Huisfotograaf

door pjcdhaeze op vrijdag 01 april 2011

Ben jij als EOS-gebruiker ook door je familie vrienden benoemd tot 'huisfotograaf' op feestjes en uitstapjes? Ik in ieder geval wel en eerlijk gezegd vind ik dat helemaal niet zo erg, want met een camera in de hand heb je wat meer bewegingsvrijheid tijdens 'verplichte' zitsessies of langdurig protocol.

Zo werd ik een paar weken geleden door een neef gevraagd of ik tijdens de doop van zijn dochter foto's wilde maken. Natuurlijk, geen probleem. En dat is zo'n sessie ook niet, want met mijn EOS 5D2 en EOS 1D3 met respectievelijk EF 24-105mm en EF 70-200mm en twee Speedlites breng ik zo'n klusje meestal tot een goed einde. Voor deze familie-aangelegenheid had ik echter geen zin om met een zware fototas op pad te gaan. Helaas was de EF 28-300mm van de review in EOSzine al weer terug naar Canon, want dan had ik de EOS 1D3 thuis kunnen laten.
Toen realiseerde ik me dat ik ook met mijn EOS 60D en EF-S 18-200mm aan de slag zou kunnen gaan. Hoe zouden zij presteren bij weinig licht? Hoge ISO's bij de EOS 60D zijn ruisarm, maar toch minder dan bij de EOS 5D2 en de EF-S 18-200mm is twee stops minder lichtsterk dan de EF 70-200mm. Desalniettemin ging in dit geval gemak voor kwaliteit en gewapend met deze combi en een Speedlite 580 EX II ben ik ten kerke gegaan.

De ruimte was donker en bij ISO 1600 en f/5,6 werd de sluitertijd krap 1/50s. Dat is typisch zo'n sluitertijd waarbij onscherpte door beweging van het onderwerp ongewenst de kop opsteekt. Een Speedlite bewijst dan goede diensten om deze beweging te bevriezen. Bovendien zorgt het flitslicht ook voor het opfrissen van de kleuren, want met alleen het weinige bestaande licht zijn het contrast en de verzadiging van kleuren niet optimaal. Bij de genoemde opnamegegevens bewees de E-TTL II van de Speedlite zijn kwaliteiten en dankzij de hoge ISO was de belichting van achtergrond en onderwerp in evenwicht. Op het lcd-scherm van de EOS 60D zagen de eerste opnamen er prima uit.
Op een zeker moment moest ik overschakelen van directe flits (zonder diffusor) naar indirect om zo obstakels tussen camera en onze dopeling te omzeilen. Het plafond was ongeveer 4 meter hoog en lichtgekleurd. Om het lichtverlies van de indirecte flits over deze afstand te corrigeren, heb ik de flitscompensatie 2 stops verhoogd en het resultaat was weer verrassend goed. Redelijk zorgeloos heb ik zo heel de sessie afgerond en de EOS 60D is met deze lens een genot (compact en licht) om mee te werken. Natuurlijk heb ik dankzij het kantel- en draaischerm ook een paar foto's gemaakt met gestrekte armen omhoog. Toch weer net even een ander overzichtsbeeld dan het standaard kiekje.

Thuisgekomen was ik benieuwd naar de kwaliteit van de beelden bij ISO 1600. De opnamen waren in RAW, die ik ontwikkelde met Lightroom 3. En die maakte er prachtige foto's van. Kleuren en belichting waren waanzinnig en de ruis was slechts aanwezig als een klein korreltje, waarbij de hoeveelheid detail hoog bleef.

Hoewel ik verwend ben door mijn twee professionele body's, heeft deze sessie me ervan overtuigd dat je ook met een EOS 60D zonder problemen onderwerpen bij weinig licht op hoog kwaliteitsniveau kunt registeren. En wat belangrijker is, ook mijn neef en zijn vrouw waren meer dan tevreden met de mooie foto's van deze heugelijke gelegenheid en daar gaat het uiteindelijk om.

Pieter Dhaeze

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.