Wat is de ideale portretlens? Wij hebben er laatst een artikel over geschreven (klik hier), maar veel fotografen beantwoorden deze vraag met ‘een 85mm’. Je kunt er binnen de normale werkafstanden vertekeningsvrij een headshot, busteshot en halfbody mee schieten. Canon heeft dan de keuze uit de haarscherpe EF 85mm 1.8 of de boterzachte EF 85mm 1.2L II (review). Sinds oktober is er een nieuwe ster aan het 85mm-firmament, de EF 85mm 1.4L IS. Onze review.
EF 85mm 1.4L IS
De nieuwe EF 85mm 1.4L IS is geen vervanging van de EF 85mm 1.2L II. Hij is voor wat betreft lichtsterkte en prijs gepositioneerd tussen zijn beide 85mm-broeders, zodat de line-up overeenkomt met de 50mm-serie: EF 50mm 1.2L, EF 50mm 1.4 en EF 50mm 1.8.
Dus tot zover niets nieuws onder de zon, ware het niet dat deze EF 85mm 1.4L IS ontworpen is met de nieuwste technieken en gebouwd uit de beste materialen voor glas, coatings en behuizing. De lens oogt heel degelijk en de scherpstelring heeft een soepele en praktisch slag. Bovendien wordt de scherpstelling geregeld met USM en niet via ‘Focus by wire’, zoals bij de EF 85mm 1.2L II. Ook is het in het klassieke portretsegment van Canon de enige lens met beeldstabilisatie. Het is dus een hooggespecificeerde lens (klik hier) met daaruit volgend hoge verwachtingen. Kan hij deze ook in de praktijk waarmaken?
• Beeldkwaliteit
Als we de beeldkwaliteit relateren aan scherpte, dan kunnen we kort zijn over de EF 85mm 1.4L IS: onovertroffen. Nog nooit hebben we een lens gezien die meteen vanaf zijn maximale diafragma (f/1.4) over het hele beeldvlak haarscherp is (dus ook de hoeken) en chromatische aberratie slechts met heel veel moeite zichtbaar is. Er is wel vignettering te zien bij f/1.4 en de geringe kussenvervorming valt alleen op als er vlak langs de kaderrand een rechte lijn loopt. Zowel vignettering als vervorming zijn met een enkele klik te corrigeren. De beeldscherpte bij f/4 is ongekend hoog en dat geldt ook voor het beeldcontrast.
Vergelijken we de EF 85mm 1.4L IS met de EF 85mm 1.8, dan komt deze bij zijn maximale diafragma in het centrum van het beeldkader enigszins in de buurt van zijn 1.4-broer bij datzelfde diafragma, maar de hoeken zijn veel onscherper en het contrast veel lager met veel meer chromatische aberratie. Om over scherpte en contrast van de EF85mm 1.2L II bij f/1.2 maar te zwijgen. Pas bij f/4 komen de lenzen in beeldkwaliteit bij elkaar in de buurt, waarbij de nieuwe EF 85mm 1.4L IS toch nog op grote afstand winnaar wordt.
• Bokeh
De beeldkwaliteit van de EF 85mm 1.2L II is bij grote diafragma’s verre van perfect, maar de lens excelleert in de kwaliteit van zijn onscherpte. Hij wordt ook wel de ‘king of bokeh’ genoemd. Wat ons betreft is er met de komst van de EF 85mm 1.4L IS echter een nieuwe troonpretendent opgestaan, want dankzij zijn negen afgeronde diafragmalamellen produceert deze nieuwkomer echt een waanzinnig mooie achtergrondonscherpte.
