Sinds de EF 16-35mm 2.8L II (februari 2007) is er op de redactie van EOSzine al een lange reeks van mark II-lenzen voorbijgekomen. En keer op keer slaagt Canon erin om hun toch al hoge lenskwaliteit nog verder te verbeteren. Deze keer hadden we de EF 35mm 1.4L II in de studio en gingen er mee op pad. Onze ervaringen.
35mm
Een lens met een vastbrandpunt van 35mm heeft op een camera met een volbeeldsensor (of 22mm op APS-C) een beeldhoek die heel geschikt is voor reportagefotografie, dus in de journalistiek en bij bruiloften. Je kunt er prima een overzichtsopname mee maken, ze is perfect voor groepsfoto’s en - mits op gepaste afstand - zelfs geschikt voor een vertekeningsvrij busteportret. De lichtsterke EF 35m 1.4L is dan ook een van de populairste lenzen van Canon. Hoewel deze 35mm goed presteerde heeft Canon onlangs een mark II-versie geïntroduceerd. Dit vooral met het oog op de hoge optische eisen van ‘high density’-sensors, zoals de EOS 5Ds/R met 50 Mp en voor 4K-video.
Ontwerp en uitvoering
Degelijk en mooi. Dat is het eerste wat opvalt als de lens uit de doos komt. De hoogwaardige materialen en solide constructie stralen van de EF 35mm 1.4L II af en doen 100% recht aan zijn L-predicaat (stof- en spatwaterdicht). Hij heeft een brede scherpstelring met een soepele, praktisch slag. Wat ook opvalt is dat hij beduidend zwaarder en groter is dan zijn voorganger (760g versus 581g, 105mm versus 86mm). Op zich is dat geen probleem, want de balans met een EOS 5D mark III is perfect, maar een 35mm is echt een ‘walk around’-lens en gewicht en formaat zijn dus van belang. Ook is er een behoorlijk prijsverschil, ruim 2000 euro voor de mark II-versie, terwijl de ‘oude’ 35mm 1.4L nog nieuw voor 1250 euro verkrijgbaar is.
Die extra euro’s heeft Canon geïnvesteerd in het optische hart van deze EF 35mm 1.4L II. We citeren de specificaties: "Blue Spectrum Refractive-optiek, gemaakt van een organisch optisch materiaal dat door Canon is ontwikkeld, gaat kleurafwijkingen tegen door chromatische aberraties te corrigeren op een niveau dat nog niet eerder mogelijk was. UD-optiek (Ultra Low-Dispersion) en twee asferische objectiefelementen bieden fantastische scherpte over het gehele frame, zelfs bij een volledig geopend diafragma. Subwavelength Structure Coating verbetert het contrast en beschermt tegen reflecties en overstraling bij fotograferen met tegenlicht."
Een heleboel moeilijke woorden, die kort gezegd de beeldkwaliteit van deze 35mm tot een nieuwe benchmark maakt voor groothoeklenzen door zijn “uitmuntende scherpte, geweldig contrast en uitstekende bescherming tegen overstraling”.
In diezelfde specificaties zijn we overigens tevergeefs op zoek naar beeldstabilisatie, die dus bij deze 35mm ontbreekt. De recente EF 35mm f/2 IS is daarmee wel uitgerust en kan daarom voor sommige fotografen een betere keuze zijn.
Praktijk
We hebben de EF 35mm 1/4L II op onze EOS 5D mark III ‘geschroefd’ en worden meteen blij van de perfecte balans. Een combi die kwaliteit uitstraalt en je als fotograaf het vertrouwen geeft dat je op het hoogste kwaliteitsniveau aan het werk bent. De autofocus aarzelt nooit en is nauwkeurig tot op de millimeter. En dat is nodig, want als je met deze lens bij f/1.4 op zijn kortste scherpstelafstand werkt (28cm!), dan is de scherptediepte amper één millimeter. Dus behalve voor reportagewerk kun je met deze lens ook schitterende groothoek close-ups maken van details. Omdat de lens hierbij een prachtig bokeh heeft, is dit zeker een niet te onderschatten pluspunt.
