Vrijdag 6 februari was de pers door Canon in Amsterdam uitgenodigd om getuige te zijn van de presentatie van maar liefst vijf nieuwe EOS-camera’s. EOSzine was natuurlijk ook van de partij bij dit gedenkwaardige evenement, waarin twee nieuwe ‘benchmarks’ werden gezet, zijnde 50 Mp in een DSLR en een EF-zoomlens met een brandpunt van 11mm.
.
- EOS 5DSR –adviesprijs € 3749,- vanaf juni 2015
- EOS 5DS –adviesprijs € 3549,- vanaf juni 2015
- EOS 760D –adviesprijs € 769,- vanaf mei 2015
- EOS 750D –adviesprijs € 719,- vanaf mei 2015
- EOS M3 18-55 STM –adviesprijs € 729,- vanaf april 2015
- EF 11-24mm f/4L USM –adviesprijs € 3049,- vanaf eind februari 2015
Zoals uit bovenstaande lijst duidelijk is, duurt het nog even voordat we deze producten in de studio beschikbaar hebben of dat ze in de winkels zullen liggen. We zijn tijdens de bijeenkomst toch even in de gelegenheid geweest de verschillende camera’s en lenzen vast te houden en zonder geheugenkaartje foto’s mee te maken. Hieronder onze eerste ervaringen.
EOS 5Ds en EOS 5Ds R
Aan de buitenkant van deze nieuwe camera’s niets schokkends. De vorm van de behuizingen is exact gelijk aan die van de EOS 5D mark III. Dat is goed nieuws. Enerzijds omdat de ergonomie en bediening van die camera zeer gewaardeerd is en de overstap naar de nieuwe EOS 5Ds (met AA-filter) of de EOS 5Ds R ('zonder' AA-filter) geen gewenning zal vragen. Anderzijds omdat alle accessoires van de EOS 5D mark III, zoals accu’s en grip, volledig compatibel zijn met deze nieuwe hi-res modellen. Een nieuwe optie in de bediening is de mogelijkheid om het Q-menu te personaliseren en als je dat eenmaal ingesteld hebt, dan heb je elke parameter altijd bij de hand en wil je nooit meer anders.
De grote veranderingen zitten in het hart van de EOS 5Ds (R). Natuurlijk een sensor met 50,3 miljoen pixels die foto’s produceert van maar liefst 8688 bij 5792 pixels. Dit is vergelijkbaar met middenformaatcamera’s van ongeveer 10.000 euro. Met die hoge resolutie wordt het kleinste detail vastgelegd, mits lenzen gebruikt worden die deze resolutie ook ondersteunen (vooral EF mark II-objectieven). Met die 50 Mp heeft de EOS 5Ds (R) dezelfde pixeldichtheid als de EOS 7D mark II. De sensor in de EOS 5Ds (R) is echter niet van het type Dual Pixel en heeft dus geen supersnelle autofocus tijdens Live view of video, wat voor de doelgroep - de pro-fotograaf - ook niet nodig zal zijn. Door de hoge pixeldichtheid zal het ruisniveau bij hoge ISO’s gelijk zijn aan die van de EOS 7D mark II.
|
|
|
Full-res samples EOS 5DsR |
|
|
JPEG-bestanden van 50 Mp zijn ongeveer 15 tot 25 MB groot en RAW-bestanden 60 tot 70 MB. Dat geeft meteen aan dat er wel iets moet gebeuren met je workflow (geheugenkaarten, downloadsnelheid, opslagruimte, computerkracht) wil je lekker soepel kunnen werken met bestanden van deze grootte. Gelukkig beschikt de EOS 5Ds (R) ook over M-RAW (6480 x 4320, 28 Mp) en S-RAW (4320 x 2880, 12,4 Mp). Nieuw is ook dat je het kader direct bij opname kunt in stellen op een cropfactor van APS-H (1,3x) en APS-C (1,6x). Bij een 300mm lens zie je dan in de zoeker het kader ware het respectievelijk een 390mm of 480mm lens. Het beeld wordt echt gecropt, dus de JPEG-foto wordt 6768 x 4512 (30,5 Mp) of 5424 x 3616 (19,6 Mp). Dat wil dus zeggen dat je met de EOS 5Ds (R) eigenlijk meteen ook een EOS 1D mark IV met 30 Mp en een EOS 7D mark II in de hand hebt. Niet zo snel, maar wel met dezelfde beeldhoek. De vatting van de EOS 5Ds (R) is overigens niet compatibel met EF-S lenzen. In de camera zorgen twee Digic6 processors dat de camera lekker soepel reageert en snel werkt. Je kunt er zelfs vijf beelden per seconde mee schieten.