• Scherpstelling en beeldstbilisatie
Veel fotografen die met de EF 85mm 1.2L II werken, zijn met deze lens waarschijnlijk regelmatig tegen een verkeerd scherpstelpunt aangelopen. Dit vanwege het feit dat bij een scherptediepte van nog geen halve centimeter elke millimeter verschuiving tussen model en camera tot problemen kan leiden. Omdat ook de autofocus van dit ‘glasmonster’ niet tot de snelste behoort, leidt beweging van camera of model vaak tot een onjuiste scherpstelling. Hoewel de nieuwe EF 85mm 1.4L IS een behoorlijk gewichtig ‘stuk glas’ is, is de scherpstelsnelheid aanzienlijk verbeterd. Het is nog steeds geen sportlens, maar een beweeglijk kind zal door de Ai Servo gemakkelijker gevolgd kunnen worden, met meer treffers als resultaat.
Ervaar zelf de perfecte beeldkwaliteit van de EF 85mm 1.4L IS bij f/4. Klik op foto hieronder.
|
Wil je de testfoto's op 100% vergelijken van de drie lenzen bij f-max, f/2 en f/4, klik dan hier. |
Meer scherpe foto’s met de EF 85mm 1.4L IS zal ook het gevolg zijn van de ingebouwde beeldstabilisatie. Bij de EF 85mm 1.2L II gebruiken wij op een volbeeld-EOS minimaal 1/125s om zeker te zijn van een scherp beeld. Bij de EF 85mm 1.4L IS zorgt de beeldstabilisatie dat die 1/125s verlengd kan worden tot 1/50s (ruim 1 stop ISO -winst), want álle foto’s uit de hand genomen zijn dan scherp. Bij 1/15s (3 stops) halen we nog een rendement van bijna 80%. Wow.
Scherptediepte De scherptediepte bij lenzen met een langer brandpunt en hoge lichtsterkte kan heel klein worden. Bij f/1.4 en 85cm afstand is de dof=8mm. Dus als je met de EF 85mm 1.4L IS aan de slag gaat, dan is het belangrijk dat je met een opname van een schuin liniaal de nauwkeurigheid van de autofocus even test op eventuele front- of backfocussing. Een dergelijke afwijking kun je met de optie AF-fijnafstemming eenvoudig bijregelen. Zie ook dit artikel (klik hier). |
• Vergrotingsfactor
Scherpte, contrast, bokeh, scherpstelling, minimale sluitertijd. Op alle fronten spant de nieuwe EF 85mm 1.4L IS de 85-mm kroon. En om deze reeks volledig te maken is het ook nog eens de lens met de hoogste vergrotingsfactor. Met een kortste scherpstelafstand van 85 cm (10 cm korter dan de EF 85mm 1.2L II) is de vergroting van 1:7,2 net iets meer dan van de EF 85mm 1.8. Een voorwerp van 26 cm vult dan de breedte van het beeldkader. Ideaal voor creatieve close-ups van producten en food.
EF 85mm 1.2L II: 1:9 (33 cm)
EF 85mm 1.4L IS: 1: 7.2 (26 cm)
EF 85mm 1.8: 1:7.5 (27 cm)
Samenvatting
Ben je op zoek naar een foutloze portretlens, dan kun je je zoektocht beëindigen met de komst van de EF 85mm 1.4L IS. Deze lens benadert een technische perfectie, waarvan veel pixelpeepers zullen watertanden. Is het echter de beste 85mm portretlens? Dat antwoord is minder eenvoudig, want voor wat betreft prijs/prestatie hoeft de EF 85mm 1.8 niet onder te doen. Absoluut gezien is deze lens op alle fronten de mindere van de nieuwe EF 85mm 1.4L IS, maar voor nog geen 360 euro is het een fantastische lens.
En de EF 85mm 1.2L II? Die wordt technisch gezien door zijn nieuwe broertje overschaduwd en zal zijn kroon moeten overdragen. We voorzien echter over enige tijd een revival van de 1.2L II omdat de perfecte imperfectie van deze ‘haat-liefde’-lens uniek blijft in zijn soort, zonder dat het een lensbaby wordt. Je kunt het vergelijken met het verschil tussen digitale muziek en vinyl, waarbij de ruis en een kraakje de charme en het karakter van het geluid bepalen.
Meer info en specs: klik hier
Review The Digital Picture: klik hier