Amstelveen, 28 maart 2022 – Canon Europe lanceert haar prestigieuze Canon Student Development Programme 2022. Het programma, dat nu voor de zesde keer wordt georganiseerd, biedt studenten directe, waardevolle toegang tot ervaren professionals uit de fotografie-industrie en de mogelijkheid om inspirerende evenementen bij te wonen. Het educatieve programma duurt zes tot twaalf maanden, afhankelijk van de vooruitgang die de student boekt tijdens het proces, en is opgezet om de volgende generatie fotojournalisten een optimale start te geven. Door een peer-to-peer netwerk voor visual storytellers te creëren, introduceert het programma een intensieve samenwerking tussen internationale experts en studenten.
De studenten ontvangen naast kennis en inspiratie ook alle ondersteuning die ze nodig hebben om hun carrière een boost te geven. Het programma staat open voor studenten en stagiairs woonachtig in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Zij kunnen zich van 28 maart tot 29 april aanmelden. Er zal ook een beperkt aantal plaatsen beschikbaar zijn voor talentvolle aanbevelingen van professionals uit de industrie zelf. De inschrijvingen worden vervolgens beoordeeld door een panel van redacteuren van AFP, Getty Images en Reuters – zij beslissen uiteindelijk over de eerste shortlist van 100 veelbelovende jonge storytellers uit de EMEA-regio.
Je carrière een boost geven dankzij 1:1 mentorship
De 100 geselecteerde studenten worden vervolgens gekoppeld aan een van de deskundigen die als mentor optreden in het programma. In juni en juli zullen ze drie virtuele sessies volgen om hun portfolio en project-synopsis te verfijnen - met speciale aandacht voor het verkennen van verschillende bewerkingsmogelijkheden en manieren om hun vaardigheden verder te versterken en hun eigen, persoonlijke handtekening als visual storyteller te ontwikkelen. Op basis van deze sessies zal elke mentor zijn sterkste kandidaten nomineren, waarna een groep van 30, geselecteerd door een onafhankelijke jury, doorgaat naar de volgende fase in het programma.
Hands-on workshops en portfoliobeoordelingen
Uiteindelijk worden de 30 beste geselecteerde studenten uitgenodigd om deel te nemen aan Canon's prestigieuze workshop die plaatsvindt in aanloop naar Visa pour l'image in Perpignan, Frankrijk - een van 's werelds toonaangevende festivals op het gebied van fotojournalistiek. Deze workshop biedt een veilige broedplaats voor het uitwisselen van ideeën, het opbouwen van relaties en het doen bloeien van talent. Studenten krijgen een mix van lezingen en praktische sessies die worden verzorgd door gerenommeerde fotografen zoals Canon Ambassador Paolo Verzone, die een masterclass over belichtings- technieken voor portretfotografie zal geven. Op de voorlaatste dag nemen de studenten in groepsverband deel aan beoordelingssessies van hun persoonlijke portfolio’s, waarbij ze de gelegenheid krijgen om hun werk te presenteren en hun medestudenten van feedback te voorzien binnen een exclusief forum waar kennis wordt gedeeld. Dit alles onder leiding van gerenommeerde deskundigen uit de sector, waaronder Benoit Baume (Fisheye), Chiara Bardelli Nonino (Vogue Italia) en Fiona Shields (The Guardian). Ter afsluiting van de workshop wonen de deelnemers de eerste dag van Visa pour l'image bij en verkennen ze alles wat het festival te bieden heeft.
Portfolio Review in Hamburg
In de laatste fase van het proces gaan vijf finalisten naar Hamburg voor Europa's nieuwste ontwikkelplatform, de Hamburg Portfolio Review. Tijdens een driedaagse reis zullen de vijf finalisten elk deelnemen aan vier individuele portfoliobeoordelingen, zal hun werk fysiek worden tentoongesteld op de beurs en zullen ze een reeks exclusieve media-afspraken maken met belangrijke redacteuren uit de sector. In de zes maanden daarna krijgen ze een mentorship voor de langere termijn, een beurs van € 2.000 en topapparatuur van Canon – dit alles ter ondersteuning van hun volgende creatieve hoofdstuk.
Aanmeldingsprocedure
Om je aan te melden voor deelname aan het Canon Student Development Programme 2022 of om de voorwaarden te bekijken, ga je naar https://www.canon.nl/get-involved/student-development-programme/submit/ . Verdere informatie kun je vinden via https://www.canon.nl/get-involved/student-development-programme/.
Sinds 2017 hebben al meer dan 1.000 studenten deelgenomen aan het programma. Dit heeft geresulteerd in meerdere inspirerende succesverhalen van talenten. Alumni zoals Ksenia Kuleshova (2017), die sindsdien een succesvol fotojournalist is geworden, werkt regelmatig voor publicaties als The New York Times en The Wall Street Journal. En Michele Spatari (2018), een bekroonde documentaire- en nieuwsfotograaf voor AFP die een aantal van de belangrijkste gebeurtenissen in de recente geschiedenis heeft vastgelegd, waaronder de Covid-19-pandemie. Sinds hun deelname aan het programma zijn beide fotografen ook Canon Ambassador geworden.
Susie Donaldson, EMEA Marketing Director Canon, zegt hierover het volgende: "We zien oprecht het succes van het Canon Student Development Programme - alumni van voorgaande jaren gaan met sprongen vooruit in hun carrière. We leren en ontwikkelen bovendien voortdurend hoe dit programma het best de creatieve community kan dienen, om het nog verder te cultiveren en te ondersteunen. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld nieuwe activiteiten toegevoegd aan het totaalpakket, bedoeld om studenten ook op de langere termijn te ondersteunen en zo echt een verschil te maken voor hun carrière- ontwikkeling."
Finbarr O'Reilly, Programme Mentor en Canon Ambassador, vult verder aan: "Het is een geweldige kans om te leren van een aantal van de beste visual storytellers in onze industrie. Het Canon Student Development Programme geeft fotografen die aan het begin van hun carrière staan directe toegang tot een aantal van de meest ervaren fotojournalisten, die hun tips en ervaringen uit het vak kunnen delen en welke technieken zij gebruiken voor visual storytelling. Studenten leren de verschillende stadia van ideevorming, onderzoek, conceptontwikkeling, uitvoering en vervolgens het bewerken en delen van hun werk met redacteuren en het grote publiek. Naast de creatieve aspecten leren ze tot op zekere hoogte ook over de zakelijke kant - hoe je jezelf moet presenteren en in de markt zet."
|