Na de EF 135mm 2.8L als prachtige portret- en candidlens, staan we nu stil bij een brandpunt van 200mm en Canon verrast ons in dat segment met de EF 200mm 2.8L II en de waanzinnige EF 200mm 2.0L IS.
f=200mmOp een volbeeldcamera als de EOS 5D markII is een lens met een brandpunt van 200mm in een studio perfect voor halfbody portretten en headshots. En in het theater of in een sporthal kun je vanaf praktische werkafstanden een groepje acteurs of sporters probleemloos kaderen. Op een APS-C camera als de EOS 7D komt het onderwerp natuurlijk een stuk dichterbij en is dit brandpunt interessant voor close-ups in de natuur en natuurlijk ook weer voor candids. Dat 200mm een aansprekend brandpunt is, blijkt uit de populariteit van de 70-200mm serie van Canon.
Als een dergelijke lens bovendien lichtsterk wordt uitgevoerd, dan blijven de sluitertijden bij indoorfotografie kort genoeg om actiemomenten te bevriezen zonder dat extreem hoge ISO's gekozen moeten worden. Ook profiteert de fotograaf dan van de mooie achtergrond-onscherpte die met dit brandpunt ontstaat bij maximaal diafragma, wat zeker voor buiten-portretten en trouwreportages een onderscheidend kwaliteitsaspect is.
200mm Waarom zou je kiezen voor een 200mm vast brandpunt als je met een EF 70-200mm in de uitvoering 2.8L II of 4L meer flexibiliteit hebt? Goede vraag, want genoemde zoomlenzen zijn bij hun maximaal diafragma heel goed inzetbaar. De EF 200mm 2.8L is echter duidelijk goedkoper met een iets beter beeldkwaliteit. De EF 200mm 2L IS is een lens die zijn weerga niet kent en alle 200mm-equivalenten in scherpte, kleur, contrast en bokeh overklast. Dus als alleen de hoogste kwaliteit een criterium is, dan kun je niet om deze lens heen. |
The Beauty
Voor de 'standaard' onderwerpen - en portemonnee - is de Canon EF 200mm f/2.8L II USM een heel aantrekkelijke keuze voor rond de 700 euro. Het is een zeer degelijk uitgevoerde lens, die zijn L-predicaat volledig waard is. Hij heeft een brede scherpstelring met een prettige draaislag. 'Nadeel' is wel dat hij niet uitgevoerd is met beeldstabilisatie (IS). Je bent dus verplicht om uit de hand sluitertijden korter dan 1/200s te gebruiken en ook is daardoor het zoekerbeeld wat onrustiger. De afwezigheid van IS is echter wel positief voor afmetingen en gewicht, want hij is bijna net zo compact als de EF 135mm 2L (EOSzine 1009) en met 765 g goed in balans met de body van een EOS 5DmkII of EOS 60D/7D.
Optisch laat deze EF 200mm 2.8L weinig steekjes vallen. Bij maximaal diafragma zijn lens-afwijkingen als vignettering, hoekonscherpte, chromatische aberratie en vervorming minimaal en registreert hij ruim voldoende detail voor sensors met een hoge pixeldichtheid als van de EOS 60D/7D en EOS 5DmkII. Contrast en kleuren zijn mooi en ook het karakter van de achtergrondonscherpte draagt bij aan de aansprekende beeldkwaliteit van deze L-lens.
VAST BRANDPUNT We zijn digitaal ‘opgegroeid' met zoomlenzen en dus niet gewend aan het vaste kader van een objectief met een vast brandpunt. Toch kan het fotograferen met dat type lens bijdragen aan de kwaliteit van je fotografie. Als je een 200mm op je camera zet, dan ga je na enige tijd de wereld zien met het kader van die lens. Je weet dan met een stapje naar voor of achter welk beeld je kunt vangen. Je gaat meer bewust kijken en ziet zo dus meer fotokansen dan iemand met een zoomlens op zijn camera. |
The Beast
Hoewel de EF 200mm 2.8L een mooie lens is, is voor indooractie en theater het ontbreken van beeldstabilisatie een gemis en komt hij eigenlijk ook een stopje lichtsterkte tekort. Deze omissies heeft Canon ondervangen met de ontwikkeling van de EF 200mm f/2L IS USM. Deze ongekende lichtsterkte en de IS hebben er echter voor gezorgd dat deze lens een wit Hulk-broertje is geworden van de 2.8-versie. De EF 200mm 2L IS is namelijk twee keer zo dik, beduidend langer, weegt ruim drie keer zoveel (2500g) en is ook 'iets' duurder: 5300,- euro! Hij is prima in balans met een EOS 1D(s) en op een EOS 5DmkII is een batterygrip geen overbodige luxe om deze zware jongen in bedwang te houden. De EF 200mm 2L IS is voorzien van alle denkbare opties, waaronder een focuspreset. Dat betekent dat je vooraf scherpstelt op bijvoorbeeld doel en keeper en deze als preset instelt. Je gebruikt tijdens de wedstrijd gewoon de AF, maar op het moment dat de bal voor de goal komt, activeer je de preset en weet je dat de opname altijd scherp zal zijn als de bal in het net verdwijnt en de AF niet afgeleid wordt door beweging van speler.
Over de beeldkwaliteit van dit 'beestachtig' objectief kunnen we kort zijn: zo goed hebben we nog nooit gezien! We kunnen slechts een 'min'-puntje noemen: een lichte vignettering bij f/2. Ook de wat grote kortste scherpstelafstand (1,9m) zou een verbeterpunt kunnen zijn, maar beide aspecten vallen in de categorie 'muggenziften'. We hebben met deze lens op een 5DmkII een musical gefotografeerd (f/2, ISO 1600 en 1/50s) en hebben met kippenvel de beelden in Lightroom aanschouwd. Wow.
Conclusie
Ben je gecharmeerd van een brandpunt van 200mm voor studio- en outdoorportretten, dan MOET de EF 200mm 2.8L in je fototas zitten. De prijs/prestatieverhouding is ongeëvenaard. Is je budget ruimer en wil je meer flexibiliteit in kaderen, dan is de EF 70-200mm 2.8L IS II (of 4L IS) een betere keuze. Werk je veel indoor en kun je je naar opdrachtgevers kwalitatief geen 'missers' veroorloven, dan kun je niet om de EF 200mm 2L IS heen. Kost een paar centen, maar dan heb je ook een lens voor het leven, die je keer op keer kippenvel zal bezorgen.
Technische vergelijking lenzen |
|
Wil je de technische beeldkwaliteit van deze lens vergelijken bij andere diafragma's en/of brandpunten of met andere lenzen, kijk dan eens op de volgende website(s) >> Kijk ook eens naar gebruikerservaringen op FredMiranda.com. |
|