Na 24-70/105mm is 70-200mm het populairste bereik van een zoomlens voor een full-framecamera. Samen met 16-35mm zorgen deze drie lenzen voor een brandpuntbereik van 16 tot 200mm, waarmee nagenoeg alle denkbare onderwerpen perfect in beeld gebracht kunnen worden.
Canon heeft in het 70-200mm segment twee prachtige objectieven beschikbaar: een f/2.8- en een f/4-versie. Beide met beeldstabilisatie. Beide L-certificaat, dus stof- en spatwaterdicht. In juli 2018 hebben deze twee lenzen een upgrade gekregen (2.8L III en 4L II) naar opvolgers met de nieuwste stand der techniek en met nog meer geavanceerde coatings. Wij zijn eerst op pad gegaan met de EF 70-200mm f/4L IS II USM. Onze ervaringen.
EF 70-200mm f/4L IS II USM
De voorganger van de Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM stamt van eind 2006 en is nu dus al ruim 10 jaar oud. Dat er nu pas een opvolger komt is simpel. Die lens was destijds een topper. Misschien iets minder populair dan de f/2.8-versies vanwege zijn stopje lagere lichtsterkte, maar hij was haar-en-haarscherp met goede beeldstabilisatie en vooral lekker licht. Kijk voor zijn prestaties maar eens op The Digital Picture (klik hier).
Ondanks dat er over de EF 70-200mm f/4L IS dus weinig aan te merken is, heeft Canon toch een mark II uitgebracht. De verschillen moeten vooral gezocht worden in verbeterde kleuren en contrast door toepassing van nieuwe coatings en in een nog betere beeldstabilisatie (lees persbericht).
Uitvoering en mogelijkheden
Als je de f/2.8- en een f/4-versie naast elkaar zet, dan zie je hoe compact de EF 70-200mm f/4L IS II is. Pak je beide lenzen tegelijk op, dan merk je ook meteen het lagere gewicht van deze nieuwe lens. Daarmee noemen we meteen een ‘unique selling point’ van de EF 70-200mm f/4L IS II: gewicht en omvang. Hij weegt 700 gram lichter dan de EF 70-200mm f/2,8L IS II en dat is bijna een factor 2!!! Dan pas zie je wat een stop extra lichtsterkte voor gevolgen heeft. Dat gewichtsverschil wordt bijna één kilogram als je de EF 70-200mm f/4L IS II op een EOS 80D zet (1575g) ten opzichte van een EF 70-200mm f/2,8L IS II op een EOS 5D mark IV (2400g). Dat verschil kun je aan het eind van een dag fotograferen voelen in armen, schouder en nek.
De beeldstabilisatie van de EF 70-200mm f/4L IS II is volgens Canon 5 stops. Los van het feit of dit ook praktisch haalbaar is, is het de vraag of het enig nut heeft in dit brandpuntsegment. Dat zou betekenen dat de sluitertijd bij 70mm 1/2s mag zijn en bij 200mm 1/6s, om uit de hand nog een scherpe foto te kunnen maken. Dat klinkt indrukwekkend, maar heeft alleen zin als het hele onderwerp in het kader volkomen stil staat. Voor ons is het belangrijk wat het percentage scherpte foto’s is bij 200mm bij 1/25s en dat blijkt 100% te zijn bij deze nieuwe EF 70-200mm f/4L IS II. Bij deze sluitertijd wordt trage beweging bij reportages nog redelijk bevroren en zorgen bewegende armen en benen voor een onscherpe dynamiek, die echter niet storend zal zijn.
Een specificatie die vaak over het hoofd gezien wordt, is de kortste scherpstelafstand. Die is bij de EF 70-200mm f/4L IS II ruim 20 cm kleiner dan bij de EF 70-200mm f/2,8L IS II (v=100 cm versus 120cm) en dat uit zich in een vergrotingsfactor van 1:3,5 in vergelijking tot 1:4,67 van zijn grotere broer. Oftewel bij de f/2,8-versie vult 168mm van het onderwerp de breedte van de sensor van een full-frame camera (36mm) en bij de EF 70-200mm f/4L IS II is dat 126mm en dat maakt deze lens veel meer geschikt voor close-ups van producten, insecten en bloemen en planten.
Prestaties
Als we naar de prestaties van een lens kijken, dan hebben we het vooral over lensafwijkingen, scherpte en snelheid van scherpstellen. We hebben in de afgelopen jaren echter gemerkt dat tekortkomingen van een lens in de L-klasse nauwelijks meer zichtbaar zijn met het blote oog. Wat ons betreft is de lens- en cameratechniek de visuele beoordeling van de mens al ver voorbij gestreefd. Wat heeft het voor zin om bij 100% van een sensor met 30 miljoen pixels bij een bepaalde testsituatie in vergelijking met een ander beeld ergens een mogelijke onvolkomenheid te zien, terwijl dat in geen enkele publicatievorm (beeldscherm of papier) zichtbaar zal zijn. Scherpte, contrast en kleuren worden veel meer bepaald door de omstandigheden waaronder de foto genomen wordt, dan door de kwaliteit van de lens. Over de kwaliteiten van de EF 70-200mm f/4L IS II kunnen we dan ook kort zijn: absolute top voor de praktijk anno 2018 en dat zal nog vele jaren zo blijven. Wil je toch eens 'pixelpeepen' bij testfoto's van deze lens en eventueel vergelijken met andere lenzen, kijk dan op The Digital Picture: klik hier.
|
|
EF 70-200mm 4L IS II @ 200mm en f/4 |
EF 70-200mm 4L IS II @ 200mm en f/5,6 |
Evaluatie
Uitgaande de karakteristieken van de EF 70-200mm f/4L IS II volgt hieronder een korte evaluatie.
