Ruben Smit is met zijn Nederlandse natuurfilm 'De Nieuwe Wildernis' (DNW) in de voetsporen getreden van grootheden als Bert Haanstra en David Attenborough. Ruben is één van de eerste fotografen, die met de filmfunctie op zijn EOS-camera’s de professionele ontdekkingsreis van digitale videografie met DSLR is begonnen.
Met de premiere van DNW net achter de rug (26 september 2013) is hij een veelgevraagd man en tot het moment dat hij voor ons een gaatje in zijn overvolle agenda heeft, plaatsen we hier een interview met Ruben voor EOSzine uit januari 2010. Toen wist hij al dat 'De Nieuwe Wildernis' zijn eerste filmmijlpaal zou worden.
Ruben Smit
Ecoloog, fotograaf, schrijver en filmmaker. Het leven van een professionele natuurfotograaf kan dus veel meer zijn dan een camera met een tele- of macrolens. Ruben Smit (1971) is een duizendpoot, die niet alleen foto’s maakt, maar ook de ‘nieuwe’ media betrekt in zíjn geëigende ‘registratie’ van de Nederlandse flora en fauna en het Hollandse landschap. Hij kan met recht een van de eerste videografen van Nederland genoemd worden. Zijn verhaal en film!
“Vanuit mijn fotostudio kijk ik naar een besneeuwd landschap. Een fazantenhaan zoekt naar voedsel. Een grote bonte spechtenpaar laat zich van hun beste kant zien. Het is januari 2010. Ik kijk terug. Ik ben in 2003 gestart als professioneel natuurfotograaf. Daarvoor was ik docent aan de universiteit met als specialiteit 'natuurbeheer en ecologie'. Toch voelde ik dat ik het anders moest gaan doen. Ik nam de gok. Veel mensen verklaarden me toen voor gek. Geef je je baan op voor een onzeker bestaan als natuurfotograaf? Nu zeven jaar later ben ik dolgelukkig dat ik het wel gedaan heb. Ik doe precies de dingen die ik wil doen. Ik maak boeken, schrijf columns, geef workshops en maak televisie (natuurprogramma 'Buitengewoon', zie www.buitengewoon.nl voor de afleveringen van 2009). En dat allemaal over natuur. Mijn grote drijfveer!
Het is volgens mij een groot misverstand dat je als natuurfotograaf kunt 'overleven' van natuurfoto's die je maakt om verhandeld te worden door een stockburo! Of dat je alleen maar foto-opdrachten voor grote tijdschriften doet. Je moet veel meer kunnen bieden. Je moet in de huid van een communicatiedeskundige kunnen kruipen. Welk beeld hebben ze nodig en waarom? Wij leven anno 2010 in een echt beeldtijdperk. Je moet als fotograaf snel kunnen handelen en denken en ook meerdere soorten foto's kunnen maken.
Daar loert ook een gevaar! Ik merk het zelf vaak genoeg. Je moet wel zorgen dat je nog steeds je eigen foto's kunt maken. De foto's waar je het echt voor doet. Daar haal ik veel voldoening uit. Ik ben altijd op zoek naar foto's die mij ontroeren. Foto's die me het gevoel geven dat er meer is dan alleen het plaatje. Fotografie die emoties op roept. Dat zijn vaak foto's waar je de tijd voor moet nemen. Niet even snel een foto bekijken en wegklikken. Dat is de vervlakking die ik zo veel bespeur op het gebied van het bekijken, maar ook het maken van foto's. Voor mij zijn foto's geslaagd, als ik er naar kan blijven kijken. Dat zijn vaak de foto's die in eerste instantie niet heel spectaculair zijn, maar naar verloop van tijd steeds beter worden.
Persoonlijk vind ik het jammer dat natuurfotografie in Nederland zo'n ondergeschoven kindje is. Althans, zo zie ik het. Natuurfotografie wordt door het grote publiek als weinig creatief en vooral als heel erg 'cliché' gezien. Ergens kan ik me dat wel voorstellen. Er is eigenlijk de afgelopen twintig jaar bar weinig veranderd in de natuurfotografie, ondanks de komst van digitale fotografie. De techniek is verbeterd, maar de foto's zijn nog steeds het zelfde!
Persoonlijk zie ik het als een grote uitdaging om natuurfotografie binnen de wereld van de fotografie in ons land weer op de kaart te zetten. Zoals dat bijvoorbeeld wel in Amerika of Groot-Brittannië het geval is. Het is bij uitstek het medium om te laten zien hoe mooi en creatief de natuur kan zijn en waarom het de moeite waard is het te beschermen. Want daar schort het in ons land nogal aan! Dat is ook de reden waarom ik me vooral op Nederland richt. Naar het buitenland kan ik altijd nog. Hier valt veel eer te behalen en bovendien doe ik het voor een goede zaak!
Op dit moment ben ik bezig aan drie boeken die allemaal in 2010 zullen verschijnen. Naast mijn natuurfoto-agenda, die ik voor het vierde jaar op rij uitgeef, komen er boeken uit over de Oostvaardersplassen, Archeologie en Natuur op de Veluwe en een boek voor kinderen om te leren fotograferen. Dat laatste boek is echt een uitdaging voor me. Ik zou het geweldig vinden als meer kinderen er met een camera op uit gaan trekken! De techniek is er, nu de animo nog!
Behalve fotografie ben ik steeds meer aan het filmen. De nieuwe Canon EOS DSLR's (5D MK II, 7D en 1 D MK IV) heb ik in mijn bezit en het is een feest om er naast mee te fotograferen er ook mee te filmen! Ik zie dit echt als een grote kans om mijn eigen verhaal te kunnen vertellen als natuurfotograaf en nog meer creativiteit te stoppen in mijn 'beeld'. Ik heb een voorbeeld gemaakt voor in dit magazine (zie clip hierboven). Voor wie er meer geïnteresseerd is in mijn films die ik recent gemaakt heb over hoe je natuurfotografie kunt doen, klik dan op de linkje hiernaast.
Tot slot wens ik alle lezers van EOSzine veel fotoplezier en denk er toch eens over om video en fotografie te gaan combineren. Het opent een heel nieuwe wereld” (red. nieuwe WILDERNIS ?!)
Meer weten? Kijk op www.rubensmit.nl