Nog maar net in de winkel en nu al de eerste foto's van de Canon EOS 5D mark III op EOSzine, zowel 'real world' beelden als testopnamen bij hoge ISO's. Dit om de eerste 'honger' van veel nieuwsgierige fotografen te stillen.
Een review van de EOS 5D mark III is echter meer dan alleen het bekijken van de beeldkwaliteit (IQ, image quality). Natuurlijk is het interessant om te zien wat op dat punt de verschillen zijn met zijn voorganger, de EOS 5D mark II, maar belangrijker is om te ondervinden hoe 'the complete package' presteert. Dan hebben we het natuurlijk over de nieuwe mogelijkheden (AF, HDR, ME, video) en de bediening, maar ook over de 'kleine' dingen als een 100% zoekerbeeld, zachter sluitergeluid en het nut van twee geheugenkaarten.
Omdat al deze zaken zich moeten bewijzen in de praktijk en onderdeel zijn van de beleving van de EOS 5D mark III, zal een complete review nog even op zich laten wachten. Tot die tijd dus alleen test- en 'real world'-foto's, waarbij we getracht hebben de belangrijkste variabelen in acht genomen te hebben.
Testfoto's hoge ISO
De beeldkwaliteit van een camera wordt vaak afgerekend op de hoeveelheid ruis bij hoge ISO's. Of dat terecht is maar de vraag en helemaal afhankelijk van de onderwerpen die je fotografeert. Want veel fotografen zullen zelden ISO 1600 of hoger gebruiken.
Hieronder toch testopnamen bij kunstlicht bij ISO 3200 en ISO 6400. Het ISO-bereik van de EOS 5D mark III loopt tot 102.400 (H2), maar de twee genoemde waarden zijn praktisch in een theater of kerk bij f/2.8 of f/4 voldoende voor een sluitertijd tussen 1/60s en 1/125s.
De RAW-opnamen zijn omgezet met Lightroom 4.1 rc. Enerzijds om dat dit onze standaard RAW-converter is en anderzijds omdat DPP in de doos van de EOS 5D mark III ontbrak (wordt nagestuurd). Bij de RAW-conversie is niets aan het beeld veranderd en stond de ruisonderdrukking op 0% Luma en 25% Chroma.
De JPEG-beelden zijn onveranderd rechtstreeks uit de camera met beeldstijl Standaard en met verschillende niveaus van ruisonderdrukking.
Download de full-res foto's en bekijk ze in Photoshop op een gekalibreerd beeldscherm. Natuurlijk doe je dat op 100%, maar kijk ook eens op 25% (= A4-afdruk en full-HD) en merk dan op hoe perfect de kleuren en belichting zijn van foto's bij ISO's die we vroeger niet voor mogelijk hebben gehouden.
Zonder jouw oordeel te willen beïnvloeden, zijn wij enthousiast over de progressie die Canon gemaakt heeft op het punt van IQ Hi-ISO. In RAW zien we een winst van een halve stop en dat betekent toch dat de lichtopbrengst van de 'pixels' 30% tot 40% beter is dan bij de EOS 5D mark II. In JPEG is de vermindering van de hoeveelheid ruis zelfs een stop en dit is vooral te danken aan de verbluffende kwaliteit van de DIG!C5+ processor en de intelligente ruisreductie (NR, noise reduction). Het bleek niet eenvoudig om in Lightroom vanuit RAW het lage ruisniveau van de JPEG's (NR: weak) direct uit de camera te overtreffen.
Maar luister niet naar ons en kijk zelf of de IQ van de EOS 5D mark III strookt met jouw eigen verwachtingen.
Real-world foto's
We hebben 's avonds een sessie gehad in een aula van een middelbare school bij een boekuitreiking ter gelegenheid van de Boekenweek en we hebben overdag bij zonnig weer een rondje door Roosendaal gelopen. Allemaal met een EF 70-200mm 2.8L IS II op onze nieuwe EOS 5D mark III. Wat een combi!!
Alle foto's zijn geresampled naar 2160 bij 1440 pixels (Full-HD+) en zijn bedoeld om schermvullend te bekijken en niet om te 'pixelpeepen'. Klik op de eerste miniatuur en daarna kun je door de foto's bladeren met de pijltjes links en rechts in het beeldkader. Of klik rechts op een miniatuur en kies Doel opslaan als.... om de JPEG als 2160x1440 op je computer te zetten en te bekijken.
Heb je na al deze informatie en bovenstaand beeldmateriaal nog twijfels óf wil je nog meer genieten van de beeldkwaliteit van deze camera, neem dan eens een kijkje op dpReview. Zij hebben ook real-world foto's gemaakt, maar dan met een pre-production model.
Met dank aan Foto Konijnenberg voor de snelle levering van de EOS 5D mark III.