Really Right Stuff statief

Pieter Dhaeze dinsdag 18 december 2018

Een statief is een van de meest ondergewaardeerde accessoires in de fotografie, terwijl het voor veel thema’s (macro, landschap, architectuur, interieur) en sommige technieken (bracketing) onmisbaar is. Bovendien bestaat de neiging om een statief als sluitpost op het budget te zien. En dat is jammer, want een goed statief is – letterlijk – een stabiele basis voor scherpe foto’s en nauwkeurige kadrering.
Wij hebben een driepoot en balhoofd van de Really Right Stuff in de studio gehad, waarvan hier onze bevindingen.

   
RRS-driepoot-klein RRS-balhoofd-klein

In de doos
Als we het over een statief hebben, dan zijn dat eigenlijk twee losse onderdelen: de driepoot en de statiefkop. We hebben van Foto Konijnenberg de TVC-24 MK2 Versa Series 2 (driepoot) en de BH-55 + B2ASII LR (balhoofd) van de Really Right Stuff ontvangen. Dit is een ‘statieven’-merk uit de USA in het hogere segment en vergelijkbaar met Gitzo. De driepoot wordt geleverd in een langwerpige doos en behoudens een plastic zak, een handleiding en een set inbussleuteltjes is dat de complete inhoud. We hadden in deze prijsklasse toch eigenlijk wel een schouderdraagtas verwacht. Het balhoofd komt in een vierkante doos met daarin de statiefkop, een inbus en een nette pouch (zachte zak), die dit bijzondere stukje techniek beschermd tegen stof, vuil en spatwater.

IMG_8757-klein IMG_8756-klein RRS-kop-klein

Gebruik
De TVC-24 MK2 driepoot heeft een werkhoogte van bijna 130 cm (met kop: 140 cm) en de poten kunnen in drie standen worden geborgd. Ze is echter niet voorzien van een middenkolom voor maximale stabiliteit. Dat beperkt de inzetbaarheid, maar aan alles is duidelijk dat deze driepoot specifiek bedoeld is voor de veeleisende landschapsfotograaf. Het BH-55 balhoofd sluit naadloos aan bij deze toepassingen en draagt bij aan de vereiste stabiliteit en nauwkeurige kadering. Ook voor interieurfotografie is deze combinatie geschikt, terwijl de architectuurfotograaf waarschijnlijk een veel hogere werkhoogte nodig heeft.

Look & Feel
De eerste indruk bij zowel het uitpakken van de driepoot als het balhoofd is die van zeer hoge kwaliteit. En dat gevoel wordt bevestigd bij een nadere inspectie van materialen, ontwerp en constructie. Alles bij het merk Really Right Stuff staat in het licht van jarenlang duurzaam en ongestoord gebruik. In het Engels heb je daar een goede term voor ‘build to last’.

Opvallend is het gewicht van de carbon driepoot. Het is enorm degelijk uitgevoerd, maar weegt toch slechts 1500 gram. Verder geeft het werken met de driepoot veel vertrouwen in de stabiliteit van het geheel. Het borgen en schuiven van de segmenten gaat heel erg soepel en de driepoot is met slechts een paar simpele handelingen rotsvast opgesteld.

Hoewel de driepoot al een voorproefje is van waar de Really Right Stuff toe in staat is, is het balhoofd werkelijk een verbluffend staaltje van engineering. De gebruikte materialen en de minimale toleranties zorgen dat dit balhoofd onder geen enkele situatie een krimp zal geven, terwijl het zich heel soepeltjes laat bedienen voor een nauwkeurige instelling. Ook wanneer je handschoenen aan hebt. Het balhoofd is met ruim 850 gram wel een ‘zware jongen’.

Waterpas
Hoewel de driepoot en het balhoofd van RRS voorzien zijn van een waterpasoog, zullen steeds meer fotografen vertrouwen op de elektronische waterpas die ingebouwd is in de camera. Dat werkt minstens zo nauwkeurig en is in het donker tevens verlicht op het lcd-scherm.

Stabiliteit
Bij gebruik van lange sluitertijden draait bij de landschapsfotograaf alles om stabiliteit. Niet alleen bij windstil weer in een lekker zonnetje, maar vooral in ruigere omstandigheden. Deze driepoot en balhoofd komen tegemoet aan de eisen van belastende weersomstandigheden. De driepoot heeft een stevige haak om verzwaard te kunnen worden en de stijfheid van de poten is zodanig dat ze zodanig breeduit gezet kunnen worden dat omvallen onmogelijkis , terwijl de stabiliteit hoog blijft.
Het balhoofd is relatief groot, maar dat zorgt dat met een soepele en vloeiende beweging een verfijnde afstemming mogelijk is. De borging van de bal is kort en muurvast, waarbij het kader niet een paar pixels verspringt.

Bekijk het laatste deel van de onderstaande clip om met eigen ogen de stabiliteit van deze driepoot te zien.

youtube-rrs

Conclusie
De TVC-24 MK2 Versa Series 2 (driepoot) en de BH-55 + B2ASII LR (balhoofd) van de Really Right Stuff vormen samen een indrukwekkend statief, bedoeld voor de veeleisende landschapsfotograaf die het maximale detail uit zijn onderwerp wil halen. Het ontwerp, de materiaalkeuze, de constructie en bediening van driepoot en balhoofd zijn erop gericht dat de gebruiker jarenlang ongestoord kan vertrouwen op een rotsvast fundament van zijn fotografie.

Indrukwekkend is ook de prijs van deze combi van meer dan 2000 euro (driepoot 1399 euro en balhoofd 630 euro). Als je dit echter in het perspectief zet van de inspanningen van de serieuze vrijetijds- en professionele landschapsfotograaf, die maximale kwaliteit eist van zijn camera (3000+), lenzen (1500+), filters (500+) en niet te vergeten zijn fotoreizen (5.000+), dan komen al die investeringen pas echt tot uiting in adembenemende en haarscherpe foto’s, als ook het statief in dezelfde prijsklasse ligt. Dan zou een statiefje van 200 euro niet in balans zijn met de ‘last’ die het moet dragen, zijnde het welslagen van een fotoproject.

Meer info driepoot: klik hier.
Meer info balhoofd: klik hier.

Met dank aan Foto Konijnenberg.

Prijs statief

Ben je in het bezit van een statief en zo ja, wat heeft hij gekost (incl. statiefkop)?

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.