Resultaten | Enquête YouTube 2021

door Pieter Dhaeze op maandag 12 april 2021

In februari 2021 hebben we onze lezers gevraagd deel te nemen aan een enquête met als onderwerp de tevredenheid over het YouTube-kanaal van EOSzine (klik hier). We zijn zeer erkentelijk voor de bijna 100 inzendingen die we hebben mogen ontvangen. We hebben nu beter inzicht in wat de bevindingen en wensen zijn van onze reguliere bezoekers en dat we onze activiteiten met volle inzit zullen continueren.

Resultaat enquete YouTube 2021

Hieronder een korte samenvatting van de resultaten.

• Bezoek en inhoud
Bijna 92% van de respondenten bekijkt de videoclips die we bij de artikelen op EOSzine plaatsen en 87% vindt dat ze een meerwaarde hebben bij verduidelijking van het onderwerp en daarbij tevens aansluiten bij hun interesses. Ruim 95% is tevreden met de overall-kwaliteit. Dus dat zijn allemaal goede ‘rapportcijfers’. Verbeterpuntjes zijn dat de uitleg soms iets te snel gaat (16%) en dat de clips soms iets te lang zijn (13%). Beide aspecten onderkennen we, maar het is niet altijd eenvoudig om een balans te houden tussen hoofd- en bijzaken en daarbij tevens aan te sluiten bij het niveau van de kijker.

• Weergave
Ruim 81% van de deelnemers bekijkt de video’s op een computer (1/3 op laptop tot 17-inch, 2/3 op desktop tot 27-inch) en dan vooral op Full-HD (70%) of QHD (12%). Slechts 5% bekijkt de clips (allen 1080p) op 4K. In deze kwaliteitsvorm ondervinden de kijkers zelden tot nooit problemen met afspelen en dat is dus een compliment voor YouTube, die de kwaliteit dus goed op orde heeft.

• Reclame
Het liefst zouden we geen reclame willen voor, tijdens of na onze clips, want tijdens je verblijf op internet word je al te vaak lastiggevallen met advertenties. De huidige opbrengst van ons YouTube-kanaal (1500 euro in de afgelopen 12 maanden) is echter een relevante inkomstenbron in de continuïteit van EOSzine. Om eventuele ‘irritatie’ toch zoveel mogelijk te beperken, zie je advertenties echter alleen aan het begin (of kleine banner tijdens video) en duren ze nooit langer dan 7 seconden, waarna je de reclame kunt overslaan. Voor veel kijkers (63%) is het huidige reclame-aanbod op ons YouTube-kanaal daarom niet storend. Dus op zich prima, maar YouTube ‘pusht’ zijn reclame behoorlijk sterk en je merkt een stijgende trend in de duur en het aantal reclames. Iets waar je als kanaalbeheerder weinig aan kunt doen, behalve inkomsten uit reclame volledig uitzetten.
Van de kijkers wil 98% niet betalen en daar zijn we het mee eens. De tutorials zijn bedoeld als educatieve ondersteuning van de artikelen en niet als ‘cash cows’. Daarom doen we ook niets met ‘sponsered video’, hoewel 80% van de kijkers daar geen problemen mee zou hebben. Mochten andere inkomsten de komende jaren verder teruglopen, dan zullen we ‘sponsored video’ misschien toch moeten gaan overwegen.

• Wensen
Het is aan het aantal views te zien dat onderwerpen als cameratechniek- en instellingen en beeldbewerking het meest interessant zijn voor de EOS-fotograaf. Het antwoord op de vraag welke onderwerpen de kijkers behandeld willen zien, bevestigt dit met respectievelijk 86% en 59%. Dit zullen dan ook de zwaartepunten blijven als thema’s van onze clips. Overigens heb je als lezer ALTIJD de gelegenheid om vragen te stellen via onze VRAAGBAAK (vraagbaak@eoszine.nl). Dat gebeurt nog te weinig, dus DOEN! In het wensenlijst staan Filmen en Publicatie onderaan. Toch zullen we printen en presenteren blijven promoten, want ‘een foto is pas een foto als hij afgedrukt/gepubliceerd is’. Toch?
De frequentie van onze clips zal een of twee keer per week zijn. Dat is een mooi praktisch gemiddelde qua productie en sluit aan bij de wensen van de kijker.

• Kijkersgroep
Tot slot konden deelnemers vrijblijvend ook enkele persoonlijke gegevens opgeven. Hieruit blijkt dat de man/vrouw-verdeling 90/10 is en dat 90% van de kijkers ouder is dan 55 jaar. Ruim 70% fotografeert met een EOS-DSLR (FF/APS-C = 40/60) en 20% wil de komende twee jaar overstappen naar het EOS R-systeem. Ruim 75% is echter dik tevreden met de camera die ze nu hebben en gaat niet van systeem veranderen.
Ook was er ruimte voor opmerkingen en aanbevelingen, die we uiteraard allemaal zullen meenemen in toekomstige uitingen op website en YouTube. Wil je ze allemaal bekijken, klik dan hier.

BEDANKT
Graag willen we alle deelnemers nogmaals bedanken voor het invullen van de enquête. Jan de Jager is de gelukkige winnaar geworden van een gratis Xpozer t.w.v. ca. 60 euro.

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.