Alhoewel ik hier geen volslagen nieuweling ben, laat ik me eerst even introduceren: Ruim acht jaar geleden heb ik Nederland verruild voor China. Na een carrière als art director zocht ik een nieuwe creatieve uitdaging en besloot de camera weer ter hand te nemen. Want al op de Kunstacademie was fotografie mijn passie; back to the roots zou je kunnen zeggen. China is een adembenemend land voor een fotograaf; duizenden jaren cultuur, een variëteit aan landschappen en een ongekende dynamiek.
Vooral dat laatste kenmerkt de megasteden zoals Beijing, Shanghai en Guangzhou. Zelf woon en werk ik in Beijing, maar ben vaak te gast in Shanghai, een stad met een indrukwekkende skyline! Maar in Beijing kom ik ook aan m'n trekken. Een van m'n eerste opdrachtgevers was SOHO China, de marktleider in het ontwikkelen van high-profile commercieel onroerend goed in Beijing en China's number one real estate company. De drijvende kracht achter deze gigant is het echtpaar Pan Shiyi en Zhang Xin die tot de rijkste van China behoren, maar desondanks erg down to earth zijn.
Hun projecten zijn werkelijk een feest om te fotograferen en daarnaast is het prettig samenwerken met hun communcation & marketing department. SOHO China werkt zonder uitzondering met internationaal erkende architecten en vertaalt hun vaak innovatieve ontwerpen in iconisch onroerend goed. Een aantal ervan zijn bekroond zoals Jianwai SOHO, SOHO Newtown, SOHO Shangdu, Commune by the Great Wall en Boao Kempinski Hotel op het tropisch eiland Hainan. Binnenkort kan waarschijnlijk SOHO Galaxy aan dat rijtje worden toegevoegd; SOHO's nieuwe project in Beijing.
Het is SOHO China's eerste samenwerking met Zaha Hadid, een van 's-werelds top architectenbureaus gevestigd in London. Deze company met 400 werknemers is het levenswerk van de 63 jarige Irakese Zara Hadid. Haar creaties kenmerken zich door een intrigerend lijnenspel, ingeval van SOHO Galaxy welvend en vloeiend. Het is in mijn optiek een baanbrekende architectonische stijl die mogelijk wordt gemaakt door geavanceerde bouwtechnieken. Er is ondertussen een volgend SOHO Zaha Hadid project in Beijing in aanbouw maar daar kom ik later wellicht op terug.
Vanzelfsprekend heb je voor dit soort fotografie een strakke blauwe hemel nodig. Gelukkig hebben we in Beijing vooral in het najaar en 's-winters dat soort weer. Voordat ik met de shoot begon heb ik de nodige research gedaan wat de ideale zonnestand en invalshoeken betreft. Want fotografie bij daglicht vraagt om een totaal andere benadering dan 's avonds. Mijn voorkeur gaat uit naar de night shots waar het gebouw erg futuristisch oogt. Om dat kunstlicht te balanceren heb ik multi-exposure shots gemaakt en met DRI (Dynamic Range Increasement) technieken gewerkt.
Dat is vooral Image Merging: lagen van verschillend belichte RAW's die in elkaar overvloeien waardoor je het licht optimaal kunt controleren. Het biedt maximale definitie in schaduwpartijen en hooglichten, die ook allemaal in tact zijn. Uiteraard vraagt dat om zeer behoedzame (statief)fotografie maar ook de nabewerking is een enerverende klus. Met de huidige DSLR's is dat een effectieve werkwijze om een zo optimaal mogelijk resultaat te krijgen. Uiteraard staan de ontwikkelingen niet stil en zullen toekomstige camera's en software wellicht geavanceerder mogelijkheden bieden.
Het illustreert wat er momenteel gebeurt in Chinese metropolen zoals Beijing, Shanghai, Guangzhou, Shenzhen en Hong Kong. Het gaat allemaal vreselijk snel in China! Waar wij in Europa een eeuw voor nodig hadden hebben ze hier in China in drie decennia neergezet. Het is een reus die is ontwaakt en niet meer te stoppen. Ik prijs me gelukkig dat ik het als fotograaf allemaal van nabij mag meemaken en hoop jullie met m'n komende blogs te blijven boeien.
Tony Vingerhoets
Beijing, 10 februari 2014.