘kleine jongen’ en zul je 1/100s of korter moeten gebruiken om uit de hand alle scherpte van deze lens ook daadwerkelijk te benutten.
Afstandsschaal Net zoals op de RF 28-70mm 2L ontbreekt ook op de RF 50mm 1.2L een afstandsschaal op de lens. Dat is geen dealbreaker, maar persoonlijk vinden we het handig om voor opname al te zien waar zich de scherpstelafstand van de lens bevindt. Door deze vooraf al aan te passen heb je meteen focus als je het onderwerp kadert. Nu kun je niet zien of de lens op oneindig of op zijn kortste scherpstelafstand staat.
|
Prestaties
Om een lang verhaal kort te maken, laten we je zelf oordelen over de optische prestaties van deze 50mm-lens in vergelijking met andere lenzen bij 50mm. In het zip-bestand (160 MB), hebben we de volgende 11 testfoto’s samengevoegd:
De verschillen bij f/5.6 zijn tussen sommige lenzen niet echt groot, maar de grote kracht van de RF 50mm 1.2L ligt dus vooral bij zijn hoge beeldscherpte bij f/1.2, zijnde ruim vier stops groter dan f/5.6 (factor 20). Dus dezelfde scherpte met ISO 100 bij f/1.2 ten opzichte van ISO 2000 bij f/5.6!!! Of een veel kortere sluitertijd, dus 1/10s of 1/200s!
Samenvatting
Technisch gezien is de nieuwe RF 50mm 1.2L de nieuwe ‘benchmark’ in beeldkwaliteit. Echt een droomlens die op alle punten excelleert. Hij heeft echter een stevig prijskaartje en om een hele dag mee rond te lopen is hij wat aan de zware kant. Het is dus een echte pro-lens die echter door zijn ongekend hoge beeldkwaliteit en prachtige bokeh onderscheidende foto’s zal afleveren.
Voor alle EOS DSLR-fotografen zal deze lens echter een ‘droom’ blijven, want hij kan uitsluitend gebruikt worden op een spiegelloze full-frame body met RF-vatting, dus momenteel alleen op de EOS R, waarmee hij overigens een mooie combi vormt.
Meer info en specificaties: klik hier.
Review op The Digital Picture: klik hier.