Naast mijn fascinatie voor mooie ruimtes, waarbij ik mijn liefde voor de interieurfotografie kan botvieren, ben ik ook vaak te vinden in steden. Ze hoeven niet persé heel groot te zijn, als ze maar een eigen karakter hebben. Mensen vragen vaak aan me wat ik doe met de foto’s van steden, of het licht dat erin zit wel echt is. Ja hoor, allemaal echt. Die vragen zijn voor mij nu wel een reden om een blogpost te schrijven over wat ik zie als het ideale licht in de stad. Ik zal dat doen aan de hand van vijf tips. Op een andere plek op deze website schreef ik over het gebruik van een telelens in de stad.
Tip 1: Sta heel vroeg op om het laatste restje kunstlicht te vangen
Het laatste half uur vóór zonsopgang ben je spekkoper als beoefenaar van de stadsfotografie. Laten we dit ideaal licht Type 1 noemen. Het is dan meestal nog heerlijk rustig op straat, het begint langzaam licht te worden en dat in combinatie met de stadsverlichting die dan nog aan is. Dit beeld van de oude wijk Alfama in Lissabon is een voorbeeld van een foto die nét is genomen voordat de straatverlichting uit ging.
Maar pas op, dit type "ideaal licht” duurt maar kort. Voor je het weet heb je net je camera geïnstalleerd, wil je op de ontspanknop drukken, en … gaan de lichten in de stad uit. Dat kan een teleurstelling zijn, maar dan schakelen we gewoon over naar ons ideale licht, Type 2.
Tip 2: Sta best wel vroeg op om het eerste zonlicht te vangen
Dat de stadslichten gedoofd zijn betekent niet dat je terug naar bed mag. Integendeel! Nu komen er enkele uren waarin je als stadsfotograaf de mooiste beelden kunt maken. Het ideaal licht, Type 2: de eerste zonnestralen. Die versterken de kleuren in huizen en gebouwen, ze spelen met de straten en ze laten je de stad beleven die uniek is. Als je een fantastische plek hebt gevonden met het ideale licht van Type 2, zal diezelfde plek er tien minuten later heel anders uit kunnen zien.
Een voorbeeld is deze foto uit Porto. De blikvanger, het gele huis, wordt op een zeldzaam mooie manier verlicht door enerzijds het nog zachte zonlicht en tegelijk vanwege de weerkaatsing van dat licht op andere muren. Elke ander moment van de dag ziet deze wijk er uit als iedere andere wijk op een heuvel, maar slechts op dit moment geeft het licht een bijzonder beeld.
Tip 3: Ga rustig ontbijten en speel toerist
Een groot deel van het fotowerk zit er inmiddels op. De stad wordt drukker, het licht harder. Er is fotografisch gezien nu geen enkele reden meer om niet een lange pauze te houden. Rustig ontbijten, en dan de stad in. Ik ga zelfs vaak zonder camera op pad, maar kijk wel heel goed om me heen en spot dan plekken die mooi zouden kunnen zijn als het licht ideaal is.
Zo gingen ik samen met vrouw en dochter winkelen in Lissabon, en kwam daar in het rek een T-shirt tegen met een foto erop geprint die ik gemaakt heb. Ook leuk (-:).
Tip 4: Pak de lange schaduwen aan het eind van de dag
Als het zonlicht aan kracht verliest, nadert ons Ideale Licht, Type 3. Het is natuurlijk allemaal net het tegenovergestelde aan de ochtend, met één groot verschil: het is nu gewoon druk in de stad. De verstilde beelden van de ochtend kunnen we daarom nu niet maken als de zon onder gaat en lange schaduwen over de stad werpt. Wat wel goed kan lukken nu, is om de sfeer van de stad op een andere manier te pakken.
Tip 5: Wacht tot de stadslichten aan gaan en ga nog een uurtje door met fotograferen
Dit is ons laatste Ideale Licht, het Type 4. Boeken vol zijn er geschreven over het blauwe uur, bij de Digital Photography School is een uitgebreide uitleg te vinden over hoe je het best kunt fotograferen tijdens het blauwe uur. De kern van het blauwe uur is de balans tussen natuurlijk licht en kunstlicht. Dat maakt dat het eigenlijk niet zo moeilijk is, eerlijk gezegd, om mooie foto’s te maken als je maar de juiste apparatuur hebt. Een statief is het gereedschap dat echt onmisbaar is nu.
Bonus Tip: dit hoeft niet allemaal op dezelfde dag (-:).
Rob van Esch is professioneel architectuurfotograaf, gespecialiseerd in het vastleggen van ruimtes: binnen, buiten en stedelijke ruimtes. Zijn werk wordt o.m. vertegenwoordigd door Offset ("a new, curated collection of extraordinary, engaging imagery from top artists and storytellers around the world") en Hollandse Hoogte.
Als je geïnteresseerd bent in zijn werk en in updates van dit blog, dan is Rob te volgen via de social media als LinkedIn, Facebook en Twitter.