Na mijn recente blog over de grensverleggende architectuur van SOHO Galaxy blijven we nog even bij architectuurfotografie met een urban atmosfeer.
Het is misschien wel ’s werelds meest unieke kantoorgebouw: het CCTV hoofdkwartier in Beijing is 230 meter hoog en herbergt naast gebruikelijke kantoorruimte alle denkbare studiofaciliteiten, een theater met 1500 zitplaatsen, digitale cinema’s, een hotel met 300 kamers en 85.000 m2 parkeerruimte. Het 700 miljoen dollar kostend project meet 553.000 m2 glas en staal en beslaat een grondoppervlakte van 18 hectare. Inderdaad, cijfers om van te duizelen!
De afkorting CCTV staat voor Central Chinese Television en is momenteel China’s grootste nationale TV network. De in 2000 opgerichte organisatie (vanzelfsprekend een staatsbedrijf) voorziet een wereldwijd publiek van nieuws, informatie en entertainment met een speciale focus op China. CCTV International is een Engelstalige 24-uurs news channel dat met 6 satellieten 7 dagen per week 45 miljoen Chinese kijkers bereikt, verspreid over de hele wereld.
Als het CCTV gebouw in mijn Chinese netwerk ter sprake komt, kan ik het niet nalaten met enige trots te vermelden dat het een Nederlands concept is. Bovendien is het de eerste Europese skyscraper die in China werd gerealiseerd. Het in Rotterdam gevestigd OMA, Office for Metropolitan Architecture, van Rem Koolhaas heeft de opdracht in de wacht gesleept na een competitie met negen internationale architectenbureaus.
Onlangs las ik dat het CCTV gebouw in termen van totale oppervlakte alleen het Amerikaanse Pentagon voor zich moet laten gaan. Het onderstreept de immense dimensionering van Chinese architectuur! En als fotograaf blijft het voor mij een uitdaging om die dynamiek in beeld te brengen. Het CCTV hoofdkantoor is vanwege z’n afmetingen geen makkie om te fotograferen en het kostte me dan ook aardig wat tijd om ideale invalshoeken te vinden.
Want architectuurfotografie valt of staat bij een adequate voorbereiding en planning. Maar ook de weersomstandigheden spelen een cruciale rol. Bij daglicht heb je in mijn beleving een blauwe hemel met dramatische wolken nodig als contrast met de scherpe lijnen van het CCTV gebouw. En s’avonds heb ik er de omgeving bij betrokken met de hectiek van het verkeer in motion blur. De foto’s zijn zowel met groothoek als tele-objectief geschoten.
In een drukke stad als Beijing heb je ’s avonds met veel verschillende lichtbronnen te maken wat de kans op overbelichte RAW’s aanzienlijk verhoogd. Daarom heb in de nabewerking net zoals bij Soho Galaxy (mijn vorige blog) ook hier met DRI (Dynamic Range Increasement) technieken gewerkt; lagen van verschillend belichte RAW’s die in elkaar overvloeien voor een uitgebalanceerd beeld. Het is soms een tijdrovende klus, maar het loont de moeite!
Tony Vingerhoets
Beijing 28 april 2014