De EF 24-105mm 4L IS uit 2005 is sinds die tijd uitgegroeid tot een van Canon’s populairste zoomlenzen en gekoppeld aan een EOS 5D mark II/III is dat de meestgebruikte camera-lenscombi. Die populariteit heeft hij niet zozeer te danken aan zijn beeldkwaliteit of duurzaamheid (beide redelijk goed), maar vooral aan zijn flexibele inzetbaarheid. Van landschap via close-up tot portret. Met recht een allround reportagelens. Recent heeft Canon zijn opvolger gepresenteerd, de EF 24-105mm 4L IS mark II en wij gingen met deze lens op pad.
Uitvoering en bediening
De EF 24-105mm 4L IS II is iets langer dan zijn voorganger en door een kleine wijziging in het ontwerp is zowel de zoomring als de scherpstelring een stukje breder en dus nog beter bedienbaar. Ook bevat de nieuwe versie een Lock-knopje, zodat je de lens bij 24mm kunt vastzetten en niet uitschuift als je met de camera aan de halsriem rondloopt. Dit is een welbekend euvel van de mark I. Overigens is het zoommechanisme van onze nieuwe lens nu zo ‘stroef’ dat de lens ook zonder vastzetten, niet uitzakt. Verheugend nieuws.
Inwendig is de lens volgens Canon ook behoorlijk aangepast met betere lenselementen en nieuwe coatings. Maar of dat ook terug te zien is in de beeldkwaliteit, zal de praktijk moeten uitwijzen. Dat geldt ook voor de beeldstabilisatie, die na 11 jaar ruim een stop beter geworden zou moeten zijn.
Diafragmastoring De EF 24-105mm 4L IS heeft in een bepaalde periode problemen gehad met de ‘aperture flex cable’. Dat euvel is door Canon onderkend en zou in de nieuwe EF 24-105mm geheel verholpen moeten zijn. |
Mogelijkheden
Het USP van een 24-105mm is zijn brandpunt van 105mm. Waar lenzen met 24-70mm moeten stoppen, gaat een 24-105mm nog anderhalf keer verder. Dat zie je niet alleen terug in de krappere beelduitsnede, maar ook - en vooral - in de onscherpte van de achtergrond. Bovendien kun je verder van je onderwerp blijven en dat is in het geval van reportagefotografie (straat, event, huwelijk) wel zo prettig.
Die 105mm is ook prima geschikt voor mooie close-ups. Met de EF 24-105mm 4L IS II kom je tot 45cm van het onderwerp en wordt een vergroting bereikt van ongeveer 1:4. Dat is net een fractie beter dan bij de oude EF 24-105mm. Ze mist echter de macro-stand die je op de EF 24-70mm 4L IS aantreft en een maximale vergroting mogelijk maakt van 1:1.5.
Prestaties
De nieuwe EF 24-105mm 4L IS II doet wat een L-lens moet doen, zoals snel en betrouwbaar scherpstellen. Op een EOS 5D mark IV laat de autofocus ons zelden wachten. Prima dus. Ook de beeldstabilisatie laat weinig te wensen over. Uit de hand genomen is bij 1/15s en 105mm ruim 95% van de foto’s scherp. Dat is drie stops. Dus doe je een reportage bij 1/50s dan hoef je je niet ongerust te maken over bewegingsonscherpte door de camera als je helemaal ingezoomd bent. Een close-up portret uit de hand zal dan scherp zijn.
Die scherptewaardering is bij de EF 24-105mm 4L IS II overigens wel gebaseerd op beoordeling van onderwerpen in de praktijk. Want bij opnames van onze testcase is f/4 (van 24mm tot 105mm) namelijk niet ‘gestoken’ scherp. Pas rond f/8 wordt de scherpte in het gebied buiten het centrum van het kader naar de hoeken toe, acceptabel. Ook zien we bij de testcase relatief veel chromatische aberratie en is de vervorming bij 24mm (ton) en 105mm (kussen) duidelijk zichtbaar. Die niet-perfecte beeldkwaliteit in onze testsituatie is echter geen beletsel voor deze lens om in de praktijk prima plaatjes af te leveren. Dan kijk je zelden in de hoeken en verdwijnen chromatische aberratie en vervorming in RAW met één druk op de knop.
EF 24-70mm Als je een hogere beeldkwaliteit wil bij een standaardzoomlens voor volbeeldcamera, dan is een EF 24-70mm een betere keus. Zowel de EF 24-70mm 2.8L II als de EF 24-70mm 4L IS zijn scherper en hebben minder last van CA. Je raakt echter wel een stukje zoom kwijt. |
Samenvatting
De EF 24-105mm 4L IS mark II zal de populariteit van zijn voorganger ongetwijfeld voortzetten. Hij heeft wel concurrentie van de prima EF 24-70mm 4L IS (review), maar zijn 105mm blijft voor veel reportagefotografen een ‘unique selling point’. Samen met de verbeterde constructie, effectievere beeldstabilisatie en in een zekere zin ook hogere beeldkwaliteit, blijft deze lens het ideale ‘maatje’ als je op reportage bent met een EOS 6D of EOS 5D mark II/III/IV.
Meer informatie op Canon.NL: klik hier
Specificaties: klik hier
Uitgebreide review op The Digital Picture: klik hier