• Gebruik
Een lens met een brandpunt van 70-200mm op een full-frame camera kun je gebruiken voor uiteenlopende onderwerpen: product, portret, natuur, sport, reportage en zelfs landschap. Als het licht niet kritisch is, dan heb je geen f/2.8 nodig en kun je met de f/4-versie misschien zelfs betere foto’s maken, omdat je door het lage gewicht en compacte formaat veel mobieler bent.
Die mobiliteit neemt verder toe als je de EF 70-200mm f/4L IS II op een APS-C EOS zet (112-320mm). Omdat je met de cropfactor van 1.6x een nog betere vergroting krijgt, wordt het met bijvoorbeeld de EOS 80D de perfecte combinatie voor natuurfotografie. Vanaf een meter afstand breng je vlinders, bloemen en paddenstoelen nagenoeg beeldvullend op de hoogste beeldkwaliteit in beeld. Scherp uit de hand.
Belangrijk stopje Let wel dat een stopje verschil in lichtsterkte tussen de EF 70-200mm versies wel degelijk relevant kan zijn bij bestaand licht in een kerk of iets dergelijks. ISO 6400 kan werkbaar zijn, maar ISO 12800 wordt kritisch. Of 1/60s is scherp en 1/30s zal bewogen zijn. Daar heb je dus echt die extra stop lichtsterkte (f/2.8) voor nodig. |
Onbelangrijk stopje Als je een 70-200mm op het oog hebt en de keuze hebben tussen f/2.8 en f/4, dan zou je vanwege de scherptediepte mogelijk voor de f/2.8 kiezen. In de praktijk zal het verschil in scherptediepte echter minimaal zijn, aangezien bij lenzen met een langer brandpunt de invloed van het diafragma op de scherptediepte veel geringer is dan bijvoorbeeld de invloed van de voorwerpsafstand. Een foto bij de kortste scherpestelafstand met f/2.8 of met f/4 zal bij f=200mm amper verschil in scherptediepte geven. |
• Overstappen
Is de EF 70-200mm f/4L IS II een lens die je meteen moet aanschaffen? Dat is afhankelijk van je situatie, wensen en budget.
- Heb je nu een EF 75-300mm (of iets dergelijks, niet L), dan ga je met deze nieuwe L-lens in alle opzichten met sprongen vooruit. 1400 Euro is niet voordelig, maar de EF 70-200mm 4L IS II zal je beste verwachtingen op alle fronten overtreffen als je op zoek bent naar een hogere beeldkwaliteit en snellere AF.
- Ben je in het bezit van een ‘oude’ EF 70-200mm f/4L IS dan is overstappen niet noodzakelijk. De praktische verschillen zijn klein. Kijk zelf maar eens op The Digital Picture: klik hier.
- Ook het verschil in de beeldkwaliteit tussen de EF 70-200mm f/4L IS II en de EF 70-200mm f/2,8L IS II is nihil. Switchen is alleen interessant als je lichter bepakt wilt zijn, maar geen kwaliteit in wil leveren.
- Je zou wel kunnen overwegen om van de EF 70-200mm f/2,8L IS (dus de mark I) over te stappen naar de EF 70-200mm f/4L IS II. Je wint dan behoorlijk in beeldkwaliteit en bespaart fors op gewicht en aanschafprijs. De EF 70-200mm f/2,8L IS II kost momenteel namelijk rond de 2000 euro en zijn opvolger, de mark III, heeft een verwacht prijskaartje van 2300 euro, terwijl de EF 70-200mm f/4L IS II bij introductie rond de 1400 euro kost.
Converters De 70-200mm zooms worden vaak gebruikt met een teleconverter 1.4x of 2x. Persoonlijk zouden wel de f/4-versie niet combineren met de EF 2x, aangezien de maximale lichtsterkte dan terugloopt tot f/8, wat de werking van de autofocus kan beperken. Met de EF 1.4x wordt de EF 70-200mm f/4L IS II ongeveer een 100-300mm f/5.6 en dat is een mooi telebereik met een werkbare lichtsterkte. |
Samenvatting
De EF 70-200mm f/4L IS II is een prachtig stuk techniek met een ongekende prijs-prestatieverhouding. Overweeg je de aanschaf van een EF 70-200mm, laat je dan niet afschrikken door de f/4, want die heb je zelden echt nodig of je moet altijd binnen in het halfduister fotograferen.
Hoewel de lens op een full-frame EOS (5D- en 6D-serie) in te zetten is voor een breed scala aan onderwerpen, zien wij EF 70-200mm f/4L IS II vooral excelleren in de natuur en dan bij voorkeur op een EOS 80D. Dat is smullen geblazen!
Voor specificaties: klik hier.
Review op The Digital Picture: klik hier.