Als EOS DSLR-fotograaf keek je tot de introductie van de spiegelloze EOS R in september 2018 áltijd door de optische zoeker (Optical ViewFinder, OVF) van je camera om een onderwerp te kaderen. Zo’n OVF is eigenlijk een soort periscoop bestaande uit een pentaprisma en een spiegel, waarmee je met de oogzoeker door de lens kunt kijken en de wereld ziet zoals je dat ook met je ogen ziet.
Van zo’n OVF bestaat ook een elektronische versie, zijnde een EVF (Electronic ViewFinder), en dan kijk je naar een beeldschermpje waarop het beeld van de lens op de sensor te zien is. Je kijkt dan dus ook door de lens, maar nu naar de elektronische weergave van belichting en witbalans, zoals die verkregen is door de instellingen van de camera. Een dergelijke EVF was al aanwezig in de PowerShots G5X en G1X mark III en natuurlijk ook in de EOS M-camera’s, zoals de EOS M5 en EOS M50.
Wil je alles weten over het verschil tussen OVF en EVF en de voor- en nadelen, lees dan het betreffende artikel op EOSzine (klik hier). En natuurlijk zullen we de komende maanden ook stilstaan bij gebruik van de EVF, zoals die ingebouwd is in de eerste spiegelloze full-frame camera van Canon, de EOS R. So stay tuned!
EVF-auto
De overgang van een OVF naar een EVF bij een camera zal een kwestie van wennen zijn en uiteindelijk zul je blij zijn met de vele voordelen. Terwijl ik met het bovengenoemde artikel bezig was, kreeg ik echter een heel andere toepassing van een ‘EVF’ in gedachten. Stel dat je de ruiten van een auto rondom vervangt door beeldschermen waarop aan de binnenzijde het beeld getoond wordt van kleine camera’s, die rondom in de auto zijn ingebouwd. Je kijkt als bestuurder of inzittende dan dus niet meer rechtstreeks door glas naar buiten, maar je kijkt op een scherm dat die buitenwereld via een camera laat zien. Laat deze situatie even op je inwerken. Gelukt?
Wat zijn nu de voor- en nadelen?
Voordelen:
• Je kunt extra informatie weergeven, zoals snelheid, temperatuur, locatie, route en nog veel meer.
• Je kunt de ‘dode hoeken’ weergeven en inzoomen op voor- en achterliggers.
• Je hebt geen last meer van beslagen ramen en ook minder last van een plensbui.
• Als het buiten donker is kun je het beeld verhelderen en is het erg zonnig, dan kun je het beeld dimmen.
• Passagiers kunnen interactief informatie lezen of video kijken.
• Je kunt een ander landschap laten weergeven, zodat een saaie weg (achter, links en rechts) een exotische omgeving wordt.
• ???
Nadelen:
• Kans op technische storingen.
• Een ‘opgesloten’ gevoel.
• Ongezond voor je ogen.
• Leidt teveel af.
• ???
Een EVF-autoruit is op dit moment natuurlijk een rare gedachtekronkel, maar misschien over een paar decennia ‘common good’ en standaard in onze elektrische, zelfrijdende, Ai-bestuurde voertuigen (klik hier). Wat vind jij ervan en weet jij nog voor- een nadelen? Laat het ons hieronder weten.