We zijn begonnen met een nieuwe serie over L-lenzen en na de superieure EF 70-200mm 2.8L IS II is het nu de beurt aan de TS-E 24mm 3.5L II. Lees en huiver!
TS-E 24mm 3.5L II Ø82
Het hier besproken objectief is weer een hele mond vol met afkortingen. TS staat voor Tilt & Shift, oftewel kantelen en schuiven. Ze heeft een vast brandpunt van 24mm met een maximaal diafragma van f/3.5. De L geeft aan dat de lens stof- en spatwaterdicht is en de II staat voor de tweede generatie. Tenslotte is de filterdiameter 82mm. Verder zijn speciale materialen en coatings toegepast en is ten opzichte van zijn voorganger de beeldcirkel vergroot van 58,6 tot 67,2mm. Al deze gegevens zorgen ervoor dat dit objectief - bij gebruik als 'gewone' 24mm - géén vervorming, géén chromatische aberratie, géén hoekonscherpte en géén vignettering kent!!!! Ze genereert onbetwist (zie muurfoto's) de beste beeldkwaliteit van alle 24mm-alternatieven in het gehele Canon-lenzenassortiment, zo niet van álle merken.
Tilt (kantelen)
Hoewel de 'gewone' beeldkwaliteit dus ongekend hoog is, ligt de ware kracht van de TS-E 24mm markII in zijn Tilt- en Shiftfuncties. Dankzij de Tilt-optie kan de lens gekanteld worden en daarmee kantelt ook het scherpstelvlak. Het is dan mogelijk om bij f/11 bijvoorbeeld een gedekte tafel van voor naar achter helemaal scherp te krijgen, terwijl dat met een gewone lens zelfs bij f/32 niet lukt. Bij grotere diafragma's heb je dan niet alleen een grotere (=gekantelde) scherptediepte, maar blijven ook de sluitertijden werkbaar en wordt gewerkt met het scherpste optische beeld. Bijzonder aan deze II-versie is dat het kantelvlak van -90 tot +90° kan worden gedraaid, zodat ook verticale vlakken een grote scherptediepte gegeven kan worden.
Behalve dat het scherpstelvlak naar de diepte van het onderwerp gekanteld kan worden, kan dat ook in tegengestelde richting, zodat juist een zeer kleine scherptediepte wordt bereikt. Zo kan van een vergezicht een miniatuuropname worden gemaakt en levert dit bijzondere portretten of close-ups (min. scherpstelafstand 21cm!) op.
Shift (schuiven)De Shift-functie geeft de mogelijkheid om de lens evenwijdig aan het sensorvlak horizontaal of verticaal te verschuiven. Omdat de beeldcirkel zo groot is, kan men daarmee het kader verschuiven zonder dat de camera van positie of stand veranderd hoeft te worden. Hiermee kan perspectiefvervorming bij opname al worden gecorrigeerd. Sta je met je camera voor een groot gebouw, dan moet je je camera naar boven kantelen om alles binnen het kader te krijgen. Omdat het sensorvlak dan niet evenwijdig loopt aan de muren van het gebouw, zal perspectiefverloop ontstaan. Laat je sensor en muren wel evenwijdig lopen, dan staat alleen de onderkant van het gebouw in het kader. Nu toont de Shift-functie zijn kracht, want door in deze stand de lens naar boven te schuiven, krijg je toch het hele onderwerp in het kader zonder dat de camera gekanteld hoeft te worden en wordt dus perspectiefverloop voorkomen. Net als bij de Tilt-functie kan men Shift ook tegengesteld gebruiken en daarmee juist perspectief versterken.
Een bijkomend aspect van het kunnen verschuiven van de lens, is het maken van een vervormvrij panorama. Door de lens in horizontale richting in drie posities tussen zijn uiterste waarden te verschuiven, worden overlappende beelden gemaakt, die in Photoshop zonder vormcorrecties aan elkaar gemonteerd kunnen worden tot een naadloos breedbeeld met een verhouding van 10:4 (EOS 5D markII: 9375 x 3725 pixels).
(klik hier)
ConclusieDe TS-E 24mm 3.5L II is een lens om - gezien zijn bijzondere functies - mee te leren werken. Maar heb je het in de vingers, dan zijn die vingers meteen om af te likken, gezien de ongekend hoge beeldkwaliteit van deze lens: géén lensafwijkingen, 100% controle scherptediepte(vlak): van extra groot tot zeer klein, optische correctie van perspectiefvervorming, vervormvrije panorama's en korte scherpstelafstanden. Het is natuurlijk niet ‘alles goud dat er blinkt'. De tilt- en shift-functie hebben hun fysieke grenzen en bereik je in die gevallen de rand van de beeldcirkel, dan kunnen lichtafval en hoekonscherpte zichtbaar worden.
Als je budget het toelaat (1900,-) mag deze lens bij geen enkele landschaps-, architectuur-, product- en close-upfotograaf in de fototas ontbreken. Heb je een gewone 24mm groothoek én een gewone portemonnee, dan kun je ook gebruik maken van de nieuwe lenscorrectie-functie in Lightroom 3. Met behulp van specifieke camera/lensprofielen is het daarmee prima mogelijk om vervorming, vignettering, chromatische aberratie en perspectief met enig verlies van kwaliteit te corrigeren. Maar rechtstreeks uit de camera met de TS-E 24mm blijft beter!
Technische vergelijking lenzen | |
Wil je de technische beeldkwaliteit van deze lens vergelijken bij andere diafragma's en/of brandpunten of met andere lenzen, kijk dan eens op de volgende website(s) >> Kijk ook eens naar gebruikerservaringen op FredMiranda.com. | The Digital Picture dpReview |