Ik heb enkele enerverende weken achter de rug! Meteen nadat ik van Canon een set met de nieuwe TS-E 50mm f/2.8L Macro, TS-E 90mm f/2.8L Macro en TS-E 135mm f/4L Macro had ontvangen, ben ik aan de slag gegaan met test-shootings. En omdat ik momenteel de laatste hand leg aan een (TS-E) Architecture Masterclass die 24 maart aanstaande in Rotterdam van start gaat, heb ik vooral urban landscapes en iconische architectuur op de Rotterdamse Kop van Zuid geschoten. En dan valt je het volgende op.
Het domein van architectuur is toch voorbehouden aan de TS-E 17mm f/4L en TS-E 24mm f/3.5L mkII. Dat neemt uiteraard niet weg dat je waanzinnige architectuurfoto’s schiet met de TS-E nieuwkomers, maar door de geringe afstand die je kunt nemen t.o.v. gebouwen op de Kop van Zuid grijp je toch regelmatig terug op de vermelde tilt-shift groothoekers. Echter, de hier afgebeelde architectuurfoto’s zijn zonder uitzondering geschoten met de Canon TS-E 50mm f/2.8L Macro en TS-E 90mm f/2.8L Macro.
Na ontvangst van het set heb ik het eerste halfuur verlekkerd zitten kijken naar de ongeëvenaarde look & feel van de nieuwe TS-E lenzen. Het is alsof je rond een nieuwe Porsche 911 GT3 RS loopt en elk detail in je wilt opnemen! En ook die is, net zoals de Canon TS-E lenzen, gebouwd om competitief boven alles uit te steken. Met de 911 GT3 RS zet je op de Nürburgring de scherpste rondetijden neer en met de TS-E lenzen de scherpste shots die je ooit op je monitor hebt gezien. Wat een ultieme kwaliteit!
|
|
Want de nieuwe Canon TS-E 50mm, 90mm en 135mm L-lenzen zetten echt nieuwe maatstaven neer als het gaat om scherpte, microcontrast en detailweergave! Zeker in combinatie met de Canon EOS 5DsR kun je in blijven zoomen om details te ontdekken die je met het blote oog nauwelijks of niet kunt waarnemen. De RAW’s zijn echt tac sharp, van hoek tot hoek. Randonscherpte en chromatische aberratie zijn totaal afwezig. De kleurrendering van de TS-E lenzen mag er ook zijn net zoals de creamy out of focus blur!
Let wel, ik test de lenzen als fotograaf ‘in het veld’ en ga dus niet concurreren met Roger Cicala van Lens Rentals die op een bijna wetenschappelijke manier lenzen test. Nee, ik wil juist een lens ervaren terwijl ik ermee werk. Enfin, ik heb op de Kop van Zuid shots kunnen maken met alle drie de TS-E nieuwelingen, echter de TS-E 135 f/4L is het minst in actie gekomen. Dat was ook mijn verwachting, want dat is meer een tilt-shift lens voor product- of portret fotografie, net zoals de TS-E 90 f/2.8L Macro.
Naast de Kop van Zuid ben ik ook de studio in gegaan en heb het model Laura gefotografeerd op zoek naar subtiele blur-effecten met gebruikmaking van het tilt-mechanisme. Ondanks dat het de eerste keer is met deze nieuwe tilt-shift lenzen, ben ik best content met de uitkomst. Zoals te zien heb ik op de ogen van het model gefocust en door middel van up-tilt een blur gecreëerd in de rest van het beeld. In mijn posting van 19 oktober 2017 heb ik ook iets dergelijks laten zien, maar met een zwarte achtergrond.
|
|
De afgebeelde modelfoto is geschoten met de TS-E 90mm f/2.8L Macro. Helaas kon ik door de wat beperkte ruimte onvoldoende afstand nemen van het model om met de TS-E 135mm f/4L Macro in actie te komen. Maar dat is wellicht iets voor een volgende sessie. Maar met die sublieme 135mm TS-E tilt-shift lens heb ik wel geëxperimenteerd om de fraaie Flamingoplant (Anthurium Adreanum) van voor tot achter scherp in beeld te krijgen door gebruikmaking van het tilt-mechanisme. En dat is me best gelukt.
Veel mensen vragen zich af wat een TS-E 135mm f/4L Macro eigenlijk toegevoegd aan de toch al complete Canon TS-E lijn. Bij het persbericht over de introductie heb ik mezelf eerlijk gezegd ook even achter de oren gekrabt. Qua look & feel is het gewoon The Ultimate, maar dat is natuurlijk niet de reden waarom je zo’n lens aanschaft. Op dit moment heb nog te weinig vergelijk kunnen maken tussen de TS-E 90mm f/2.8L Macro en de TS-E 135mm f/4L Macro om daar een adequaat antwoord op te geven.
Sowieso kun je met de 135mm tilt-shift meer afstand nemen van je onderwerp dan met de 90mm. En dat zou in productfotografie soms een voordeel kunnen zijn. Maar dat kan ik alleen proefondervindelijk vast stellen en daar is meer tijd voor nodig. Ik heb al vaker vermeld dat tilt-shift fotografie wat geduld vraagt om een bepaalde lens of effect helemaal in je vingers te krijgen. Maar daar kom ik op terug. Ik hoop dat jullie genieten van de bijgaande TS-E shots. Voor mij was het een feest om met de nieuwe Canon TS-E L-lenzen te werken!
Voor degenen die deel willen nemen aan een van mijn a.s. (tilt-shift) Architectuur Masterclasses, kijk even op www.tonyvingerhoets.com/masterclasses/
Tony Vingerhoets
28 februari 2018, Weelde, België