Knallende vuurwerkfoto’s
Het einde van het jaar nadert weer met rasse schreden en knallen we 2024 in met een spetterend vuurwerk. Terwijl de anderen de handen vol hebben aan oliebollen en champagne, is het voor de EOS-fotograaf om 0.00u hét moment om met de camera in aanslag vuurwerk te gaan fotograferen. Hierbij enkele tips.
Voorbereiding en uitvoering
Bij het fotograferen van vuurwerk stuit je op twee problemen: de belichting en de sluitertijd. Laat je de camera de instellingen kiezen, dan zullen veel foto’s overbelicht zijn, omdat de omgeving van het vuurwerk voornamelijk zwart is. Afhankelijk van hoe hoog je de ISO hebt ingesteld, zal ook de sluitertijd lang zijn en fotografeer je dan uit de hand, dan zullen de foto’s bewogen zijn. Om de belichting goed te regelen zullen we de camera handmatig moeten instellen en om bewegingsonscherpte te voorkomen moeten we de camera ondersteunen en bij voorkeur vanaf statief werken.
Belichting
Om de belichting zelf te kunnen regelen zetten we de camera in de M-stand. Hoewel het donker is, zetten we de gevoeligheid van de sensor op ISO 100 of 200. Daarmee voorkomen we ruis. Het diafragma kiezen we f/5.6 tot f/11 om verzekerd te zijn van het optisch scherpste beeld van de lens. Ook blijft dan de gloed binnen de perken. Met een sluitertijd van 1 tot 2 seconden registreren we mooi de vuursporen van de kleurballen die uit een vuurpijl komen. Veel EOS modellen beschikken over de optie ‘Ruisreductie lange sluitertijd’. Deze moet uit staan, omdat je anders na elke foto 1 of 2s moet wachten voordat de camera de volgende foto kan maken. Laat de witbalans gewoon op automatisch staan (AWB). De kleuren zijn dan redelijk natuurgetrouw en een goede basis om ze laten nog eventueel aan te passen in een fotobewerkingsprogramma.
STANDPUNT Hoewel het standpunt niet cruciaal is voor een goede vuurwerkfoto, is het toch handiger om vanaf een hoger standpunt te fotograferen. Denk daarbij aan een dakraam of een galerij van een flatgebouw. Je staat dan meer op de hoogte van exploderende vuurpijlen en bovendien heb je minder last van obstakels voor de lens, zoals gebouwen en bomen. Zorg dus ook voor een relatief vrij uitzicht. |
Sluitertijd en kader
Om de lichtsporen van vuurwerk te registreren, moet de sluitertijd dus behoorlijk lang zijn. Je kunt dus niet uit de hand fotograferen, omdat de foto’s dan onscherp zullen zijn door beweging van de camera. Beeldstabilisatie is niet de oplossing. Je zult dus een statief moeten gebruiken. Van belang is de statiefkop die je gebruikt. Je moet redelijk snel kunnen kaderen. Dat doe je het snelst met een balhoofd (met joystick) of anders met panoramakop. Met een driewegkop ben je te lang bezig met instellen. Hoe snel je ook de camera kunt vastzetten, kader niet te krap. Omdat particulier vuurwerk met de jaarwisseling zich over een breed front kan afspelen, moet je niet te ver inzoomen. Omdat de meeste camera’s een overmaat aan pixels hebben, kun je de opnamen later eenvoudig bijsnijden. Met een zoomlens van 55 tot 250mm ben je behoorlijk flexibel in het kaderen. Wil je het vuurwerk aan een skyline fotograferen, kies dan voor een groothoeklens en verleng de sluitertijd tot 5 seconden. Werk als dat kan met een draadontspanner.
RAW Wil je de hoogst haalbare kwaliteit van je vuurwerkfoto's, fotografeer dan in RAW. Je hebt dan een groter dynamisch bereik en vangt dus meer detail in de hooglichten. Ook heb je nog ruime marges in witbalans, kleurtoon en verzadiging. |
Scherpstellen
Je moet snel kunnen reageren als je vuurwerk fotografeert en dat geldt ook voor het scherpstellen. De beste methode is om de autofocus te gebruiken met alle scherpstelpunten actief. Omdat het contrast van vuurwerk tegen een donkere lucht zo groot is, vindt de AF-methode heel snel het juiste scherpstelpunt. Handmatig scherpstellen door de scherpstelring van de lens naar oneindig te draaien is ook een mogelijkheid, maar levert mogelijk geen scherp beeld op.
Bewerken
Als je het kader wat ruimer gekozen hebt, zul je je foto’s moeten bijsnijden. Denk hierbij aan de verhouding van het publicatieformaat, dus 4:3 of 16:9 voor een televisie of monitor of 1:1 als je een vierkante canvas wilt laten maken.
Met het Kloonpenseel kun je ongewenste vuurstrepen verwijderen of andere hele boeketten kopiëren.
Met Niveaus (Levels) in Photoshop heb je de belichting achteraf nog volledig in de hand. Met de linkerschuifregelaar kun je de lucht 100% zwart maken (houd Alt-toets ingedrukt). Met de middelste regelaar kun je de middentonen donkerder maken en daarmee rook minder zichtbaar maken.
Wil je spelen met de kleuren, gebruik dan Kleurtoon/Verzadiging. Met Kleurtoon kun je rode strepen groen of paars maken en met de Verzadiging kun je de kleurtjes lekker oppeppen.
Conclusie
Vuurwerk fotograferen hoeft niet moeilijk te zijn met het juiste gereedschap, goede voorbereiding en de juiste instellingen. In de workshop Vuurwerkcollage gaan we dieper in op de nabewerking en ook hoe je snel een prachtige collage kunt maken. Klik hier.