|
|
Bokeh EF 16-35mm bij f/4 |
Bokeh EF 35mm 1.4L II bij f/1.4 |
Verder maakt de EF 35mm 1/4L II de hoge verwachtingen bij de specificaties van Canon volledig waar. Buiten bij felle zon en hoge contrasten geeft deze lens geen krimp en zijn chromatische aberratie en overstraling nagenoeg afwezig. Hierdoor is het beeldcontrast hoog is en in combinatie met de scherpte van de lens, ontstaat een welhaast driedimensionale beleving van de foto’s.
Missen we de beeldstabilisatie? Met een brandpunt van 35mm op een EOS 5D mark III of EOS 6D wordt bewegingsonscherpte door de camera pas zichtbaar bij 1/30s of langer (t=1/f). Die ‘lange’ sluitertijden zijn alleen interessant als niets in het onderwerp beweegt, want anders worden bewegende voorwerpen onscherp. Je zult dus in de praktijk meestal bij 1/50s of korter moeten werken om deze bewegingsonscherpte door het onderwerp (mensen) te voorkomen. Met zijn hoge lichtsterkte is dat geen probleem.
|
|
EF 35mm 1.4L bij f/1.4 |
EF 35mm 1.4L II bij f/1.4 |
We hebben de EF 35mm 1/4L II in de studio vergeleken met de EF 35mm 1.4L, de EF 35mm 2.0 IS en de EF 16-35mm 4L IS. De EF 35mm 1/4L II wint met gemak op alle fronten. Zelfs bij f/1.4 is de scherpte over het hele beeldvlak van hoek tot hoek praktisch bruikbaar. Waar de ‘oude’-versie dan tevens veel hoekonscherpte en chromatische aberratie laat zien, is de mark II puntgaaf. Diafragmeer je met deze lens tot f/2.8 of kleiner, dan ontstaat het scherpste beeld dat we ooit bij een 35mm gezien hebben (f/5.6: klik hier).
|
|
|
EF 35mm 1.4L bij f/2.8 |
EF 35mm 1.4L II bij f/2.8 |
EF 35mm 2.0 IS bij f/2.8 |
Opvallend is dat de EF 35mm 2.0 IS kwalitatief wel zijn meerdere moet erkennen in zijn grotere broer, maar dat hij door zijn aantrekkelijke prijs, compactheid en lage gewicht (335g) toch een heel interessant alternatief is. Ook gezien zijn aanwezige beeldstabilisatie, wat voor videografen een belangrijk aspect is.
De EF16-35mm 4L IS is een heel ander soort lens dan een vastbrandpunt van 35mm en hoewel het een prima groothoekzoom is, is het geen echte optie voor de reportagefotograaf. De optische scherpte is duidelijk minder dan van de EF 35mm’s en omdat je bij f/4 de echte achtergrondonscherpte mist, is deze lens ook creatief minder inzetbaar.
Rechtsklik op bovenstaande voorbeeldfoto's en kies Koppeling openen in voor 100%-beeld |
Samenvatting
Wil je op het allerhoogste kwaliteitsniveau op pad met een lichtsterke reportagelens op een EOS 6D, EOS 5D mark III of EOS 1DX, dan is er eigenlijk maar één keus: de EF 35mm 1/4L II. Beter bestaat momenteel niet. Heb je een EOS 5Ds(R), dan zul je deze lens moéten kiezen, omdat je anders de resolutie van de hoge pixeldichtheid niet ten volle zult benutten. Uit dit kwaliteitsstreven én zijn robuuste prijskaartje moge duidelijk zijn, dat de EF 35mm 1/4L II een lens is voor de pro. Ben je dat niet, kijk dan naar de EF 35mm 2.0 IS (review: klik hier).
Meer info en specs: klik hier.
Review The Digital Picture: klik hier.