Het is een roerige oktober geweest met twee weekenden Canon Experience Days in Zaandam en Brussel waar ik lezingen en Masterclasses heb gegeven op het gebied van TS-E tilt-shift fotografie. In navolging daarvan volgen nu veel presentaties bij Nederlandse en Vlaamse Canon Pro Dealers die een TS-E tilt-shift Masterclass als een welkome ondersteuning zien van de introductie van Canon’s nieuwe TS-E 50, 90 en 135mm L-lenzen. Want het is feest met zulke raspaardjes in de schappen!
Tilt-shift fotografie bestrijkt een zeer breed terrein en daarom ben ik mijn TS-E image slide show aan het categoriseren. De content heb ik verdeeld over sectoren Architectuur, Interieur, Panorama, Miniatuur, Food/cuisine, Landschap en Portret. Inderdaad, tilt-shift omvat meer dan je denkt! Sowieso is de opzet van de Masterclass om duidelijk te maken welke voordelen TS-E objectieven bieden ten opzichte van conventionele L-lenzen en met name de vele creatieve mogelijkheden worden breed uitgemeten.
Van Canon Benelux kreeg ik te horen dat ik zeer binnenkort een week kan fotograferen met de nieuwe 50, 90 en 135mm Canon TS-E lenzen, dus dat wordt dikke pret. Ik hoop dat de weersomstandigheden het toelaten om vooral landschapfoto’s te schieten die ik aan mijn slide show content kan toevoegen. Want het tilt-mechanisme van de TS-E lenzen is hiervoor uitermate geschikt. Daarmee kan je namelijk enorme scherptediepte creëren bij een groot diafragma dat de hoogste kwaliteit beeld geeft.
Om EOSzine-lezers inzicht te geven in de verschillende terreinen waar Canon TS-E lenzen excelleren heb ik besloten om er een serie van te maken. Dat verveelt niet snel en het biedt mij de komende maanden voldoende onderwerpen. Dit eerste deel gaat dus over architectuur-fotografie. Ik beschik niet over cijfers, maar ik denk dat het leeuwendeel van de TS-E lenzen wordt gebruikt voor architectuurfotografie waar gebouwen recht zetten de norm is. En dat is kinderspel met het TS-E shift-mechanisme.
Afgelopen tien jaar heb ik in China enorm veel architectuur gefotografeerd en weet uit ervaring dat het beslist geen makkie is. Om te beginnen zijn het vaak grote onderwerpen die je van alle kanten moet zien te fotograferen. Uitlichten heeft geen zin, dus ben je aangewezen op natuurlijk licht. Gezien het feit dat je daar geen invloed op kan uitoefenen moet je terdege je huiswerk doen voordat je aan een shooting begint. Je moet namelijk precies weten wat licht met een gebouw en de omgeving doet.
Ingeval van een opdracht is de briefing van de opdrachtgever natuurlijk het raamwerk waarbinnen je moet werken. De afgelopen maanden heb ik veel iconische architectuur gefotografeerd voor mijn Canon TS-E Masterclass en had ik alle vrijheid om plaatjes te schieten die ik zelf voor ogen had. Ik koos veelal voor daybreak, twilight of sunset shots omdat het licht en wolkenpartijen op dergelijke momenten vaak iets bijzonders aan een foto toevoegen. Mijn blog van 30 augustus jl. is daar aan gewijd.
|
|
Ook is dergelijke fotografie bewerkelijk, omdat je de tijd moet nemen voor je compositie met de camera op een statief. Een tilt-shift lens juist afstellen en een adequate belichting bepalen is geen sinecure. Niet zelden schiet ik multi-exposure voor vergroting van het dynamisch bereik. En omdat licht vaak verandert heb je maar weinig tijd om een serie foto’s te maken. Een standaard portfolio van een gebouw (zo’n 25 foto’s) houdt je makkelijk enkele dagen bezig. En dan heb ik het niet over de editing!
Ook het jaargetijde speelt een belangrijke rol. Wil je twilight shots maken van een kantoor-gebouw dan moet het licht aan zijn. Dat kun je in de zomermaanden dus vergeten want dan begint het schemer pas rond tienen en is er niemand meer op kantoor aan het werk. Een ander notoir probleem is schaduw van aangrenzende gebouwen. Kom je op de locatie voor de shoot van de gevel en blijkt dat die gehuld is in schaduw vanwege de zonnestand waar je door de drukte geen rekening mee had gehouden.
In Shanghai heb ik een keer een week zitten wachten op een blauwe hemel met witte wolken. Dat komt zelden voor in die stad en heb ik de Bund Boulevard uiteindelijk ’s avonds geschoten. Dat bleek gelukkig een hit! Het is net als met Canon tilt-shift lenzen learning by doing. Want verwacht niet dat je meteen de sterren van de hemel fotografeert met een TS-E lens. Dat kost tijd en toewijding en dat is niet ieders ding. Heb je het eenmaal in je vingers dan schiet je ook foto’s waarmee je alles overtroefd.
Het wordt een gevarieerde reeks waarin ik jullie meeneem in de wereld van high-end fotografie. Want dat is tilt-shift ten voeten uit! Voor degene die meer willen ben ik een workshop aan het voorbereiden waarmee ik volgend jaar van start ga in Rotterdam, dé architectuurstad van Nederland. Binnenkort kan ik er meer over vertellen. Dus nog even geduld.
Tony Vingerhoets
Weelde, Belgie, 21 november 2017