Als je mij vraagt welke onderwerp tot mijn verbeelding spreekt is het Urban dynamism. In feite moet ik zeggen Chinese urban dynamism want dat is enig in z’n soort. Het is een fenomeen met verschillende invalshoeken zoals architectuur, night life en natuurlijk mensen. En waar in China ik ook kom, mensen fotograferen verveelt nooit. Daarbij heb ik een wel een voorkeur voor real world shots in plaats van geënsceneerde foto’s, waar veel stock photo agencies tot de nok mee vol staan.
Dan bedoel ik die blije, mooie en succesvolle mensen met de laatste smartphones en tablets in strakke design office interieurs. Begrijp me niet verkeerd, want ik fotografeer maar al te graag modieuze mensen in een urban setting, maar dan moeten ze wel echt zijn. En dat valt niet mee want je moet scherp kunnen observeren, omdat je in luttele seconden een treffer moet zien te maken. Nee, het is beslist geen street photography waar de nadruk heel anders ligt, ik noem het urbanites dynamism.
Een van de ongeschreven wetten van street photography is dat je met een groothoek schiet, zoiets als een 35mm objectief. Nu vinden de meeste Chinezen het best leuk om gekiekt te worden, maar zodra je met een groothoek voor hun neus staat, beginnen ze meteen te poseren. Zodoende geef ik de voorkeur aan prime telelenzen zoals de EF 100 f/2.8L IS, EF 135 f/2L en EF 200 f/2.8L, allemaal behoorlijk compact met een snel AF (vooral de AF 200 f/2.8L!) en daarom zeer geschikt voor candid.
Om de dynamiek van Chinese stedelingen te vangen, moet je natuurlijk in het hart van steden zijn, want daar gebeurt het. Een superlocatie is Nanjing East Road in Shanghai en in Beijing is Qian Men de place to be. Wat je daar in een half uur voorbij ziet komen, geloof je gewoon niet! In Nederland is bijvoorbeeld de Dam Square mijn favoriet, maar dat verbleekt met Shanghai en Beijing. Dat is niet vreemd, want in zulke steden wonen 24 miljoen mensen op elkaar, ruimschoots de Nederlandse bevolking!
Mensen heb je in alle maten en soorten. Een echte voorkeur heb ik niet, maar m’n people shots moeten wel thematisch zijn, omdat ze veelal als editorial images worden gedownload via stock websites. Dat kan vergrijzing, consumentisme, China’s één-kind politiek of de man-vrouwverhouding zijn. In de media is er behoorlijk vraag naar foto’s die actuele aspecten van de Chinese samenleving in beeld brengen. Editorial stockfoto’s moeten een informatieve omschrijving hebben en dat vereist research.
Daarnaast moet je ook een aantal keywords (maximaal 50) toevoegen om je foto’s vindbaar te maken. Het is dus niet alleen lekker plaatjes schieten, maar vooral gericht te werk gaan. Een goede shoot vereist ook voorbereiding, want als je geen raamwerk hebt, schiet je gewoon in het wilde weg. Maar soms pakt het anders uit en moet je ook improviseren. In Shanghai zat ik bijvoorbeeld dagen te wachten op zonnig weer, terwijl het maar bleef regenen. Toen heb ik een geslaagde regenshoot gemaakt.
Jonge modieuze mensen hebben we allemaal graag voor de lens, maar ik vind de oudere Chinezen met hun doorleefd gelaat vaak minstens zo interessant. En in China vindt je ze overal omdat ouderen er een prominente plaats in de samenleving hebben. Traditiegetrouw dragen ze ook bij aan de opvoeding van de kleinkinderen om hun hardwerkende ouders te ontlasten. En ’s ochtend vind je Chinese ouderen in parken oefeningen doen om fit te blijven. Daar kunnen Nederlanders nog wat van leren!
Tony Vingerhoets
Beijing, 17 juni 2015