De EOS 5Ds heeft zoals alle EOS-modellen een zogeheten low-passfilter (AA, Anti Aliasing) voor de sensor zitten, waarmee moiré en valse kleuren voorkomen worden. Dit gaat wel iets ten koste van scherpte. Bij de EOS 5Ds R is dit filter anders opgebouwd, waardoor zijn functie eigenlijk vervalt (low-pass cancelling) en dus een hogere beeldscherpte bereikt kan worden. Dat lukt dus vooral met EF mark II- lenzen en ook dankzij de nieuwe spiegeldemping, vertraging na het opklappen van de spiegel en de verstevigde bodemplaat van de statiefbevestiging. Canon heeft daarmee zoveel mogelijk factoren van ongewenste trilling proberen weg te nemen.
Bovengenoemde aspecten maken de EOS 5Ds (R) samen met de ingebouwde bulbtimer en intervaltimer tot het ultieme gereedschap voor de professional. De camera’s staan garant voor zeer gedetailleerde opnamen van landschap, architectuur, interieur, portret, fashion en zelfs ook macro, met als doel publicatie op grootformaat.
Kijk hier voor alle specificaties, waaronder ook anti-flicker.
Preview op The Digital Picture (klik hier) en op dpReview (klik hier)
Promo video’s
• Introductie EOS 5Ds (R)
• Voordelen van de EOS 5Ds (R)
• The making of EOS 5Ds (R)
• Time-lapse Tokyo met EOS 5Ds (R)
EF 11-24mm 4L USM
De nieuwe EOS 5Ds (R) is duidelijk bedoeld voor het professionele segment. Specificaties, mogelijkheden en prijs zijn voor de meeste vrijetijdsfotografen een ‘overkill’. Dat geldt eigenlijk ook voor de nieuw geïntroduceerde EF 11-24mm 4L USM. Een super groothoek zoomlens voor volbeeldcamera’s met professionele specificaties gemaakt voor landschappen, architectuur en interieur.
Het is een forse lens, zowel in afmetingen als gewicht. De frontlens is bol, wat onvermijdelijk is bij zo’n kort brandpunt en het gebruik van opschroefbare filters verhinderd. De lens is opgebouwd uit duurzame materialen en voelt heel solide. De scherpstel- en zoomslag is soepel met een praktische slaglengte. Het glas en de coatings zijn zodanig ontwikkeld, dat vervorming, lensspiegeling en andere aberraties tot een minimum beperkt worden. De praktijk zal dat nog uit moeten wijzen.
|
Praktijkvoorbeeld verschil beeldhoek bij f=11mm of bij f=16mm |
De beeldhoek is de grootste op dit moment in de markt van (rectilinear = rechthoekig gecorrigeerde) groothoeklenzen en ze bedraagt bij 11mm ongeveer 117° over de breedte. Dat is ruim 17° ruimer dan bij 16mm (~100°) en dat heeft ingrijpende gevolgen. De perspectiefverhoudingen worden nu nog sterker overdreven dan bij een EF 16-35mm. Dus alles wat centraal in de verte staat, wordt relatief klein opgenomen. En voorwerpen links en rechts in het kader dichtbij de camera worden sterk vergroot en uitgerekt. Met een dergelijke lens moeten onderwerp en compositie heel goed op elkaar afgestemd zijn, wil het beeld niet vervreemdend worden.
Het sterke perspectief kan overigens ook ten nutte worden aangewend bij creatieve opnamen. De kortste scherpstelafstand is 28 cm en dat betekent dat voorwerpen heel creatief close-up in hun context kunnen worden geplaatst. De lens kan dus heel onderscheidend beeld leveren, maar de fotograaf moet wel weten wat hij doet (en moet laten).
Meer specificaties, vind je hier.
Review op The Digital Picture (klik hier)
Preview op ePhotozine (klik hier).
