00 Compositie Inleiding

door Pieter Dhaeze op maandag 04 januari 2010

Je kent je camera van binnen en van buiten en je hebt de fotografische beginselen helemaal in de vingers, maar dat is nog geen garantie dat je ook meteen 'goede' foto's maakt. Enige hulp bij het kaderen van het onderwerp is vaak welkom en daarom gaan we aandacht besteden aan de verschillende facetten die betrekking hebben op de compositie van een opname.

Mooie foto
Wat is een mooie foto? Is dat een opname die technisch helemaal 100% in orde is of heb je het dan eigenlijk over een goede foto? Of is een mooie foto een opname die aansluit bij de smaak van het grote publiek en in de prijzen valt bij fotowedstrijden? Of is het een beeld dat zich onderscheid in een reeks soortgelijke opnames en de aandacht vraagt van een onbevangen toeschouwer?
Het zal van alles wat zijn, want soms kan een bewogen foto toch heel mooi zijn of kan een opname vanuit een heel afwijkend standpunt met een ongebruikelijk brandpunt toch een groter publiek aanspreken. Het ligt ook niet in de bedoeling van deze reeks over compositie te komen tot een eensluidende definitie wat nu een mooie foto is en hoe je die maakt. Belangrijkste doel is dat alle informatie er uiteindelijk toe leidt dat je de ontspanner van je camera meer bewust indrukt, zodat je de wereld om je heen vastlegt volgens jóuw visie. Zoals je dus eerst moet leren om bewust de instellingen van je camera te kiezen, zo moet je je ook bewust worden van wat je in het kader van de zoeker van je camera wilt zien en wat je met dat beeld wilt vertellen. Zorg als voorbereiding voor een sessie niet alleen dat je het juiste gereedschap in je tas hebt, maar vooral ook dat je een beeld hebt in je hoofd wat je die dag wilt gaan vastleggen.

INSPIRATIE
Om betere foto's te gaan maken zijn behalve talent en compositiekennis, ook inspiratie en een goede voorbereiding belangrijk. Snel met je camera ‘het veld' in levert zelden een goed plaatje op. Kijk daarom in fotoboeken en op internetgalleries, ga naar exposities of wordt lid van een fotogroep. Beelden zeggen meer dan woorden en over foto's praten opent je ogen om de wereld om je heen op een andere manier te zien.

 

Tien punten
Er zijn fotografen die begenadigd zijn met een flink creatief en visueel portie talent en die ogenschijnlijk gedachteloos de ene prachtige foto na de andere maken. Ben je minder rijkelijk voorzien van het nodige fotografie-DNA, dan kan het maken van een mooie foto soms 'hard werken' zijn. Je hebt dan wat hulp nodig om je op het goede spoor te zetten of om je op een andere manier naar een onderwerp te laten kijken. We hebben daarom een poging gedaan om de belangrijkste facetten die een rol spelen bij het tot stand komen van een goede foto op een rijtje te zetten. Zo'n lijstje is zeker niet uitputtend in volledigheid en zal zeker stof zijn voor discussie, maar we moeten ergens een begin maken om concreet aan de slag te kunnen met het maken van betere foto'. Dus beter een 'half' lijstje, dan geen lijstje.

 1. Lenskeuze
 2. Compositie
 3. Standpunt
 4. Licht
 5. Scherpstellen
 6. Kleur
 7. Scherptediepte
 8. Sluitertijd
 9. Weer, tijd en locatie
10. Accessoires


De volgorde van de genoemde punten is niet helemaal willekeurig, want lenskeuze en compositie spelen bijna altijd een hoofdrol, maar voor het ene onderwerp zal kleur belangrijker zijn dan scherptediepte en andersom. Bovendien staan de criteria niet als losse elementen naast elkaar, maar overlappen ze in veel gevallen.
Zoals gezegd zullen bovenstaande punten in een korte reeks artikelen worden besproken. Lenskeuze en Standpunt hebben een sterke verwantschap en worden derhalve samen behandeld (1). Daarna volgt Compositie (2) met uitleg van terminologie als vlakverdeling, kijkgeleiding en eyecatcher. Licht en Kleur worden ook samengevoegd (3) tot één artikel en dat is tevens het geval voor de gerelateerde punten Scherpstellen en Scherptediepte (4). Spelen met de Sluitertijd - of beter spelen met beweging - is een veelomvattend aspect en wordt afzonderlijk besproken (5) en dat geldt ook voor de facetten Weer, tijd en locatie (6) en Accessoires (7). In de twee laatste nummers van het jaar sluiten we de reeks af met enkele illustrerende praktische cases.

Conclusie
Over hoe je een mooie foto moet maken of welke foto de beste is, zijn al veel woorden 'vuil gemaakt' en zullen ook nog vele discussies volgen. Ook de compositieregels en tips die in de komende artikelen volgen, zullen daar geen verandering in brengen. Van belang is dat je zelf bewuster naar je onderwerp en door je zoeker gaat kijken en dat de resulterende foto aansluit bij het beeld wat je in je hoofd hebt. Dan kan iedereen mooiere foto's maken.

 

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.