Tien jaar China heeft een ander mens van me gemaakt. Niet alleen ben ik kalmer geworden, maar ik kijk ook anders tegen dingen aan. Ik ben bijvoorbeeld minder snel onder de indruk. Hoe komt dat zo? China is een land van enorme dimensies waar je aan gewend raakt. Steden zoals Beijing en Shanghai staan vol met indrukwekkende architectuur, dat je in Europa niet makkelijk tegen komt. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Europa nog steeds betoverend mooi, maar in een totaal ander opzicht dan China.
Enfin, laatst was ik toch ondersteboven van LIVAT Shopping Mall dat vorig jaar december is geopend in de zuidelijke wijk Daxing van Beijing. De 250.000 m² metende Mega Mall is een prestigeproject van IICG (Inter IKEA Centre Group), vandaar dat er ook een fors bemeten IKEA store is gehuisvest (waar Chinezen geen dutje meer mogen doen). IICG claimt dat er zich 400 Chinese en internationale topmerken in LIVAT hebben gevestigd. En omdat Chinezen ook graag buiten de deur eten, 100 restaurants.
Het is momenteel niet alleen de grootste mall van Beijing, maar torent in mijn optiek ook boven de rest uit qua design, dat - hoe kan het ook anders - een onvervalste Scandinavische sfeer uitademt. Verspreid over het immense oppervlak staan er 108 DALA paardsculpturen; een Zweeds nationaal symbool. Als al dat moois geen uitdaging is voor een fotograaf, dan weet ik het niet meer! Jammer genoeg is fotograferen op statief not done in LIVAT, anders was het een klus voor mijn Canon TS-E 24 f/3.5L MKII.
Nu is 24 mm ook weer niet zo wijd, maar een tilt-shift lens maakt het stitchen van beelden gemakkelijk waardoor een enorme beeldhoek ontstaat. Maar niet getreurd, de LIVAT shoot was een vuurdoop voor m’n nieuwe Canon EF 16-35 f/4L IS. Tjonge, wat is die groothoekzoom scherp (tot in de hoeken) vooral tussen 16 en 24mm, precies de brandpuntafstand die ik nodig had om het gigantische interieur in beeld te brengen. Na 24mm neemt de Image Quality een fractie af, maar is nog steeds top level.
Een van de attracties van LIVAT is het atrium waardoor een zee van daglicht binnenkomt. Helaas is dat een regelrechte nachtmerrie, omdat je al snel overbelichte plafonds in je RAW’s ziet. Dat is te verhelpen door multiple exposure shooting op statief, maar zoals vermeld ging dat feest niet door, waardoor ik was aangewezen op schieten uit de hand. De enige manier om dan definitie in de highlights te behouden is flink onderbelichten en vervolgens donkere (schaduw)partijen ophalen in de nabewerking.
Door de effectieve Image Stabilizer van de Canon EF 16-35 f/4L IS (twee stops) kon ik gelukkig met lage ISO waardes fotograferen, anders waren de RAW’s onbruikbaar geweest. Onderbelichte partijen ophalen in de nabewerking creëert namelijk onmiddelijk ruis, of nog erger kleurruis. Dat kun je weer glad strijken met een noise reduction plug-in maar (miniem) detailverlies is dan onontkoombaar. De post processing van de LIVAT RAW’s was daarom koorddansen, maar het eindresultaat vind ik zo gek nog niet.
En ik leunde even achterover toen de LIVAT-serie van 40 foto’s in z’n geheel werd geaccepteerd door de Shutterstock reviewers (klik hier), want die zijn erg kritisch als het om Image Quality gaat! En nu maar hopen dat IKEA ook zo’n tent in Nederland weg gaat zetten...
Tony Vingerhoets
Beijing August 15, 2015