EOS 750D en EOS 760D
In al het geweld van bovenstaande krachtpatsers zouden we bijna vergeten dat er ook twee heel mooie APS-C camera’s gepresenteerd zijn, de EOS 750D en EOS 760D. Beide zijn een vervolg op de EOS 700D, waarbij de EOS 750D één stap verder is en de EOS 760D twee stappen en daarmee het kleine broertje wordt van de EOS 70D. Hoewel de EOS 750D en EOS 760D hetzelfde hart hebben - een nieuwe 24 Mp sensor met AF III (dus geen Dual Pixel) - zijn er ergonomisch en qua bediening en mogelijkheden toch behoorlijke verschillen (dpReview). Een kort overzicht van de belangrijkste specificaties:
- 24.2MP APS-C CMOS sensor (6000 x 4000 pixels)
- 19-punts autofocus systeem
- Hybrid CMOS AF III focus systeem (live view)
- 7560 pixel RGB + IR sensor
- 3" variangle touchscreen LCD
- 5 fps ‘motordrive’
- 1080/30p video
- Wi-Fi with NFC
- HDR Movie
- Oogsensor (alleen EOS 760D)
- LCD idisplay bovenzijde (alleen EOS 760D)
- Quick control instelwiel (alleen EOS 760D)
- Servo AF in live view (alleen EOS 760D)
De camera’s zijn in vorm, mogelijkheden en bediening geheel in lijn met bestaande EOS-modellen en liggen prima in de hand en zijn snel en responsief. Vooral het nieuwe AF-systeem (zoals EOS 70D), de hybride AF III tijdens live view en het RGB/IR-meetsysteem zijn een behoorlijke stap voorwaarts en de doorstappende EOS-fotograaf zal van de EOS 760D zeker veel plezier hebben.
Voor meer specificaties, klik hier (EOS 750D) of hier (EOS 760D).
Wil je voorbeeldfoto’s en video’s zien gemaakt met deze camera’s, kijk dan hier (EOS 750D) of hier (EOS 760D).
Hybride AF III versus Dual Pixel Zowel de EOS 750D/760D en de EOS M zijn niet voorzien van Dual Pixel, maar van Hybride AF III. Bij Dual Pixel (EOS 70D, EOS 7D mark II) zijn alle pixels (dubbele fotocellen) geschikt voor fasedetectie tijdens autofocus bij live view en video en dat gaat snel. Bij hybride AF III zijn tussen de gewone pixels op de sensor aparte fasedetectie-pixels geplaatst en de gevoeligheid, dichtheid en oppervlak zijn bij deze derde versie zo verbeterd, dat er bij voldoende licht nauwelijks verschil is met de AF-snelheid van Dual Pixel. Als op het touch lcd-scherm met een vingertap het scherpstelpunt aangegeven wordt, dan reageert de autofocus van de EOS 750D/760D en de EOS M snel en accuraat, zeker bij gebruik van STM-lenzen. |
EOS M3
De eerste EOS M - Canon’s spiegelloze systeemcamera - werd in juli 2012 gelanceerd bij het 25 jarig jubileum van de EOS merknaam. In onze review (klik hier) een paar maanden later konden we niet echt heel enthousiast worden over deze nieuwe telg in het EOS-systeem. De beeldkwaliteit was prima, maar door gebrekkige bediening en autofocus waren er teveel momenten dat een fotokans werd gemist.
Nu is er dus een derde versie van deze in Japan immens populaire camera, de EOS M3. Tijdens de korte tijd de ‘Touch&Try’ hebben we de upgrade van het ‘oer M’ even aan de tand gevoeld op basis van onze verbeterpunten van destijds:
- Snelle en nauwkeuriger autofocus
- Betere ergonomie
- Stille (elektronische) sluiter
- EVF-zoeker en vari-angle LCD-scherm
- Meer EF-M lenzen
- Interne flitser
- Wifi
En het moet gezegd dat ze onze stem in Japan gehoord hebben en onze wensenlijst op alle punten hebben ingewilligd. De EVF-zoeker ontbreekt weliswaar, maar uit de dagelijkse praktijk met onze PowerShot G16 blijkt dat we die toch nooit gebruiken. Een EVF is overigens wel als los accessoire verkrijgbaar.
De EOS M3 is na bijna drie jaar dus gegroeid tot een echte camera en kan nu dus tijdens lichtbepakte uitstapjes en korte reizen prima dienst doen als stand-in van een grote EOS. Wij gaan deze EOS M3 zeker mee op pad nemen en laten je te zijner tijd onze ervaringen weten.
Wil je alvast wat foto’s en video’s zien die gemaakt zijn met de EOS M3, klik dan hier.
Samenvatting
Vijf nieuwe EOS-modellen en een uniek groothoek zoom objectief. Canon heeft uitgepakt en hoewel de EOS 5Ds (R) niet direct een camera is voor de vrijetijdsfotograaf, zijn we toch blij met zijn komst. Het geeft aan dat Canon nog steeds staat is om ‘groundbreaking’ technologie te ontwikkelen. Dual Pixel was al een goed voorbeeld en ook de EOS 7D mark II is ‘class leading’, maar nu met de EOS 5Ds (R) en de EF 11-24mm 4L doen ze er nog een schepje bovenop. En daar profiteert uiteindelijk elke EOS-fotograaf van. Het jaar 2015 is nog maar net begonnen en heeft hopelijk nog veel moois voor ons in petto.