EF-S 17-55mm 2.8 IS USM

door Pieter Dhaeze op woensdag 22 februari 2012

EOS-camera's met een APS-C sensor leveren op veel punten professionele prestaties. Ook op het punt van beeldkwaliteit doen zij in veel gevallen niet onder voor de EOS 5D- en 1D-serie en kun je er ook L-lenzen op gebruiken. Als standaardzoomlens kun je dan de EF 17-40mm 4L kiezen, maar misschien is de EF-S 17-55mm IS ook een goed alternatief.

L-lenzen
Objectieven van Canon met het L-predicaat (Luxury) blinken uit in ontwerp, materialen en constructie. Ze hebben een hoge detailscherpte en zijn in bijna alle gevallen lichtsterk. Ze kunnen prima voldoen op een EOS-camera met APS-C sensor, maar wil je een lichtsterke standaardzoomlens met groothoek, dan is je keuze beperkt tot de EF 17-40mm 4L. Prima lens en ook erg betaalbaar. In het segment van EF-S lenzen - die tot op heden nooit een L-label hebben gekregen - heeft Canon ook de EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM in het assortiment. Deze lens biedt je op een APS-C sensor een beeldhoek van 27,2mm tot 88mm en bestrijkt daarmee een algemeen gangbaar standaardbeeldhoekbereik. De 64mm van de EF 17-40mm (bij 40mm) is wat aan de korte kant. Bovendien heeft de EF-S 17-55mm een maximale lichtsterkte van f/2.8 en dat is een stop beter dan zijn L-broertje. Tot slot beschikt deze EF-S standaardlens ook over beeldstabilisatie (IS) en daar zijn zelfs volbeeldfotografen met de vermaarde EF 24-70mm jaloers op. Met de EF-S 17-55mm kun je volledig ingezoomd bij 1/15s (2 tot 3 stops) nog scherp uit de hand fotograferen of je kunt de stop extra lichtsterkte én de twee stops beeldstabilisatie gebruiken om bij lagere ISO’s te fotograferen, wat ten goede komt aan de beeldkwaliteit.
Het enige 'minderpunt' van deze EF-S lens is dat hij niet stof- en spatwaterdicht is, maar aangezien bijna alle APS-C EOS-camera's dat ook niet zijn, is dat eigenlijk geen 'issue' en moet je met zo'n combi niet onbeschermd in regen- of sneeuwbui gaan lopen.

Uitvoering en prestaties
We hebben de EF-S 17-55mm op onze EOS 60D geschroefd en eerlijk gezegd voelde dat meteen vertrouwd.  De combinatie ligt prima in hand en is ze goed in balans. Omdat ze lichtsterk is, heeft ze een grote frontlens met een filterdiameter van 77mm, zoals van veel L-lenzen. De lens is voorzien van een brede zoomring, waarmee je met een soepele, praktische slag van 17 naar 55mm kunt zoomen. De lens heeft bovenop een brandpunt- en afstandsaanduiding met daartussen een scherpstelring. Deze is voor ons iets aan de smalle kant. Als je veel handmatig scherpstelt, dan zou de ring breder mogen zijn met meer grip.
We hebben de lens onder andere getest op onze testcase bij verschillende brandpunten en diafragma's en de conclusie is eenvoudig: scherp over het hele brandpuntbereik, ook bij f/2.8 én in de hoeken. Het enige mindere kwaliteitsaspect waarop we deze lens konden betrappen, is een zichtbare tonvervorming bij 17mm en een geringe kussenvervorming bij 55mm. Ook zijn bij maximale diafragma sporen van chromatische aberratie te zien.
We hebben de kwaliteit met de EF-S 15-85mm vergeleken en de EF-S 17-55mm is op alle fronten beter. Ze is zelf bij f/2.8 scherper dan de EF-S 15-85mm bij f/5.6 en dat terwijl de EF-S 15-85mm toch een prima objectief is. Ook de EF 17-40mm heeft moeite de EF-S 17-55mm bij te benen.  Gezien de hogere prijs van de EF-S 17-55mm (€820 vs. €650) én het feit dat hij  jonger is (mei 2003 vs. januari 2006 = nieuwere materialen en coatings) is dat eigenlijk geen verrassing.

bij f=17mm en f/2.8 bij f=55mm en f/2.8 bij f=55mm en f/4

RAW
Hoewel we in JPEG prachtige foto's maken met de EF-S 17-55 op de EOS 60D, komt de ware kracht van deze lens pas echt tot zijn recht als we de camera op RAW zetten. We kunnen dan kwaliteitsverlies in de camera door interpolatie, ruisonderdrukking, verscherping en JPEG-compressie voorkomen en het beeld bijvoorbeeld in Digital Photo Professional tot in de perfec-tie fijnregelen. In vergelijking met Lightroom 3 haalt DPP iets meer detail uit fijne structuren en onderdrukt ze de chromatische aberratie beter. Lightroom 3 presteert echter weer iets beter in de 'kleine lettertjes' van de Kodak-kleurkaart en zorgt ook voor warmer kleuren. De verschillen zijn echter klein en zullen bij praktische publicatiedoeleinden (HD-scherm of A3-print) nauwelijks zichtbaar zijn, zelfs niet van dichtbij.

CLOSE-UP
De vergrotingsfactor van een standaardzoom-lens kan een belangrijk keuzecriterium zijn bij aankoop. De EF-S 17-55mm heeft 35 cm als kortste scherpstelafstand en dat geeft bij f=55mm een vergroting van 1:5. Dat betekent dat een voorwerp van ca. 12 cm de sensor vult en dat is voldoende voor mooie close-ups van bloemen en dergelijke.

Conclusie
Als je het uiterste uit de sensor van je APS-C EOS wilt halen, dan kun je bij de keuze van een standaardzoomlens niet om de EF-S 17-55mm f/2.8 IS heen. In combinatie met RAW extraheert deze lens bij elk brandpunt en bij elk diafragma over het gehele beeldoppervlak ieder minuscuul detail van het onderwerp. Zijn prijskaartje van boven de 800 is mogelijk een drempel, maar op een EOS 60D of EOS 7D is hij echter zonder problemen inzetbaar bij (semi)-professioneel reportagewerk.

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.